Konto pracodawcy


Stena Line przyspiesza eliminację energii z paliw kopalnych w żegludze

Szwedzkie przedsiębiorstwo żeglugowe – Stena Line, chce przyspieszenia przejścia na żeglugę wolną od paliw kopalnych i przedstawia swój plan ograniczenia emisji całkowitej CO2 nawet o 30 proc. do 2030 r. Obecnie Stena wyprzedza o dziesięć lat cele Międzynarodowej Organizacji Morskiej w zakresie obniżenia emisji w żegludze międzynarodowej.

Pomimo tego, że zeszły rok był pełen wyzwań, Stena Line w 2020 r. kontynuowała redukcję emisji całkowitej dwutlenku węgla. Emisje zmniejszyły się również o 2,3 proc. /nm (na pokonaną milę morską), co pokazuje, że statki operatora stały się jeszcze bardziej energooszczędne w 2020 roku. - Ciężko pracujemy, aby zmniejszyć zarówno nasze zużycie paliwa jak i emisję, w tym samym czasie badając także paliwa alternatywne i technologie jutra. Głównymi czynnikami wpływającymi na redukcję emisji w 2020 roku jest wprowadzenie na Morzu Irlandzkim trzech nowych statków, które są nawet do 30% bardziej energooszczędne. Dodatkowo podczas zawinięć do portu w Kilonii (Niemcy) wykorzystujemy odnawialną energię elektryczną z lądu, a pięć kolejnych statków we flocie zostało wyposażonych w moduł sztucznej inteligencji o nazwie Stena Fuel Pilot, aby wspierać naszych kapitanów w operowaniu statkami w jak najbardziej energooszczędny sposób. - mówi Erik Lewenhaupt, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Stena Line.

Stena Line już teraz wyprzedza o dziesięć lat międzynarodowe cele IMO (Międzynarodowej Organizacji Morskiej) w zakresie redukcji emisji dla statków (chodzi o relatywną redukcję emisji CO2 na jednostkę przewożonego ładunku o 40 proc. w latach 2008-2030). Mimo to szwedzka firma żeglugowa zdecydowała się przyspieszyć przejście na żeglugę wolną od paliw kopalnych i planuje zmniejszyć emisję całkowitą CO2 o 30 proc. do 2030 r., co zostanie osiągnięte między innymi poprzez wprowadzenie do operacji statku nie używającego paliw kopalnych Stena Elektra na linii Göteborg-Frederikshavn (Szwecja-Dania). Do 2050 roku operator promowy zrezygnuje całkowicie z wykorzystania nieodnawialnych źródeł energii.
- Naszą ambicją jest przewodzić rozwojowi w kierunku żeglugi wolnej od paliw kopalnych oraz zrównoważonego transportu morskiego. Oznacza to, że musimy zerwać z naszą zależnością od paliw kopalnych i zacząć redukować nasze całkowite emisje, a nie tylko stać się bardziej wydajnymi w przeliczeniu na wypłynięcie i transportowaną jednostkę. Dlatego Stena Line zdecydowała się wyznaczyć ambitny cel zmniejszenia całkowitej emisji dwutlenku węgla o 30 proc. do 2030 r., ponieważ ostatecznie musi ona wynosić zero. - mówi dyrektor zarządzający Stena Line Niclas Mårtensson.

Stena Line określiła cztery kluczowe obszary redukcji emisji dwutlenku węgla o 30 proc. do 2030 r., tak, aby osiągnąć ambitny cel całkowitego odejścia od paliw kopalnych do roku 2050:

Elektryfikacja żeglugi:
- Stena Line jest obecnie liderem w dziedzinie elektryfikacji żeglugi; od 2018 roku zasilany hybrydowo prom Stena Jutlandica kursuje na trasie pomiędzy Göteborgiem (Szwecja) a Fredrikshavn (Dania). Do 2030 r. wolny od paliw kopalnych prom Stena Elektra będzie pokonywać całą powyższą trasę wyłącznie na zasilaniu akumulatorowym; jest to dystans 50 mil morskich.
- Elektryfikacja portów i terminali była kontynuowana w 2020 roku i obecnie 99,8 proc. energii elektrycznej w Stena Line pochodzi z odnawialnych źródeł. W 25 proc. terminali Stena Line, podczas zawinięć do portów, statki podłączone są do zielonej energii elektrycznej. Takie działanie w 2020 roku zmniejszyło emisję dwutlenku węgla przez Stena Line o ponad 13 000 ton, jest to porównywalne z roczną emisją 7 200 samochodów osobowych.

