IVECO pomyślnie zakończyło testy swojej pionierskiej technologii we współpracy z Plus, pierwszym dostawcą oprogramowania jazdy autonomicznej bazującej na sztucznej inteligencji oraz firmami DSV i dm-drogerie markt. Wielomiesięczny projekt mający na celu testy półautonomicznych pojazdów ciężarowych, opracowany wspólnie przez IVECO i Plus, został zwieńczony testami w rzeczywistych warunkach. Wyniki projektu wykazały kluczowe zalety technologii autonomicznej jazdy pojazdów ciężarowych — poprawę bezpieczeństwa, wydajności i oszczędności paliwa.
Partnerzy zakończyli niedawno testy pojazdu ciężarowego IVECO zintegrowanego z półautonomicznym systemem wspomagania kierowcy firmy Plus w Krefeld w Niemczech. Były to pierwsze próby tej technologii na drogach publicznych w Niemczech. Po kilku miesiącach intensywnych testów i walidacji technologii oraz szkolenia kierowców, półautonomiczne rozwiązanie było gotowe do testów na drogach publicznych. Towary zostały dostarczone w rzeczywistych warunkach na trasie między dwoma magazynami w Krefeld i Hennef.
- Ten udany test stanowi kolejny kluczowy krok na naszej drodze do komercjalizacji wysoce zautomatyzowanych technologii jazdy w sektorze logistycznym. Dzięki pilotażowej współpracy, mogliśmy zweryfikować możliwości naszego zaawansowanego systemu wspomagania kierowcy w rzeczywistych warunkach eksploatacji, potwierdzając poprawę bezpieczeństwa, oszczędności paliwa i ogólnych osiągów z jazdy. Wyniki te utwierdzają nas w przekonaniu, że automatyzacja nie zastąpi kierowców, ale podniesie ich rangę zmniejszając zmęczenie, wspierając skomplikowane manewry i tworząc bezpieczniejsze oraz bardziej produktywne środowisko pracy. W Iveco Group wierzymy, że przyszłość logistyki leży w inteligentnych, zrównoważonych i zorientowanych na człowieka innowacjach. Współpracując z naszymi zaufanymi partnerami, firmami DSV, dm i Plus, pozostajemy zaangażowani w opracowywanie inteligentnych rozwiązań transportowych, które spełniają rosnące wymagania w zakresie wydajności, zrównoważonego rozwoju i komfortu kierowców w Europie i poza nią – wyjaśnia Marco Liccardo, Chief Technology & Digital Officer, Iveco Group
- Skupiamy się na operacjach między magazynami, ponieważ technologia ta doskonale nadaje się do powtarzalnych procesów, w których dostępne są wystarczające dane – mówi Peter Matthiesen, Senior Director, Group Innovation, Mobility & Truck Technology at DSV.
- dm-drogerie markt od dziesięcioleci pracuje z DSV nad zrównoważonymi i innowacyjnymi łańcuchami dostaw. Dlatego z wielką radością wsparliśmy ten pilotażowy projekt. Z niecierpliwością czekamy na dalszą współpracę nad tak przyszłościowymi technologiami – dodaje Ursula Paepcke, Head of TKM in the Logistics division of the drugstore retailer dm-drogerie markt, wyjaśniając powody udziału w projekcie.
Projekt pilotażowy potwierdził oczekiwane wyniki i założenia, zwłaszcza w zakresie poprawy bezpieczeństwa i niezawodności. „System autonomicznej jazdy konsekwentnie wykazywał bezpieczne zachowanie na drodze, szczególnie podczas utrzymywania pasa ruchu, zmiany pasa ruchu, jazdy adaptacyjnej i radzenia sobie w przewidywalnych sytuacjach drogowych”.
- Dla dm i innych interesariuszy projektu niezwykle cenne jest praktyczne doświadczenie i zrozumienie, jak bardzo zautomatyzowane pojazdy ciężarowe, opracowane wspólnie przez IVECO i Plus, mogą poprawić bezpieczeństwo, wydajność i zużycie paliwa. Z niecierpliwością czekamy na wprowadzenie tych wysoce innowacyjnych pojazdów na rynek. Chcemy przyciągnąć kierowców do tej prestiżowej roli, ponieważ w Europie brakuje prawie 200 000 kierowców, a do 2028 r. liczba ta ma wzrosnąć do 700 000. Technologia autonomicznej jazdy znacznie poprawi warunki pracy, zmniejszy zmęczenie psychiczne i fizyczne, zwiększy bezpieczeństwo i umożliwi znacznie większą różnorodność w grupie kierowców – dodaje Peter Matthiesen.
Zautomatyzowany system sterowania został opracowany wspólnie przez IVECO i firmę Plus z Doliny Krzemowej, zajmującą się oprogramowaniem do autonomicznej jazdy. Wyposażony w oparte na sztucznej inteligencji, wysoce zautomatyzowane rozwiązanie firmy Plus oraz zaawansowane czujniki, takie jak lidar, radar i kamery, pojazd ciężarowy IVECO S-Way zapewnia kierowcy widoczność dookoła pojazdu w zakresie 360 stopni oraz nowe sposoby monitorowania ruchu i drogi, zwiększając bezpieczeństwo i komfort. Technologia autonomicznej jazdy Plus może bezpiecznie i automatycznie wykonywać normalne manewry na autostradzie, w tym utrzymywanie pojazdu na środku pasa ruchu, zmianę pasa ruchu zainicjowaną przez kierowcę lub sugerowaną przez system, pomoc w korku i delikatne torowanie drogi, przy czym kierowca monitoruje system. Pozwala to również zmniejszyć zużycie paliwa o około 10 procent, a tym samym obniżyć emisję spalin.
Dostawy przyszłości: nacisk na autonomiczną jazdę
Testując tę technologię, partnerzy projektu torują drogę do przyszłego wprowadzenia na rynek półautonomicznych pojazdów ciężarowych i testowania w pełni autonomicznych rozwiązań w zakresie logistyki. Fabrycznie produkowane w pełni automatyczne pojazdy ciężarowe mają być dostępne na rynku w Stanach Zjednoczonych do 2027 roku, a następnie w Europie. Bezpieczni kierowcy pozostaną w dalszym ciągu w kabinie w dającej się przewidzieć przyszłości, dopóki nie zostanie opracowany nowy ekosystem regulujący na przykład ładowanie lub tankowanie. Peter Matthiesen dostrzega ogromny potencjał tej technologii i przedstawia dalsze perspektywy na przyszłość: „Nowa technologia nie spowoduje likwidacji miejsc pracy – wręcz przeciwnie: stworzy nowe możliwości i nowe miejsca pracy. Kierowcy zostaną przekwalifikowani, aby mogli wykorzystać swoją wiedzę w innych obszarach. Można to sobie wyobrazić na przykład w wieżach kontrolnych, które będą ściśle monitorować i wspierać codzienne operacje. Powstaną również nowe miejsca pracy związane z kontrolą przed i po przyjeździe lub wykonywaniem wielu innych zadań, które nadal wymagają interwencji człowieka”.
(źr. IVECO)