Dodaj ogłoszenie o pracy


Nie tak źle na rynku przewozów intermodalnych!?

W 2020 r. masa przewozów intermodalnych przekroczyła 10 proc. udziałów w kolejowych przewozach towarowych. Wzrost udziału rok do roku wyniósł niemal 29 proc. – wyliczył w swoim podsumowaniu roku 2020 Urząd Transportu Kolejowego. To kolejny rok wzrostu tego rynku w Polsce.

Według wyliczeń UTK w 2020 roku, pomimo trudnej sytuacji spowodowanej pandemią koronawirusa, przetransportowano koleją 23,8 mln ton ładunków intermodalnych wykonując przy tym pracę przewozową na poziomie 7,8 mld tono-km. W porównaniu z 2019 r. masa przewiezionych towarów wzrosła o 21,9 proc. (4,3 mln ton) a praca przewozowa o 10,9 proc. (0,7 mld tono-km). W 2020 r. przewoźnicy kolejowi przetransportowali rekordową liczbę jednostek ładunkowych. Pierwszy raz w historii przewieziono ich 1,663 mln. sztuk. Liczba przewiezionych TEU wyniosła 2,672 mln.

- W minionym roku cały sektor transportu znalazł się w trudnej sytuacji spowodowanej pandemią koronawirusa. Przewoźnicy odnotowali spadki zarówno w przewozach pasażerskich, jak i w transporcie towarowym. Jednak pandemia nie spowolniła rozwoju transportu intermodalnego. Świadczy to o niskiej wrażliwości transportu intermodalnego na globalny kryzys i ograniczenia - skomentował dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Ubiegłoroczny udział transportu intermodalnego w przewozie towarowym koleją wyniósł 10,7 proc. wg masy i 15 proc. wg pracy przewozowej. To wzrost o prawie 29 proc. według masy i 19 proc. według pracy przewozowej w stosunku do roku 2019. Udziały intermodalu rosną systematycznie. - W związku z tranzytowym charakterem naszego kraju oraz wzrostem przewozów w połączeniach na Nowym Jedwabnym Szlaku, dla dalszego wzrostu wymiany międzynarodowej ważna jest rozbudowa infrastruktury na wschodzie kraju. Istotne jest również podjęcie działań na rzecz przeniesienia części ładunków jadących w tranzycie przez Polskę z dróg na kolej – ocenia dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK.

Jak podkreśla UTK, w pierwszej fazie pandemii odczuwalne były skutki spowolnienia w handlu międzynarodowym. Występowały utrudnienia w połączeniach przez wschodnią granicę. Związane było to z wdrożeniem procedur zaostrzonych kontroli i działaniami w zakresie bezpieczeństwa. Po rozwiązaniu problemów w ruchu granicznym i ustaleniu procedur postępowania wobec pociągów transgranicznych sytuacja się ustabilizowała. Spedytorzy, którzy zawarli kontrakty na transport morski, szybko zareagowali na ograniczenia w portach i przenieśli przewozy w miarę możliwości na kolej. Wpłynęło to na zwiększenie liczby pociągów intermodalnych na wschodniej granicy Polski. Z kolei wzrsło zainteresowanie połączeniami tranzytowymi realizowanymi przez terytorium Polski. W tranzycie przez Polskę ze wschodu na zachód i południe wzrosty liczby pociągów przekraczały nawet 100 proc. Realizacja tras wschód – południe to także możliwości wykorzystania sieci połączeń nie tylko do Czech, ale m.in. także Węgier, czy nawet Włoch.

Spadku przewozów kolejowych towarów ogółem
W porównaniu do lutego 2020 r. rynek transportu kolejowego towarów odnotował minimalnie niższe wyniki. W lutym 2021 r. przewieziono 17,8 mln ton - identyczną masę towarów jak rok wcześniej, lecz przy mniejszej pracy przewozowej i eksploatacyjnej. Praca przewozowa wyniosła 3,9 mld tonokilometrów i zmalała o 187,1 mln tonokilometrów (4,5 proc.), a praca eksploatacyjna kształtował się na poziomie 5,9 mln pociągokilometrów – mniej o 0,2 mln pociągokilometrów (2,7 proc.). Średnia odległość przewozu jednej tony towaru wyniosła 221 i zmniejszyła się o 11 km (4,5 proc.). W stosunku do stycznia 2021 r. w lutym nieznacznie bo o 0,3 mln ton (1,7 proc.) wzrosła masa przewiezionych dóbr. Zrealizowana praca przewozowa była mniejsza o 140,8 mln tonokilometrów (3,4 proc.), a praca eksploatacyjna zmniejszyła się 0,2 mln pociągokilometrów (3,6 proc.). Średnia odległość przewozu spadła o 12 km.

- Mimo pandemii koronawirusa cały czas widoczne są rosnące potrzeby transportowe w globalnej gospodarce. Wdrażanie działań na rzecz zrównoważonej gospodarki UE i wprowadzenia założeń Europejskiego Zielonego Ładu pozwalają przewidywać zwiększenie roli kolei w transporcie towarów. Porównując luty ze styczniem widoczny jest niewielki wzrost i należy mieć nadzieję, że będzie to początkiem rosnącego trendu – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

W styczniu i lutym 2021 r. łącznie przewieziono jednak więcej towarów niż w tym samym okresie 2020 r. Łączna ich masa wyniosła 35,6 mln ton – wzrost o 2 proc. Praca przewozowa była mniejsza o 2,8 mln tonokilometrów (0,2 proc.), a praca eksploatacyjna o zwiększyła się o ok. 0,1 mln pociągokilometrów (1,3 proc.). Średnia odległość przewozu 1 tony towaru zmniejszyła się, o 4,5 km (1,9 proc.).

(źr. UTK)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.