Wzrost sprzedaży 250 największych firm na świecie oferujących produkty konsumenckie wyniósł 8,4proc. w roku finansowym kończącym się w czerwcu 2011 r. Dla porównania, rok wcześniej 60proc. z tych firm zanotowało spadek. Największe wzrosty odnotowała branża modowa i oponiarska - wynika z raportu firmy doradczej Deloitte „Global Powers of the Consumer Products 2012. Connect the dots”. To również dobry sygnał dla logistyki, która nie powinna narzekać przy takiej sytuacji na popyt usług logistycznych i transportowych.
Wzrost i rozwój oznacza tez inwestycje. Zdaniem analityków Deloitte w najbliższym czasie, producenci niezależnie od sektora, będą musieli zainwestować w narzędzia analityczne, pozwalające lepiej poznać oczekiwania i upodobania konsumentów oraz trendy na rynku, a także opracować skuteczne strategie cenowe. To od tych elementów będzie zależało uzyskanie przewagi konkurencyjnej.
W liczbach bezwzględnych łączna sprzedaż, którą osiągnęły 250 firm biorących udział w badaniu, wyniosła ponad 2,82 biliona USD, oznacza to znaczący wzrost w porównaniu do roku poprzedniego (2,57 biliona USD). Z raportu Deloitte wynika, że liderem wzrostu sprzedaży była Ameryka Łacińska, gdzie łącznie dla wszystkich branż sprzedaż wzrosła o 22,2proc. Na drugim miejscu znalazła się Ameryka Północna, z wynikiem na poziomie 10,9proc.
Według autorów raportu, w 2012 r. producenci dóbr konsumenckich nadal będą inwestować w analizę danych umożliwiającą śledzenie zmian wolumenów zysków na różnych rynkach, rozpoznawanie trendów i wzorców działania dających możliwość osiągnięcia przewagi nad konkurencją. Analiza danych będzie miała coraz większe zastosowanie również w procesie optymalizacji cen detalicznych i hurtowych oraz maksymalizacji zwrotu z inwestycji w marketing i handel.
- Jednocześnie przedstawiciele firm będą poszukiwać skutecznych sposobów eliminacji niepewności. Rozwój napędzać będą nadal rynki wschodzące dzięki powiększaniu się klasy średniej i rosnącemu popytowi. W tych czasach szczególne znaczenie ma umiejętność integracji i wykorzystania wiedzy o klientach. Firmy, które umieją to zrobić, wypracują trwałe więzi z konsumentami i dystrybutorami, a co za tym idzie - wygrają udziały w rynku – mówi Dariusz Kraszewski, partner zarządzający Działem Konsultingu Deloitte.
Najszybciej rozwijającym się sektorem, pod względem tempa wzrostu sprzedaży w skali globalnej, była branża modowa, której sprzedaż rosła o 14,2 proc. w analizowanym okresie. Wzrost na podobnym poziomie zanotowali także producenci opon. Pomimo umiarkowanego zwiększenia sprzedaży na poziomie 6,4proc. sektor produktów dla domu
i kosmetyczny (Personal and Household Products Industry) był jednym z najbardziej zyskownych sektorów, gdyż łączna stopa zysku netto wyniosła 9,8proc. Większą dochodowość, na poziomie 10,9proc. (stopa zysku netto), uzyskała tylko branża produktów spożywczych, napojów i tytoniowa (traktowane jako jeden sektor Food, Drink and Tobacco Sector). Dynamika sprzedaży tej branży była natomiast poniżej średniej dla 250 firm i wyniosła 7,6proc. Największe spowolnienie w dynamice sprzedaży odnotowała branża tytoniowa – z poziomu 8,2proc. w 2009 r., do 3,3proc. w kolejnym okresie, jednak niezależnie od tego udało jej się utrzymać dużą zyskowność.
Pierwsza dziesiątka najwięks
zych firm rozwijała się w minionym roku szybciej niż średnia dla 250 przedsiębiorstw, dlatego udział zysków ze sprzedaży wygenerowany przez TOP 10 stanowi aż 27,8proc., jest to więcej o 1 pkt. procentowy w porównaniu z poprzednim rokiem. Skład pierwszej 5 pozostał identyczny jak w ubiegłorocznym zestawieniu – zmniejszyła się tylko różnica pomiędzy Nestle a Panasonic (firmami na pozycjach 3 i 4). Na 6 miejscu jest Apple, które w ubiegłym roku zajmowało 12 pozycję – awans zawdzięcza wzrostowi sprzedaży na poziomie 52proc. Unilever i PepsiCo przeskoczyły o jedną pozycję w górę spychając Nokię z miejsca 7 na 9. Zestawienie 10 największych globalnych firm zamyka Kraft Food. Wypadło z niego natomiast LG Electronics, które w tym roku znalazło się na 11 pozycji.
10 największych globalnych firm oferujących produkty dla konsumentów indywidualnych (wg sprzedaży netto)
Firma |
Kraj pochodzenia |
Sprzedaż netto (mln USD) |
Wzrost sprzedaży netto (%) |
Samsung Electronics |
Korea Południowa |
134 528 |
11,2 |
Nestle |
Szwajcaria |
105 492 |
2,0 |
Panasonic |
Japonia |
101 704 |
17,2 |
Procter & Gamble |
USA |
82 559 |
4,6 |
Sony |
Japonia |
73 761 |
0,2 |
Apple |
USA |
65 225 |
52,0 |
Unilever |
Holandia i Wielka Brytania |
58 775 |
11,1 |
PepsiCo |
USA |
57 838 |
33,8 |
Nokia |
Finlandia |
56 364 |
3,6 |
Kraft Foods |
USA |
49 207 |
21,8 |
* Analiza objęła wyniki 250 największych globalnych firm oferujących produkty dla sektora konsumenckiego (minimalna wartość sprzedaży musi osiągnąć poziom 2,5 mld USD rocznie) dla roku finansowego kończącego się najpóźniej w czerwcu 2011 r.
(źr. Deloitte, raport „Global Powers of the Consumer Products 2012. Connect the dots”)