Dodaj ogłoszenie o pracy


Rok 2024 rekordowy pod względem inwestycji i przejęć w Dachser

Dachser, globalny operator logistyczny, odnotował znaczny wzrost w 2024 roku. Przychody wzrosły o 13 procent, przekraczając próg 8 miliardów euro. Firma rodzinna zanotowała również wyraźny wzrost innych kluczowych wskaźników takich jak zatrudnienie – o 3 300 osób, liczba lokalizacji – o 56, czy powierzchnia magazynowa – o 720 000 miejsc paletowych.

Ten rozwój był w dużej mierze efektem przejęć firm DACHSER & FERCAM Italia, Frigoscandia i Brummer, które po raz pierwszy zostały ujęte w bilansie za 2024 rok. W ujęciu organicznym, czyli bez uwzględniania przejęć, firma osiągnęła wzrost na poziomie 4,7%. Przyczyniła się do tego odporność europejskiej sieci drobnicowej oraz rosnące stawki w transporcie lotniczym i morskim. Liczba przesyłek wzrosła o 7,6% do około 83,2 mln, a tonaż o 10,2% – do około 44,1 mln ton.

Rozwój mógłby być jeszcze bardziej dynamiczny, gdyby nie brak impulsu wzrostowego z Niemiec i Europy. - Wysokie koszty, niska produkcja przemysłowa i spadek konsumpcji miały wpływ również na naszą działalność. Do tego dochodzą liczne globalne kryzysy, które były poważnym testem wytrzymałości zarówno dla naszych klientów, jak i dla nas – mówi Burkhard Eling, CEO DACHSER. W przeszłości z kryzysów wychodziliśmy silniejsi i bardziej konkurencyjni, dzięki antycyklicznej polityce biznesowej. Tak będzie i tym razem – dodaje Burkhard Eling, CEO DACHSER

Dachser wykorzystał swoją silną pozycję finansową do przeprowadzenia istotnych inwestycji. W 2024 roku podwoił roczne nakłady na przejęcia, rozwój sieci, zatrudnienie, innowacje cyfrowe i działania klimatyczne – w tym rozwój elektromobilności – do około 490 mln euro. Na 2025 rok zaplanowano kolejne inwestycje w firmową sieć, warte blisko 400 mln euro. „Ci, którzy w czasie spowolnienia gospodarczego inwestują rozważnie i konsekwentnie, wejdą w fazę ożywienia z przewagą – mówi Eling. W 2024 roku liczba pracowników DACHSER wzrosła o ponad 3 300 – do około 37 300. Liczba lokalizacji zwiększyła się o 56 – do 433 na całym świecie. To również efekt przejęć z 2023 roku we Włoszech, Europie Północnej, Niemczech i Austrii. Po raz pierwszy w zestawieniu uwzględniono także nową spółkę joint venture w Japonii, uruchomioną w 2024 roku.

Strategiczne filary wzrostu
Dział logistyki drogowej DACHSER, obejmujący transport i magazynowanie towarów przemysłowych, konsumpcyjnych (logistyka europejska) oraz żywności (logistyka żywności), zwiększył przychody o 10,9%, osiągając 6,4 mld euro.
Segment European Logistics zanotował wzrost przychodów o 8,1% – do około 4,8 mld euro. Liczba przesyłek wzrosła o 6,5%, a tonaż – o 2,8%. Presja kosztowa, rosnąca wrażliwość cenowa klientów i intensywna konkurencja na tle słabego popytu stanowiły wyzwania.
Segment Food Logistics zyskał nowy europejski wymiar dzięki integracji firm Müller (2023), Frigoscandia i Brummer (2024). Przychody wzrosły o 20% – do około 1,7 mld euro, liczba dostaw – o 14,3% do 12,4 mln, a tonaż – aż o 31,5% do 13,9 mln ton. - Przejęte firmy rozszerzyły zakres naszej działalności o nowe segmenty klientów i rynków oraz wniosły własne floty ciężarowe. To element nowej strategii rynkowej DACHSER Food Logistics – wyjaśnia Eling.
Przychody z logistyki lotniczej i morskiej wzrosły o 22%, sięgając około 1,6 mld euro. DACHSER skorzystał z krótkoterminowych czynników, które podniosły stawki frachtowe – w tym zatorów na Morzu Czerwonym oraz intensyfikacji handlu e-commerce między Chinami a Europą.

Logistyka kontraktowa – łącząca transport, magazynowanie i usługi o wartości dodanej – również odegrała kluczową rolę w strategii rozwoju firmy. Inwestycje oraz przejęcia zwiększyły liczbę miejsc paletowych o 720 000 – do łącznie 3,8 mln. DACHSER oferuje obecnie usługi magazynowe w 190 lokalizacjach na całym świecie. Fakt, że potrafiliśmy się rozwijać nie tylko dzięki przejęciom, ale i organicznie, pokazuje zaufanie klientów do jakości naszej sieci - podkreśla Eling.

Eling prognozuje, że 2025 będzie kolejnym wymagającym rokiem dla branży logistycznej, z ograniczonymi bodźcami wzrostowymi w Europie. „Europejska gospodarka znajduje się w stagnacji, a przemysł przechodzi bolesne dostosowania. W kluczowych branżach – takich jak motoryzacja czy sektor chemiczny – zachodzą głębokie procesy transformacyjne”. Dodatkowym zagrożeniem jest narastająca niepewność gospodarcza, wynikająca z protekcjonizmu, ceł i napięć geopolitycznych.

W tym kontekście kluczowy jest rozwój poza Europą. - Skupiamy się na wzmacnianiu naszej obecności w obu Amerykach i Azji, łącząc te rynki z naszą największą przewagą – europejską siecią drobnicową. Im szerszy nasz globalny zasięg, tym większa odporność” – podsumowuje Eling.

(źr. Dachser)

 

 

 

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.