Dodaj ogłoszenie o pracy


FM Logistic podsumowuje rok finansowy

FM Logistic opublikował wyniki finansowe za rok obrotowy 2021/2022. Operator osiągnął przychody w wysokości 1,518 mld euro za rok obrotowy 2021-2022. Oznacza to wzrost o 10,7% (przy stałych kursach wymiany) w porównaniu do roku ubiegłego. Wzrost był możliwy dzięki wysokiej dynamice sprzedaży w sektorze omnichannel oraz większemu udziałowi działalności e-commerce z tytułu nowo podpisanych umów.

Zysk przed opodatkowaniem i odsetkami (EBIT) wyniósł 31,5 miliona euro. Rok obrotowy 2021-22 był czasem dużych inwestycji, których celem było wspieranie złożonych projektów dotyczących start-upów biznesowych i automatyzacji. Przedsięwzięcia te przyniosą korzyści w perspektywie długoterminowej.

- Po raz kolejny, mimo wzlotów i upadków gospodarki oraz trudnej sytuacji globalnych łańcuchów dostaw, FM Logistic zademonstrowało swoją siłę i wysoką odporność. Przychody wzrosły o 10,7%. Podpisaliśmy nowe umowy o wartości 262 milionów euro. 60% z nich dotyczy omnichannel. Chciałbym zwrócić szczególną uwagę na niezwykłą wytrwałość wykazaną przez naszych pracowników, którzy – mimo licznych lockdownów – zaprezentowali niesłabnące zaangażowanie w ukończenie najbardziej złożonych projektów dla naszych klientów. 2021 rok to również wdrożenie naszego planu strategicznego Powering 2030, który koncentruje się na promocji zrównoważonego łańcucha dostaw omnichannel – dla naszych klientów i we współpracy z nimi. Kwestie klimatyczne to sprawa, która dotyczy nas wszystkich i chcemy znaleźć się w gronie tych, którzy nie siedzą bezczynnie a podejmują działania – powiedział Jean-Christophe Machet, CEO FM Logistic.

Rozwój w Centralnej Europie
Przychody firmy w regionie Centralnej Europy (Polska, Czechy, Słowacja, Węgry) wzrosły na poziomie zbliżonym do globalnego, tj. 10,6%. Wzrost biznesu zapewniły przede wszystkim rosnące operacje w kanale e-commerce. Liczba zamówień obsługiwanych przez operatora w tym sektorze zwiększyła się rok do roku o około 30%. Jest to efekt rozpoczęcia operacji dla nowych klientów np. Yves Rocher, Maxi Zoo w Polsce oraz przedłużenie i rozszerzenie umów z dotychczasowymi, m.in. babymarkt.de i Bauhaus w Czechach. Suma obrotów wszystkich podpisanych nowych kontraktów, dla wszystkich produktów operatora (logistyka kontraktowa, omnichannel, transport, co-packing) wyniosła 62 mln. EUR, Start części zaplanowany jest jednak dopiero na rok budżetowy 2022/23.
W związku z dynamicznym rozwojem zwiększyła się też liczba lokalizacji prowadzonych przez FM Logistic w tym regionie. W ubiegłym roku przybyły 3 kolejne: w Lędzinach na Śląsku, gdzie operator obsługuje dużego klienta z branży retail, Wiskitki między Łodzią a Warszawą - własny magazyn firmy, w którym operacje logistyczne uruchomiono w lutym br. i jednocześnie ruszyła budowa kolejnego modułu oraz Głogów na Dolnym Śląsku - inwestycja zrealizowana przez Panattoni. Zakończyła się także rozbudowa magazynu FM Logistic w Błoniu k. Warszawy, który liczy obecnie 85 tys. mkw i jest największym centrum dystrybucji dla branży farmaceutycznej w regionie Centralnej Europy. O kolejne 11 tys. mkw powiększyła się też platforma logistyczna w Będzinie, a w Czechach dwukrotnie zwiększono powierzchnię magazynową obiektu w Lovosicach. Łącznie FM Logistic w Centralnej Europie zyskał do dyspozycji dodatkowe 200 tys. mkw. powierzchni magazynowej.

