Dodaj ogłoszenie o pracy


Grupa OTL ogłosiła wyniki po I półroczu

W I półroczu 2022 r., przychody Grupy OTL wyniosły 147,83 mln zł, co oznacza spadek o 67,90% r/r. Wynika on zasadniczo z wyłączenia z konsolidacji działalności sprzedanych i niekontynuowanych. Na działalności kontynuowanej skonsolidowane przychody wzrosły o 15,7 mln zł r/r (+11,88%), przy czym przychody z działalności portowej wzrosły o 17,3%, a z usług spedycyjnych o 4,24%. Zysk netto Grupy OTL sięgnął 33,65 mln zł w I półroczu 2022 r. (-42,22% r/r), zaś EBITDA 42,92 mln zł (-32,08% r/r). EBITDA w I półroczu 2022 r. była wyższa o 7,6 mln zł r/r na działalności kontynuowanej w porównaniu do skorygowanej o wyniki na zdarzeniach jednorazowych EBITDA osiągniętej w I półroczu 2021 roku, co było głównie efektem wzrostów działalności portowej.

- Spółki Grupy OTL w pierwszym półroczu tego roku zwiększyły sprzedaż i poprawiły rentowność na działalności kontynuowanej. Wzrosty sprzedaży odnotowaliśmy w spedycji oraz w przeładunkach portowych w większości grup asortymentowych masowych i drobnicowych. Sprzyjały nam również czynniki rynkowe, zwłaszcza zwiększające się zapotrzebowanie na usługi portowe, m.in. w zakresie obsługi importów węgla, na którego to potrzeby przeznaczyliśmy nasze główne zdolności przeładunkowe. Intensywnie pracujemy nad poprawą parametrów terminali portowych. Dzięki inwestycjom w nowy sprzęt, infrastrukturę i suprastrukturę portową, zwiększymy możliwości przeładunków i poprawimy ich efektywność. – mówi Kamil Jedynak, prezes OT Logistics.

Od marca 2022 r. Grupa OTL obserwuje wzrost popytu na usługi portowe. Wpływ na to miały wojna w Ukrainie i związana z tym blokada portów czarnomorskich, a także sankcje na ładunki z Rosji oraz zaburzenia w dostawach lądowych. Wzmożone zainteresowanie usługami świadczonymi przez spółki Grupy umożliwia rozszerzenie zakresu współpracy strategicznej z klientami, czego przykładem jest m.in. podpisane porozumienie z firmą Bumech S.A. Grupa rozważa też inne formy finansowania inwestycji, które zakładają głównie modernizację suprastruktury i infrastruktury portowej do obsługi transportu morskiego i kolejowego. Program inwestycyjny Grupy OTL na lata 2022-2023 zakłada poprawę konkurencyjności rynkowej portów poprzez polepszenie efektywności przeładunków oraz osiągnięcie wysokich optymalizacji kosztowych. Umożliwi także zwiększenie możliwości strategicznych importów węgla energetycznego.

- Poprawa rentowności Grupy w I półroczu wynika z kilku okoliczności. Po pierwsze efekty przynoszą działania restrukturyzacyjne i dezyinwestycyjne przeprowadzone w Grupie w latach ubiegłych. Pozwoliły one istotnie obniżyć zobowiązania odsetkowe, co przełożyło się na dużo niższe koszty finansowe w tym roku, miały one jednak też istotny wpływ na ogólne obniżenie kosztów działalności Grupy. Po drugie sprzedana spółka C. Hartwig Gdynia S.A., która odpowiadała za znaczną część skonsolidowanego obrotu, wypracowywała marże relatywnie niższe i generowała proporcjonalnie większe koszty sprzedaży oraz ogólnego zarządu. Należy też zauważyć, że działalność portowa jest obecnie bardziej rentowna niż w latach poprzednich. Obecna sytuacja gospodarcza wpływa wprawdzie na wzrost naszych kosztów operacyjnych i wynagrodzeń, ale mimo to, znajduje pokrycie w zwiększonych przychodach. - dodaje Daniel Górecki, członek zarządu OT Logistics.

Obecna sytuacja rynkowa będzie sprzyjać realizacji planów Grupy OTL, która perspektywy zwiększenia sprzedaży w najbliższych miesiącach wiąże głównie ze wzmożonym importem morskim węgla energetycznego.

- Na skutek wprowadzonych sankcji na węgiel rosyjski, analogiczny wolumen musi zostać zastąpiony importami morskimi, których obsługa, w związku z koniecznością zapewnienia strategicznej potrzeby bezpieczeństwa energetycznego, jest obecnie naszym priorytetem. O ile w 2021 r. praktycznie nie przeładowaliśmy węgla energetycznego, to w tym roku szacujemy, iż zrealizujemy przeładunki przekraczające 2 mln ton tego surowca. – mówi Kamil Jedynak.

Grupa OTL spodziewa się także wzrostu przeładunków innych towarów masowych, głównie zboża.

(źr. Grupa OTL)

 

 

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.