Dodaj ogłoszenie o pracy


Popyt na fracht lotniczy powraca do poziomu sprzed pandemii

Styczniowe dane dla globalnych rynków cargo lotniczego wskazują, że popyt powrócił do poziomów sprzed kryzysu wywołanego pandemią COVID, po raz pierwszy od początku kryzysu. Styczniowy popyt wykazał również silny wzrost miesiąc do miesiąca w stosunku do poziomów z grudnia 2020 r. Globalny popyt mierzony w tonokilometrach ładunkowych wzrósł o 1,1 proc. w porównaniu do stycznia 2019 r. i plus 3 proc. w porównaniu do grudnia 2020 r. – informuje IATA.

Według wyliczeń IATA, wszystkie regiony odnotowały z miesiąca na miesiąc poprawę popytu na lotnicze przewozy towarowe, a Ameryka Północna i Afryka były najsilniejszymi wykonawcami. Ożywienie globalnej zdolności przewozowej mierzonej w tonokilometrach zostało odwrócone z powodu nowych ograniczenia zdolności przewozowej pasażerskiej. Zdolność przewozowa skurczyła się o 19,5 procent w porównaniu ze styczniem 2019 r. i spadła o 5 procent w porównaniu z grudniem 2020 r., co stanowi pierwszy miesięczny spadek od kwietnia 2020 r.

- Lotniczy ruch towarowy powraca do poziomu sprzed kryzysu i jest to pewna bardzo potrzebna dobra wiadomość dla globalnej gospodarki. Ale podczas gdy istnieje silne zapotrzebowanie na wysyłanie towarów, nasze możliwości są ograniczone przez niedobór wolnej powierzchni ładunkowej, którą zwykle zapewniają samoloty pasażerskie. Powinno to być sygnałem dla rządów, że muszą podzielić się swoimi planami ponownego uruchomienia, tak aby branża miała jasność co do tego, jak szybko będzie można uruchomić większą przepustowość. W normalnych czasach jedna trzecia światowego handlu według wartości odbywa się drogą lotniczą. Ten wartościowy handel ma zasadnicze znaczenie dla odbudowy gospodarek uszkodzonych przez COVID - nie wspominając o krytycznej roli, jaką odgrywa transport lotniczy w dystrybucji szczepionek ratujących życie, która musi być kontynuowana w przewidywalnej przyszłości - powiedział Alexandre de Juniac, dyrektor generalny i dyrektor generalny IATA.

(źr. IATA)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.