Konto pracodawcy


E-zakupy spożywcze coraz bardziej popularne

Sprzedaż produktów spożywczych w kanałach online w Polsce jest coraz popularniejsza. Jednak proces ten wymaga integracji wielu podmiotów i procesów. Bez rozwiązań usprawniających standaryzację nie ma mowy o efektywności e-zakupów. Jeszcze w roku 2019 poziom sprzedaży artykułów spożywczych online w Polsce szacowano na poziomie poniżej 1% w łącznej sprzedaży FMCG, głównie w dużych miastach. Dzisiaj e-grocery stało się zjawiskiem znacznie bardziej powszechnym. Najnowszy raport E-grocery na świecie i w Polsce. Czy konsumenci są gotowi na zakupy spożywcze online? przygotowany przez Sieć Badawczą Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania na zlecenie GS1 Polska to pogłębiona analiza rynku e-grocery w Polsce i potencjału jego rozwoju. Publikacja omawia specyfikę rynku e-grocery w Polsce oraz wszystkie modele obsługi sprzedaży w tym sektorze.

Rynek e-grocery stale rośnie ale potrzebuje standaryzacji
Jak wynika z raportu GS1 Polska, w 2020 r. e-zakupów produktów spożywczych dokonało 28% polskich internautów, co przekłada się na 65% wzrost liczby e-konsumentów w tym sektorze. Z kolei prognozy PwC wskazują na istotny wzrost wartości e-grocery w latach 2022-2026. Z szacunków wynika, że sprzedaż produktów spożywczych online będzie rosła najszybciej, średnio nawet na poziomie 40% rocznie. Autorzy raportu przywołują analizę przeprowadzoną przez PwC, z której wynika, że w 2026 r. wartość brutto polskiego rynku e-grocery osiągnie poziom 18 mld złotych, stanowiąc ponad 11% łącznej wartości brutto sprzedaży online. E-grocery integruje wiele podmiotów – nie tylko sprzedawców i kupujących, ale także firmy zaangażowane w realizację dostaw. Uwzględnia także różnorodne procesy, m.in. przygotowanie i odpowiednią prezentację oferty produktowej, kompletację zróżnicowanych towarowo zamówień, ich pakowanie, dystrybucję zamówień do odbiorców z koniecznością zapewnienia specyficznych warunków dostaw czy obsługę zwrotów. Autorzy raportu E-grocery na świecie i w Polsce wskazują, że zastosowanie standardów identyfikacyjnych i komunikacyjnych GS1 wydaje się nieodzowne dla podniesienia efektywności operacyjnej sektora e-grocery.

– W procesie identyfikacji i znakowania towarów, przesyłek i lokalizacji wykorzystywane są w większości standardowe kody kreskowe. Przesyłki wysyłane do klientów mają etykietę logistyczną zgodną ze standardem operatorów KEP realizujących dystrybucję zleconą przez interfejsy webowe. Jednak nowi na rynku dostawcy artykułów spożywczych nie korzystają w tej chwili ze standardu GS1 - ich aktywizację należy uznać za kierunek rozwoju i optymalizacji – podkreśla Magdalena Krasoń-Wałęsiak, e-commerce menedżer w GS1 Polska.

Kod kreskowy to dopiero początek
Jak podają autorzy raportu, na koniec 2020 r. Uczestnikami Systemu GS1 w Polsce było prawie 30 tysięcy przedsiębiorstw – najliczniejszą grupę stanowili producenci. Wśród nich najsilniej reprezentowaną branżą była produkcja artykułów spożywczych (prawie 4,5 tysiąca firm). Niektórzy z nich budują własne sklepy internetowe lub sprzedają na internetowych platformach handlowych. Przeprowadzone przez Sieć Badawczą Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania badanie wskazuje, że na obecnym etapie rozwoju e-grocery standardy GS1 nie są jeszcze powszechnie stosowane.
– Standaryzacja może stać się w przyszłości istotnym katalizatorem rozwoju e-grocery. Najbardziej perspektywicznym obszarem wdrażania standardów GS1 w ramach e-grocery jest wdrażanie modeli danych produktowych, które zapewnią sprzedawcom i dostawcom e-grocery możliwość kompleksowej i jednoznacznej identyfikacji danych produktowych,a finalnie bezpieczną i sprawną obsługę procesów sprzedaży – komentuje dr hab. Arkadiusz Kawa, dyrektor Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Logistyki i Magazynowania.

Link do raportu: https://cutt.ly/fYnaXRP 

(źr. GS1 Polska)

 

 

 

kobiety w logistyce
Startujemy z 1. Programem Rozwoju Liderek w Logistyce!
Dagmara Brzezińska dołączyła do zarządu Integer.pl
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Składka zdrowotna i inne opłaty. Jak zmieniają się obciążenia dla przedsiębior ...
Uniwersalny, z wkładem izolacyjnym, chłodniczy – jaki kontener wybrać do transpo ...
A gdy w kontenerze pada deszcz… Hillebrand radzi jak zabezpieczyć ładunek
Co, jeśli mleko się wylało…
Przewozy SENT w dobie e-TOLL – nawet 10 tys. zł kary za niedopełnienie formalnoś ...
reklama
Jaki szablon CV wybrać do podania o pracę w logistyce?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Poznaj trendy w inwestycjach na 2022 r.
reklama
Logistyka i transport fotowoltaiki - możliwości i wyzwania!
Kondycja branży transportowej a inflacja
Jakie zmiany wywoła elektromobilność w branży TSL?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
MVGM przejmuje zarządzanie dwóch parków logistycznych Hansainvest Real Assets
Kuehne+Nagel inwestuje w Afryce
ID Logistics operatorem logistycznym nowego magazynu LPP w Rosji
GEFCO testuje autonomicznego robota mobilnego
MOYA podsumowuje rok 2021 – ciągły rozwój i kolejne inwestycje
FedEx Express - kolejna firma decyduje się na opakowania wielokrotnego użytku
Eobuwie.pl otwiera centrum logistyczne w Rumunii
Volvo testuje elektryczna trucki w ekstremalnych warunkach zimowych
Poczta Polska premiuje swoich pracowników – każdy z nich otrzyma 500 zł
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC