Dodaj ogłoszenie o pracy


Poczta Polska uzbraja swoją logistykę w nowe systemy informatyczne

Poczta Polska stworzy własny system informatyczny do zarządzania procesami logistycznymi (Transportation Management System). Oprogramowanie stworzy spółka Poczta Polska Usługi Cyfrowe, funkcjonująca na rynku komercyjnym pod nazwą Envelo. Nowoczesny system zapewni optymalizację procesów transportowo-logistycznych, co przełoży się na szybkość doręczenia przesyłek oraz oszczędność wykorzystywanych surowców.

Zgodnie ze strategią spółki na najbliższe 3 lata, Poczta zamierza przeznaczyć ok. 1,2 mld zł na inwestycje. Znaczna część tej kwoty przeznaczona zostanie na automatyzację i informatyzację procesów w obszarze logistyki, w szczególności związanych z przesyłkami.
Przedmiotem umowy zawartej pomiędzy obiema spółkami Poczty Polskiej jest zaprojektowanie, dostarczenie i wdrożenie systemu wspierającego wszystkie procesy logistyczne w firmie ‒ w zakresie zarządzania, przewozu, doręczania, monitorowania i rozliczania strumieni przesyłek w czasie rzeczywistym. Zgodnie z umową PPUC będzie odpowiedzialna również za utrzymanie systemu i świadczenie usług gwarancyjnych.

‒ W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy wdrożyliśmy do realizacji wszystkie projekty strategiczne Poczty Polskiej. Wśród nich takie, które były dotąd, często od bardzo wielu lat, wyłącznie przedmiotem prac koncepcyjnych. Jednym z nich jest właśnie projekt stworzenia nowego systemu informatycznego do zarządzania procesami logistycznymi. Kontrakt na dostarczenie systemu TMS zawarty ze spółką Poczta Polska Usługi Cyfrowe, a więc ze spółką zależną Poczty, to też kolejny duży krok na drodze do budowy software house pocztowej grupy kapitałowej, co stanowi ważny element naszej strategii – podkreśla Tomasz Zdzikot, prezes zarządu Poczty Polskiej.
Wdrożenie nowego systemu, odpowiadającego za dynamiczne planowanie transportu, przyczyni się do wzrostu konkurencyjności pocztowego operatora na rynkach KEP (przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych) oraz usług TSL (transport, spedycja, logistyka), takich jak Krajowa Przesyła Paletowa oraz Międzynarodowa Przesyłka Paletowa.

‒ Nasza strategia zakłada znaczące wzrosty przychodów z przesyłek kurierskich oraz rozwój usług logistycznych. To szansa dla Poczty Polskiej, której potencjał jako największej w kraju spółki logistycznej, jest naprawdę ogromny. Do 2024 roku planujemy podwoić przychody z tego segmentu. W tym celu inwestujemy w automatyczne sortery oraz systemy informatyczne, a także pozyskujemy nowe hale do sprawnej obsługi różnego rodzaju przesyłek – mówi Andrzej Bodziony, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej.

Rozwój usług logistycznych i pozyskiwanie nowych klientów, to jeden ze strategicznych kierunków działań Spółki. Pomimo pandemii, tylko w ubiegłym roku liczba klientów korzystających z Krajowej Przesyłki Paletowej wzrosła o 16 proc.

Poczta, zgodnie z założeniami strategii na lata 2021–2023, planuje zwiększyć swój udział także na rynku usług KEP. Spółka konsekwentnie stawia na rozwój perspektywicznego obszaru e-commerce, zarówno pod względem oferty, z jaką wychodzi do Klientów jak i modernizacji infrastruktury. Jednym z kluczowych elementów tego procesu są inwestycje w informatyzację systemów pocztowych, które zapewnią sprawną i stabilną obsługę procesów logistycznych, w tym optymalizację transportu.
Poczta Polska nabędzie prawo własności do oprogramowania wytworzonego przez PPUC, co pozwoli na swobodne rozwijanie i modyfikowanie systemu TMS. Pełne wykorzystanie potencjału i obustronne, korzystne warunki współpracy, są pokłosiem ubiegłorocznej decyzji o restrukturyzacji i zmianie formuły działania spółki Poczta Polska Usługi Cyfrowe, podjętej celem osiągnięcia zdolności do wytwarzania, rozwijania i utrzymania kluczowych dla firmy systemów informatycznych. Efektem długofalowym będzie zaspokojenie maksymalnie szerokiego spektrum potrzeb IT Grupy Kapitałowej Poczty Polskiej. Jednym z pierwszych widocznych rezultatów nowego modelu działania jest stworzenie przez PPUC systemu ZCPP, wspomagającego pocztowców w obsłudze przesyłek przychodzących do naszego kraju spoza Unii Europejskiej (w związku z wdrożeniem od 1 lipca br. tzw. pakietu VAT dla e-commerce).

Obecnie Poczta zarządza flotą ok. 5 tys. samochodów dostawczych, realizując transport ładunków między kluczowymi węzłami logistycznymi, połączenia lokalne między węzłami a 7600 placówkami pocztowymi oraz klientami umownymi, a także doręczanie przesyłek do adresatów. W ciągu kolejnych trzech lat operator planuje przeznaczyć 1,2 mld zł na inwestycje w zakresie automatyzacji, cyfryzacji i rozbudowy architektury sieci logistycznej. Jeszcze w tym roku spółka przeznaczy 400 mln zł na inwestycje w automaty paczkowe, cyfryzację, logistykę i automatyzację procesów.

(źr. Poczta Polska)

 

 

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.