Dodaj ogłoszenie o pracy


BCC o problemach przewoźników drogowych – potrzebne jest wsparcie państwa!

Nawet 100 tys. nowych miejsc pracy może czekać na zawodowych kierowców – tak prognozują polskie firmy transportowe. Niestety, kształcenie nowych kierowców nie idzie w parze z potrzebami rynku. Barierą do zdobycia tego zawodu są koszty uzyskania kwalifikacji i niezbędnych uprawnień, które wynoszą ok. 10 tys. zł. Zdaniem Komisji BCC ds. Transportu, aby  zwiększyć dostępność zawodu kierowcy oraz dopływ nowych pracowników na rynek pracy konieczne jest instytucjonalne wsparcie.

– Mamy propozycje rozwiązań ułatwiających dostęp do zawodu profesjonalnego kierowcy, m.in. dotacje w urzędach pracy na prowadzenie szkoleń z zakresu kwalifikacji zawodowych kierowców na prawo jazdy kategorii C+E, szkoleń z obsługi tachografu cyfrowego oraz czasu pracy i przerw, czy wykonywania specjalnych operacji transportowych – mówi Adam Juniszewski, przewodniczący Komisji BCC ds. Transportu. Proponuje również wykorzystanie symulatorów aut ciężarowych, które znajdują się w niektórych wyższych szkołach technicznych, m.in. na Politechnice Wrocławskiej. Wymaga to jednak określenia możliwych ram współpracy uczelni i biznesu w tej branży.

Poza brakiem rąk do pracy, transportowcy obawiają się także Pakietu Mobilności. W kwietniu br. Parlament Europejski przegłosował ważne zmiany, które mogą być dla polskiej branży transportowej nieobliczalne. A mówimy o branży obsługującej obecnie 25 proc. europejskiego rynku przewozowego, stanowiącej 8 proc. polskiego PKB.
– Liczymy na większe wsparcie ze strony rządu  dla branży transportowej w Polsce, która musi utrzymać swoją konkurencyjność na rynku europejskim – mówił Adam Juniszewski podczas briefingu prasowego Komisji BCC ds. Transportu, który odbył się 1 października w siedzibie BCC.



– Chcielibyśmy, aby Komisja była platformą skupiającą przedsiębiorców transportowych w Polsce. Będziemy robić wszystko, aby zmieniać przepisy Pakietu Mobilności. Mamy dużo pomysłów i osób, które są bardzo zainteresowane, aby ten pakiet był bardziej przychylny polskiemu przedsiębiorcy. Nic nie jest stracone i liczymy, że uda nam się pozyskać przychylność polskiego rządu, aby pokazać silny głos na arenie Unii Europejskiej – powiedziała Karolina Ciasto, wiceprzewodnicząca Komisji BCC ds. Transportu.

Komisja, wraz z przedstawicielami branży, wystosowała apel do premiera Mateusza Morawieckiego o wsparcie krajowego transportu oraz merytoryczną współpracę z przedsiębiorcami w celu wypracowania rozwiązań chroniących polski transport w UE.

(źr. BCC)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.