Dodaj ogłoszenie o pracy


Mobilność handlowców 2025 - ciekawy raport

Firma Mooveno przeprowadziła pierwsze w Polsce badanie mobilności handlowców, analizując, w jaki sposób korzystają oni z aut służbowych jako narzędzia i miejsca pracy. Wyniki pokazują nie tylko codzienne wyzwania i koszty związane z eksploatacją pojazdów, ale także wskazują, jak pracodawcy mogą lepiej wspierać swoich pracowników, zwiększając ich komfort i efektywność. Analiza ukazuje również poziom gotowości firm i handlowców do wdrażania nowoczesnych rozwiązań mobilnych, które integrują kluczowe usługi w jednej aplikacji.

Kluczowe wnioski:
• Handlowcy spędzają w autach nawet 50% swojego czasu pracy, blisko 80% z nich spędza w aucie ponad 10h tygodniowo
• Uczestnicy badania poświęcają 2,5 tygodnia pracy (8%) rocznie na rozliczanie faktur
i rachunków związanych z ich zawodową mobilnością
• Handlowcy ponoszą koszty korzystania z samochodów służbowych, takie jak mycie
i czyszczenie auta, zakup płynów eksploatacyjnych, podczas gdy osoby pracujące
w biurze nie ponoszą takich kosztów
• Większość z nich (57%) doświadczyła stresu w związku z brakiem możliwości zapłacenia za parkowanie na płatnym parkingu, a ponad połowa z nich otrzymała
z tego powodu mandat
• Dla ponad 2/3 uczestników badania utrzymanie czystości auta bezpośrednio przekłada się na ich poczucie komfortu bezpieczeństwo jazdy
• 64% handlowców zamieniłoby auto służbowe na elektryczne pod warunkiem łatwego dostępu do ładowarek elektrycznych

- W ostatnich latach wiele mówi się o dobrostanie pracowników, jednak większość programów i rozwiązań koncentruje się na osobach pracujących w biurach lub biurach domowych. Działając w branży automotive postanowiliśmy sprawdzić, jak w tym zakresie wygląda sytuacja handlowców, dla których samochód jest zarówno narzędziem pracy jak i mobilnym biurem. Zbadaliśmy jakie czynniki wpływają na komfort i efektywność pracy pracowników na co dzień korzystających z samochodów służbowych oraz co pracodawcy mogą zrobić, by poprawić ich warunki pracy – mówi Tomasz Czerniejewski, prezes zarządu Mooveno.
Ponad połowa (56%) uczestników badania „Mobilność handlowców 2025” korzysta codziennie z samochodu służbowego do celów służbowych, pozostałe 44% robi to przynajmniej kilka razy dziennie. W samochodach służbowych spędzają dużo czasu – w ujęciu tygodniowym to aż 10-20 godzin, czyli nawet ½ etatu.

85% badanych posiada kartę paliwową, częściej są to szefowie sprzedaży (96%) niż handlowcy (76%). Karty wykorzystują również do płacenia za myjnię, parking czy czyszczenie samochodu wewnątrz. Różnicę w wykorzystaniu karty między handlowcami a szefami sprzedaży (poza płatnością za paliwo – to częściej robią szefowie sprzedaży) widać w przypadku zakupu płynów eksploatacyjnych i opłat za parkometry – w obu tych przypadkach częściej z karty paliwowej korzystają handlowcy (w pierwszym przypadku jest to 48% do 27%, a w drugim 40% do 32%). Badani spytani o to, czego brakuje im w kwestii korzystania z karty paliwowej zwracają uwagę na brak możliwości płacenia nią za opłatę za parkometr (31%) oraz zakup płynów eksploatacyjnych i czyszczenie samochodu wewnątrz (23 %).

Badanie przygotowane przez firmę Mooveno pokazało również, że handlowcy muszą zbierać rachunki za wydatki na samochód służbowy i poświęcają dużo czasu na ich rozliczanie. Częściej dotyczy to badanych handlowców (82%) niż szefów sprzedaży (59 %). Badani na zbieranie rachunków i ich rozliczanie poświęcają do godziny tygodniowo (43 %) lub w przedziale od 1 do 3 godzin tygodniowo (50%). Ci, którzy nie muszą zbierać rachunków płacą kartą paliwową (48%) lub mają ustalone miesięczne limity, których nie muszą rozliczać (28%). Dla 67% uczestników badania utrzymanie czystego auta ma realny wpływ na poczucie bezpieczeństwa i komfortu pracy, a 52% respondentów chce, aby samochód wyglądał schludnie i profesjonalnie podczas spotkań z klientami. Osoby uczestniczące w badaniu zwróciły uwagę, że sprzątanie wnętrza samochodu pozwala lepiej dbać o stan techniczny pojazdu (43%).

Jak pokazały wyniki badania co piątemu badanemu zdarzyło się, że nie opłacił postoju na parkingu. Łącznie 57% ankietowanych było w sytuacji, w której nie uiścili opłaty za postój na parkingu lub przekroczyli opłacony czas postoju. Połowa z tych osób (53%) dostała przynajmniej raz z tego powodu mandat. Główne powody takiej sytuacji to brak pieniędzy na opłaty lub brak możliwości płatności bezgotówkowych w parkomacie.
Wyniki badania potwierdzają, że handlowcy spędzają długie godziny w aucie służbowym. Samochód staje się dla nich głównym miejscem wykonywania obowiązków. Przedsiębiorstwa, które chcą zadbać o dobrostan i efektywności mobilnych handlowców, powinny wspierać ich przynajmniej w tym samym stopniu, w którym wspierają pracowników w biurach stacjonarnych. Uwagę zwraca fakt, że dla samych kierowców ważna jest opcja szybkich, mobilnych i bezgotówkowych rozwiązań, które pozwolą im na oszczędność czasu, redukcję niepotrzebnego stresu oraz skupienie się na kluczowych zadaniach i wyzwaniach związanych z obowiązkami służbowymi.

(źr. Mooveno)

 

 

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.