Popyt na rozwiązania omnichannel i logistykę miejską
Globalna wartość 262 mln. EUR nowych kontraktów zawartych w roku obrotowym 2021/22 świadczy o wysokiej dynamice wzrostu w Europie i Azji, zwłaszcza w obszarze klientów międzynarodowych w sektorze FMCG. Chcąc wesprzeć swój dynamiczny rozwój sieć sklepów zoologicznych Maxi Zoo powierzyła FM Logistic dostawy do 263 sklepów we Francji oraz przygotowanie i wysyłkę zamówień internetowych. Magazyn w Savigny-sur-Clairis we Francji (57 000 mkw) obsługuje stock 15 tys. artykułów i niemal 5 milionów zamówień rocznie, spośród których 1,2 miliona stanowią zamówienia online dla klientów indywidualnych. Od grudnia 2021 roku FM Logistic obsługuje również kanał e-commerce dla polskich i niemieckich klientów sieci Maxi Zoo w nowym magazynie o powierzchni 35 tys. mkw Głogowie, w Polsce. Zgodnie z przewidywaniami wolumen do końca 2022 wyniesie 3 miliony zamówień.
Wysoki wzrost dostaw kurierskich do domu wiąże się również z wyższym zanieczyszczeniem powietrza, korkami na drogach i brakami lokalnej powierzchni magazynowej. Tym samym wzrasta popyt na rozwiązania dla logistyki miejskiej. We wdrażaniu rozwiązań z tego obszaru w Grupie FM przoduje Hiszpania:

● Citylogin, firma zarządzająca działalnością w obszarze logistyki miejskiej w Hiszpanii, podwoiła swoje obroty w 2021 roku i przekroczyła próg 600 zatrudnionych pracowników. Firma otworzyła biura w trzech nowych miastach: Barcelonie, Huelvie i Badajoz. Tym samym liczba biur Citylogin wzrosła do 13. Rośnie również park samochodowy firmy: 370 samochodów, z czego 120 posiada silniki napędzane paliwami alternatywnymi.

● Centrum logistyczne zlokalizowane pod Plaza Mayor powstało w porozumieniu z Madryckim Zarządem Transportu (EMT). Od października 2021 roku Citylogin – w imieniu giganta branży e-commerce – dystrybuuje paczki wykorzystując magazyn o powierzchni 200 mkw, zlokalizowany na parkingu podziemnym pod słynnym placem. Siedem elektrycznych pojazdów trzykołowych Scoobic pozwala na realizowanie dostaw w stolicy w czasie poniżej dwóch godzin. Mogą przewozić do 420 kg ładunku i mają zasięg 80 km na jednym ładowaniu. Dostawy do minihubu z magazynu zlokalizowanego za miastem realizowane są za pomocą elektrycznych vanów.

Zrównoważone i odporne łańcuchy dostaw
Zgodnie z ambitnymi celami określonymi w planie strategicznym Powering 2030, FM Logistic będzie kontynuować tworzenie bardziej zrównoważonych łańcuchów dostaw. Największe tegoroczne sukcesy operatora w tym obszarze to:

● Redukcja plastiku: w Brazylii FM Logistic wspiera firmę Henkel w redukcji emisji CO2. Jest to możliwe dzięki dostawom realizowanym za pomocą samochodów elektrycznych z zakładu producenta wyposażonego w panele słoneczne. Kraft zrezygnował z opakowań plastikowych na rzecz zamienników. W efekcie generuje on o 94% mniej plastiku a koszty operacyjne spadku o 30%.

● Stacje produkcji zielonego wodoru: w platformie logistycznej na przedmieściach Madrytu FM Logistic zainstalował stację produkcji zielonego wodoru, która jest napędzana energią słoneczną. Potrzebna energia elektryczna pochodzi z paneli fotowoltaicznych na dachu budynku. Stacja zaprojektowana przez H2B2 generuje nawet 45 kilogramów zielonego wodoru tygodniowo.

● Raport dotyczący dynamicznych skutków: FM Logistic opracowało wraz z firmą konsultingową EY narzędzie do raportowania społecznych i środowiskowych skutków prowadzonej działalności. Mierząc pozytywne i negatywne oddziaływanie swojej aktywności, FM Logistic chce dać klientom, pracownikom oraz partnerom jasne informacje, które pomogą w podejmowaniu decyzji.

„To kolejny krok na drodze w kierunku bardziej zrównoważonej logistyki oraz namacalny dowód naszego zaangażowania w tworzenie pozytywnych zmian dla naszych pracowników, klientów i całego społeczeństwa” – dodał Jean-Christophe Machet.

Prognozy na rok obrotowy 2022/23
Napięcia geopolityczne i gospodarcze oraz inflacja odcisną swoje piętno na przychodzie z działalności operacyjnej i zysku. Jednakże model biznesowy FM Logistic w połączeniu z dużą dynamiką sprzedaży oraz wzmocnioną kontrolą kosztów pozwoli Grupie na zrównoważenie tego negatywnego wpływu i osiągnięcie celów planu określonych w strategii Powering 2030.

(źr. FM Logistic)

 

 

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.