Konto pracodawcy


Ruch towarowy pomiędzy Francją a Wielką Brytanią po Brexicie – powstała nowa procedura celna

Rząd francuski przygotował nową procedurę celną, aby przyspieszyć przejazd samochodów ciężarowych i ograniczyć poważne skutki gospodarcze, techniczne oraz zatory w Eurotunelu i portach m.in. Calais lub Dunkierce. Nowa procedura celna została utworzona na wypadek bezumownego wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Z tego powodu, Ambasada Francji w Hiszpanii zorganizowała w poniedziałek, 23 września br., konferencję techniczną, podczas której został przedstawiony tzw. inteligentny system graniczny.

Aby usprawnić procesy
Celem nowego systemu celnego jest utrzymanie płynności tranzytu, zapewnienie wypełnienia obowiązków prawnych oraz ułatwienie wymiany informacji między podmiotami gospodarczymi, przedsiębiorstwami żeglugowymi, zarządcą Eurotunelu i organami celnymi.

4 etapy tranzytu
Cały proces opiera się na dopełnieniu formalności celnych przed załadunkiem poprzez nadanie kodu kreskowego związanego z pojazdem oraz dokumentacją tranzytową.
Proces tranzytowy będzie przebiegał w czterech głównych etapach:
 1. Przygotowanie towarów przez importera/eksportera, który przekaże operatorowi wszystkie informacje niezbędne do zgłoszenia celnego (zgłoszenie tranzytowe lub zgłoszenie wstępne).
 2. Działanie zgłaszającego, który będzie odpowiedzialny za sporządzenie zgłoszenia (w tranzycie lub przewidywanego).
 3. Wysyłka towaru przez nadawcę, który będzie odpowiedzialny za przekazanie deklaracji.
 4. Przedstawienie dokumentacji przez Przewoźnika. Na tym etapie organy celne, pomimo przypisania kodu kreskowego do tablicy rejestracyjnej, zwrócą się do kierowcy o oświadczenie dotyczące kilku konkretnych kwestii: czy jest to transport z ładunkiem, czy też pusty, czy przewozi towary podlegające kontroli sanitarnej lub fitosanitarnej, czy przewozi produkty rybołówstwa, czy też przewozi na podstawie karnet TIR/ATA.

Identyfikacja kolorem
Po wjeździe ciężarówki do Eurotunelu lub na prom, ekrany pokładowe zidentyfikują tablice rejestracyjne i kody, przypisując im konkretny kolor, w zależności od ważności dokumentów tranzytowych:
a)      zielony - dla przewozów realizowanych w tranzycie oraz tych, w których nastąpiła prawidłowa walidacja deklaracji celnej oraz
b)      pomarańczowy – dla przewozów, w których zajdzie potrzeba przeprowadzenia kontroli sanitarnych, fitosanitarnych, itp.
 
- Nowa procedura celna będzie obowiązywać w przypadku bezumownego wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Nałoży ona dodatkowe obowiązki na nadawców, odbiorców i przewoźników, ale ograniczy czas odpraw celnych w Eurotunelu oraz portach. Niemniej jednak nie są jeszcze znane działania władz brytyjskich, dlatego nie można aktualnie przewidzieć, jakie będą opóźnienia i zatory podczas przekraczania granicy – komentuje Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.
Więcej informacji dostępnych jest na francuskiej stronie https://www.douane.gouv.fr

Pomocne również mogą okazać się poradniki dot. Brexitu, przygotowane przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii oraz Ministerstwo Finansów– Jak przygotować się do Brexitu (https://www.biznes.gov.pl/pl/aktualnosci/brexit-jak-sie-przygotowac) oraz dot. procedury celnej po Brexicie (https://www.podatki.gov.pl/clo/brexit/)

(źr. Kancelaria Transportowa ITD-PIP)

kobiety w logistyce
Karen Reddington nową prezes FedEx Express w Europie oraz CEO TNT
50 proc. kobiet w składzie nowego zarząd DB Cargo
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Wjazd do Wielkiej Brytanii już możliwy, ale…
Mandaty i taryfikatory w transporcie – jak jeździć w zgodzie z prawem?
Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii
Zwolnienia grupowe w dobie pandemii - kiedy pracownikom należą się odprawy?
Wyroby medyczne czyli zamieszanie z procentami
Tarcza antykryzsowa - pułapki kryterium przychodowego. Będzie strata, ale ZUS płac ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Jak zagraniczna sprzedaż może pomóc firmom w czasie pandemii? - komentarz DHL
Covid-19 wystawił na próbę światową logistykę – czy to rozwinie nearshoring?
Co dalej z kierowcami i jak cyfryzacja wpłynie na ich rynek pracy?
Jak zarządzać łańcuchem dostaw po pandemii COVID-19?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Linie Emirates zwiększają ładowność, usuwając fotele z kabiny klasy ekonomiczne ...
DKV chce zwiększyć dostęp do strzeżonych parkingów dla aut ciężarowych
Kuehne+Nagel w Polsce podpisało wieloletni kontrakt z firmą Huel
CEVA Logistics rozpoczęła realizację planu ekspansji w Afryce
Pierwsze FLIRTy wjeżdżają na tory
Fracht FWO Polska dynamicznie rozwija transport morski kontenerów
GLS wprowadza na polski rynek rowery kurierskie
Innowacyjne rozwiązanie Hillebrand chroni beczki przed TCA w transporcie
Dachser Polska w nowej siedzibie w Strykowie k. Łodzi
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC