Dodaj ogłoszenie o pracy


Wspólnie z Plus, DSV i dm-drogerie markt - IVECO zakończyło testy półautonomicznych aut

IVECO pomyślnie zakończyło testy swojej pionierskiej technologii we współpracy z Plus, pierwszym dostawcą oprogramowania jazdy autonomicznej bazującej na sztucznej inteligencji oraz firmami DSV i dm-drogerie markt. Wielomiesięczny projekt mający na celu testy półautonomicznych pojazdów ciężarowych, opracowany wspólnie przez IVECO i Plus, został zwieńczony testami w rzeczywistych warunkach. Wyniki projektu wykazały kluczowe zalety technologii autonomicznej jazdy pojazdów ciężarowych — poprawę bezpieczeństwa, wydajności i oszczędności paliwa.

Partnerzy zakończyli niedawno testy pojazdu ciężarowego IVECO zintegrowanego z półautonomicznym systemem wspomagania kierowcy firmy Plus w Krefeld w Niemczech. Były to pierwsze próby tej technologii na drogach publicznych w Niemczech. Po kilku miesiącach intensywnych testów i walidacji technologii oraz szkolenia kierowców, półautonomiczne rozwiązanie było gotowe do testów na drogach publicznych. Towary zostały dostarczone w rzeczywistych warunkach na trasie między dwoma magazynami w Krefeld i Hennef.

- Ten udany test stanowi kolejny kluczowy krok na naszej drodze do komercjalizacji wysoce zautomatyzowanych technologii jazdy w sektorze logistycznym. Dzięki pilotażowej współpracy, mogliśmy zweryfikować możliwości naszego zaawansowanego systemu wspomagania kierowcy w rzeczywistych warunkach eksploatacji, potwierdzając poprawę bezpieczeństwa, oszczędności paliwa i ogólnych osiągów z jazdy. Wyniki te utwierdzają nas w przekonaniu, że automatyzacja nie zastąpi kierowców, ale podniesie ich rangę zmniejszając zmęczenie, wspierając skomplikowane manewry i tworząc bezpieczniejsze oraz bardziej produktywne środowisko pracy. W Iveco Group wierzymy, że przyszłość logistyki leży w inteligentnych, zrównoważonych i zorientowanych na człowieka innowacjach. Współpracując z naszymi zaufanymi partnerami, firmami DSV, dm i Plus, pozostajemy zaangażowani w opracowywanie inteligentnych rozwiązań transportowych, które spełniają rosnące wymagania w zakresie wydajności, zrównoważonego rozwoju i komfortu kierowców w Europie i poza nią – wyjaśnia Marco Liccardo, Chief Technology & Digital Officer, Iveco Group

- Skupiamy się na operacjach między magazynami, ponieważ technologia ta doskonale nadaje się do powtarzalnych procesów, w których dostępne są wystarczające dane – mówi Peter Matthiesen, Senior Director, Group Innovation, Mobility & Truck Technology at DSV.
- dm-drogerie markt od dziesięcioleci pracuje z DSV nad zrównoważonymi i innowacyjnymi łańcuchami dostaw. Dlatego z wielką radością wsparliśmy ten pilotażowy projekt. Z niecierpliwością czekamy na dalszą współpracę nad tak przyszłościowymi technologiami – dodaje Ursula Paepcke, Head of TKM in the Logistics division of the drugstore retailer dm-drogerie markt, wyjaśniając powody udziału w projekcie.
Projekt pilotażowy potwierdził oczekiwane wyniki i założenia, zwłaszcza w zakresie poprawy bezpieczeństwa i niezawodności. „System autonomicznej jazdy konsekwentnie wykazywał bezpieczne zachowanie na drodze, szczególnie podczas utrzymywania pasa ruchu, zmiany pasa ruchu, jazdy adaptacyjnej i radzenia sobie w przewidywalnych sytuacjach drogowych”.

- Dla dm i innych interesariuszy projektu niezwykle cenne jest praktyczne doświadczenie i zrozumienie, jak bardzo zautomatyzowane pojazdy ciężarowe, opracowane wspólnie przez IVECO i Plus, mogą poprawić bezpieczeństwo, wydajność i zużycie paliwa. Z niecierpliwością czekamy na wprowadzenie tych wysoce innowacyjnych pojazdów na rynek. Chcemy przyciągnąć kierowców do tej prestiżowej roli, ponieważ w Europie brakuje prawie 200 000 kierowców, a do 2028 r. liczba ta ma wzrosnąć do 700 000. Technologia autonomicznej jazdy znacznie poprawi warunki pracy, zmniejszy zmęczenie psychiczne i fizyczne, zwiększy bezpieczeństwo i umożliwi znacznie większą różnorodność w grupie kierowców – dodaje Peter Matthiesen.
Zautomatyzowany system sterowania został opracowany wspólnie przez IVECO i firmę Plus z Doliny Krzemowej, zajmującą się oprogramowaniem do autonomicznej jazdy. Wyposażony w oparte na sztucznej inteligencji, wysoce zautomatyzowane rozwiązanie firmy Plus oraz zaawansowane czujniki, takie jak lidar, radar i kamery, pojazd ciężarowy IVECO S-Way zapewnia kierowcy widoczność dookoła pojazdu w zakresie 360 stopni oraz nowe sposoby monitorowania ruchu i drogi, zwiększając bezpieczeństwo i komfort. Technologia autonomicznej jazdy Plus może bezpiecznie i automatycznie wykonywać normalne manewry na autostradzie, w tym utrzymywanie pojazdu na środku pasa ruchu, zmianę pasa ruchu zainicjowaną przez kierowcę lub sugerowaną przez system, pomoc w korku i delikatne torowanie drogi, przy czym kierowca monitoruje system. Pozwala to również zmniejszyć zużycie paliwa o około 10 procent, a tym samym obniżyć emisję spalin.

Dostawy przyszłości: nacisk na autonomiczną jazdę
Testując tę technologię, partnerzy projektu torują drogę do przyszłego wprowadzenia na rynek półautonomicznych pojazdów ciężarowych i testowania w pełni autonomicznych rozwiązań w zakresie logistyki. Fabrycznie produkowane w pełni automatyczne pojazdy ciężarowe mają być dostępne na rynku w Stanach Zjednoczonych do 2027 roku, a następnie w Europie. Bezpieczni kierowcy pozostaną w dalszym ciągu w kabinie w dającej się przewidzieć przyszłości, dopóki nie zostanie opracowany nowy ekosystem regulujący na przykład ładowanie lub tankowanie. Peter Matthiesen dostrzega ogromny potencjał tej technologii i przedstawia dalsze perspektywy na przyszłość: „Nowa technologia nie spowoduje likwidacji miejsc pracy – wręcz przeciwnie: stworzy nowe możliwości i nowe miejsca pracy. Kierowcy zostaną przekwalifikowani, aby mogli wykorzystać swoją wiedzę w innych obszarach. Można to sobie wyobrazić na przykład w wieżach kontrolnych, które będą ściśle monitorować i wspierać codzienne operacje. Powstaną również nowe miejsca pracy związane z kontrolą przed i po przyjeździe lub wykonywaniem wielu innych zadań, które nadal wymagają interwencji człowieka”.

(źr. IVECO)

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.