Dodaj ogłoszenie o pracy


Kształcenie modułowe w nauczaniu spedytorów i logistyków?

Blisko 200 nauczycieli spotkało się 2 marca w Auli Wyższej Szkoły Logistyki na VI Forum Nauczycielskim WSL, gdzie uczelnia podsumowała efekty współpracy z nauczycielami w codziennej pracy dydaktycznej. Jak zmieni się ścieżka edukacyjna uczniów kształcących się w zawodach: technik logistyk i technik spedytor po wprowadzeniu nowych zmian programowych? Czy kształcenie modułowe to przyszłość w nauczaniu tych zawodów? Jak silnie projekty unijne przyczyniają się do podnoszenia jakości kształcenia? - to tylko niektóre pytania, na które szukali odpowiedzi uczestnicy spotkania.


Tegoroczne spotkanie WSL z gronem nauczycielskim dotyczyło przede wszystkim omówienia nowych podstaw programowych, które wejdą w życie od 1 września 2012r. i powiązanych z nimi zmian w kształceniu na powyższych kierunkach. Na Forum Nauczycielskim WSL pojawili się przedstawiciele Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej oraz Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu, którzy tłumaczyli szczegóły przygotowanych zmian w kształceniu.


- Tradycyjne kształcenie zawodowe na poziomie ponadgimnazjalnym nie jest dostosowane do wymogów gospodarki rynkowej. Oferta edukacyjna szkół wymaga uatrakcyjnienia oraz skorelowania z potrzebami rynku pracy. Wszystkie te poprawy w kształceniu mają zamiar ujednolicić program w jeden krajowy system kwalifikacji. Nowością w tym programie jest to, że już od września szkoły oprócz kształcenia w zawodach będą mogły prowadzić kursy zawodowe. Jest to dobre rozwiązanie. Kursy mogą rozpocząć się w każdym terminie. – mówiła Maria Suliga – koordynator merytoryczny ds. projektu systemowego MEN, z Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.


- W kształceniu modułowym - każdy uczeń będzie mógł w miarę swoich możliwości uzyskiwać poszczególne dodatkowe kwalifikacje. Młody człowiek kończąc szkołę z dyplomem logistyka może jeszcze postarać się o kwalifikację na spedytora i dodać ją do swojego dyplomu. W związku z tym, uzyska możliwość pracowania w tych dwóch zawodach jednocześnie - dodała Zofia Hrychorowicz, dyrektor Okręgowej Komisji Edukacyjnej w Poznaniu.


Na spotkaniu ogólne cele i zadania kształcenia zawodowego omówiła również Małgorzata Mackiewicz, kierownik Działu Egzaminów Zawodowych w Poznaniu. Wystąpienia te nie rozwiały jednak wszystkich wątpliwości nauczycieli, którzy wskazywali na trudności w dostosowaniu programów do nowych realiów proponowanych przez ministerstwo. Tu z pomocą przyszła Wyższa Szkoła Logistyki, która w tegorocznym Forum Nauczycielskim zaproponowała nauczycielom wspólną prace nad programami kształcenia w ramach warsztatów. Nauczyciele podzieleni na grupy udali się do dwóch sal konferencyjnych, gdzie poruszali pięć głównych zagadnień. Przedmiotem ich uwagi były kwalifikacje, jakie od teraz uczeń może uzyskać w zawodach: technik logistyk lub technik spedytor. W kolejnych salach omawiano: organizację i nadzorowanie transportu, obsługę klientów i kontrahentów, organizację i monitorowanie przepływu zasobów i informacji w procesach produkcji, dystrybucji i magazynowania oraz zarządzanie środkami technicznymi podczas realizacji procesów transportowych. Całość prac stanowiła punkt wyjścia do stworzenia programów pomocnych w codziennej pracy nauczycieli, które WSL udostępni poprzez portal internetowy www.szkolysrednie.wsl.com.pl.


- Reforma oświaty wprowadziła w nasze życie duże zawirowanie, niepokój i wątpliwości. Podczas Forum mogliśmy wymienić poglądy z innymi nauczycielami, zaczerpnąć informacji, popracować wspólnie nad programami. Inicjatywa WSL jest tu nie do przecenienia! – powiedział Dariusz Smolarski z Zespołu Szkół Samochodowych z Nowego Sącza.
Poza tematem wiodącym, czyli zmianami w programach kształcenia – WSL jak zwykle podsumowała ostatni rok współpracy z nauczycielami w ramach programu „WSL DLA SZKÓŁ ŚREDNICH”. Omówiono program wycieczek do uczelni, w ramach którego nauczyciele wraz z uczniami są zapraszani do logistycznych firm partnerskich WSL, udział wykładowców uczelni w wydarzeniach szkół, a także statystyki organizacji Ogólnopolskiej Olimpiady Logistycznej. Nie zabrakło także informacji o studiach podyplomowych, w ramach których już kilkadziesiąt nauczycieli zyskało nowe kwalifikacje w zakresie kształcenia logistycznego. Najszerzej jednak zaprezentowano projekty unijne skierowane do techników logistycznych i spedycyjnych. W ramach zakończonego projektu „Wielkopolska musi wiedzieć” uczniowie 25 szkół z Wielkopolski mają kontakt z przedsiębiorstwami logistycznymi, a ich wykształcenie jest dopasowanie do oczekiwań tych firm. Projekt „Wirtualne Laboratoria – Sukces Innowacji” umożliwia 49 szkołom z całego kraju kształcenie w oparciu o oprogramowanie i-Scala, z którego korzystają na co dzień przedsiębiorstwa logistyczne w całej Europie. Dzięki temu przyszli absolwenci szkół będą mieli wiedzę z zakresu programów ERP, która obok znajomości języka obcego jest najcenniejszą kwalifikacją dla dzisiejszych pracodawców w logistyce. WSL zaprezentowała również założenia projektu LOT4ENG.COM, dzięki któremu nauczyciele uzyskają między innymi dostęp do modułu e-learningowego, gdzie pozyskają wiedzę jak nauczać swoich podopiecznych z wykorzystaniem nowoczesnych metod e-learningu.

- To już nasze szóste spotkanie z nauczycielami w ramach corocznych Forów Nauczycielskich. Z roku na rok udaje nam się iść o krok dalej, rozwijać programy, dostarczać materiały dydaktyczne, udostępniać nasze know how. Dzięki temu kształcenie w szkołach o profilu: technik logistyk i technik spedytor dynamicznie się rozwija! - mówił Wojciech Zalewski, rzecznik prasowy Wyższej Szkoły Logistyki.


Wyższa Szkoła Logistyki współpracuje z blisko trzystoma szkołami kształcącymi w zawodach: technik logistyk i technik spedytor na obszarze całego kraju. Celem tych działań jest przede wszystkim pomoc w realizacji procesu edukacyjnego, tym samym pomoc w podnoszeniu efektów kształcenia przyszłych logistyków.
Patronat medialny nad VI Forum Nauczycielskim objęły: czasopisma: „Logistyka”, „Nowoczesny Magazyn”, „Logistyka a Jakość”, „Logistyka Produkcji”; portale: dla studenta.pl, spedycje.pl, easylogistyka.pl, log24.pl, truck-business.pl, eurologistics.pl, fab.com.pl, NM.pl, ForumTransportu.pl, dobralogistyka.pl, Pracujwlogistyce.pl oraz Radio Planeta.fm.

(źr. WSL)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.