Poszukiwanie paliw alternatywnych
- W 2015 roku Stena Line wprowadziła do żeglugi pierwszy na świecie prom, który może pływać zarówno na oleju napędowym, jak i metanolu. Unikalny projekt na pokładzie promu Stena Germanica na linii między Göteborgiem (Szwecja) a Kilonią (Niemcy) sprawił, że metanol stał się paliwem żeglugowym.
- Metanol może być produkowany z gazu ziemnego, węgla, biomasy lub CO2. Stosowanie metanolu eliminuje emisję siarki i cząstek stałych prawie całkowicie, a azotu o 60 proc. w porównaniu z tradycyjnym paliwem żeglugowym.
- Stena Line sprawdza wiele paliw alternatywnych, takich jak wodór czy ogniwa paliwowe, a w 2021 roku planuje przeprowadzić test z metanolem pozyskiwanym z gazów odpadowych z przemysłu stalowego.

Modernizacja floty
- W 2020 r. na Morzu Irlandzkim rozpoczęły kursowanie trzy promy nowej generacji E-Flexer. Statki te są do 30 proc. bardziej energooszczędne niż poprzednio wykorzystywane jednostki i są przygotowane do przejścia konwersji napędu na gaz lub metanol. W 2022 r. kolejne dwa przedłużone statki E-Flexer zostaną dostarczone do Stena Line.
- W ciągu ostatnich dziesięciu lat Stena Line zmodernizowała flotę poprzez wprowadzenie ponad 360 małych i dużych środków na rzecz efektywności energetycznej. Obejmują one takie działania jak wymiana żarówek, wymiana śrub napędowych i sterów, zastosowanie IoT (Internetu rzeczy) przy na przykład zautomatyzowanej wentylacji na pokładzie oraz nowych, przyjaznych dla środowiska powłok przeciwporostowych Selektope na kadłubie.

Sztuczna inteligencja na pokładzie
- Doświadczeni kapitanowie Stena Line otrzymali na pokładzie pomoc modułu sztucznej inteligencji Stena Fuel Pilot. Ma on za zadanie wspierać ich w operacji statkiem w jak najbardziej efektywny sposób. W 2020 roku Stena Fuel Pilot został zainstalowany na pięciu promach kursujących pomiędzy Szwecją i Niemcami oraz Szwecją i Danią. W ciągu dwóch lat planowane jest wdrożenie modułu w całej flocie.
- Stena Fuel Pilot potencjalnie może zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 5 proc. na statek i wypłynięcie, jednak badane są dalsze możliwości wsparcia AI w zakresie zmniejszenia zużycia paliwa.

(źr. Stena Line)

kobiety w logistyce
Rusza program mentoringowy dla liderek i liderów z branży morsko-logistycznej!
O zmianach i najnowszych trendach na rynku logistycznym rozmawiamy z Martą Tęsiorowską z Prologis
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Skocz po whisky - czyli o czym wiedziec powinien importer alkoholi?
Czy zawodowy kierowca może wyruszyć w trasę ze swoim pupilem?
Czas pracy w porze nocnej i kary za przekroczenie 10 godzin
Podsumowanie kontroli PIP 2020 w transporcie i zapowiedź kolejnych!
Wysyłasz darmowe towary na fakturze proforma poza UE? To musisz zapłacić VAT!
Brexit – przewoźniku o czym wiedzieć powinieneś?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Bez zmiany polskiego prawa koszty przewoźników zwiększą się nawet o 100%!?
Będzie rewizja Pakietu Mobilności. Ma negatywny wpływ na środowisko?!
Dachser o rozbieżnościach między podażą a popytem w transporcie morskim
Polska wykorzystuje swój potencjał na Nowym Jedwabnym Szlaku? – raport Rohlig Suus Logistics
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Firmy kurierskie napędzają popyt na powierzchnie magazynowe
21. Oddział PEKAES w Kaliszu rozpoczął prace
Wyścig z czasem – Hillebrand dostarczył w ciągu kilku dni 160 ton wina i 940 mln ...
Logistyczne wyzwania w recykling baterii dla motoryzacji
LPP przyspiesza wdrożenie RFID
CEVA Logistics dołącza do United Airlines Eco-Skies Alliance
RTV EURO AGD wdraża aplikacją mobilną w dostawach produktów
Dachser podsumował wyniki za 2020
VOX w SEGRO Logistics Park Poznań
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC