Została zawarta umowa między CPK i lotniskiem Incheon. Południowokoreańscy eksperci przygotowali już pierwsze rozwiązania dla CPK, czerpiąc z doświadczeń hubu pod Seulem.
Porozumienie o współpracy podpisali dnia 26 lutego 2021 r. wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała i południowokoreański minister ziemi, infrastruktury i transportu Byeon Chang-heum.
Przedmiotem porozumienia jest przede wszystkim identyfikacja przez oba kraje obszarów do współpracy gospodarczej w ramach projektu CPK, takich jak lotnictwo, kolejnictwo, zagospodarowanie przestrzenne oraz strategia i rozwój, który obejmuje swoim zasięgiem biznesowe otoczenie lotniska. Polska i Korea zadeklarowały współpracę nie tylko w ramach transferu wiedzy podczas planowania i projektowania CPK, ale też na poziomie międzyrządowym: inwestycyjnym i gospodarczym. Podpisany dokument jest też istotnym krokiem w kierunku partnerstwa strategicznego z Koreą Południową przy budowie CPK.
– To przełomowy moment dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. Podpisanie współpracy z koreańskim lotniskiem Incheon wprowadza projekt CPK w zupełnie nowy etap realizacji. Od dzisiaj jedna z największych inwestycji w historii Polski zyskuje wyjątkowego partnera – powiedział Mateusz Morawiecki, premier RP. – Polsko-koreańska współpraca stwarza niezwykle obiecujące możliwości. Oznacza połączenie wiedzy i ambicji, doświadczenia i potencjału. To także krok w stronę tak bardzo przez wszystkich wyczekiwanego odbicia gospodarczego. Otwieramy zupełnie nowy rozdział w historii polskiej modernizacji – podkreślił.
Jednocześnie miało miejsce uroczyste złożenie podpisów pod kontraktem dotyczącym doradztwa strategicznego przez Mikołaja Wilda, prezesa spółki CPK, i Kim Kyung Wooka, nowego prezesa spółki IIAC zarządzającej lotniskiem Incheon. Na mocy umowy azjatycki hub pełni funkcję doradcy strategicznego, który zapewnia CPK wiedzę i doświadczenie niezbędne do zaplanowania i zaprojektowania nowego portu lotniczego. Eksperci z Korei Południowej pracują już w siedzibie spółki CPK w ramach zespołu zintegrowanego (w jego skład wchodzą pracownicy spółki CPK i doradcy zewnętrzni). Pierwszym elementem współpracy jest przygotowany przez przedstawicieli lotniska Incheon raport otwierający. Zawiera on szczegółowy opis kluczowych doświadczeń nabytych przez Incheon w ciągu 20-letniej praktyki, stanowiących punkt odniesienia przy realizacji master planu CPK. Doświadczenia te dotyczą kwestii takich, jak zarządzanie operacyjne portem, integracja lotniska z koleją, etapowanie realizacji, rozwój Airport City, podejście do innowacji i zarządzanie ryzykiem. Propozycje Incheonu będą dalej rozwijane w ścisłej współpracy z CPK.
– Mam nadzieję, że dzisiejszy list intencyjny doprowadzi do zwiększenia wymiany gospodarczej i współpracy obu krajów w różnych sektorach, a zwłaszcza do znaczącej współpracy w zakresie infrastruktury publicznej, w tym lotniskowej, drogowej, kolejowej i planowania przestrzennego – powiedział Byeon Chang-heum, minister ds. ziemi, infrastruktury i transportu.
Kontrakt został zawarty na trzy lata, co oznacza, że obejmuje on okres planowania, projektowania i wykupu gruntów. Koszt tej współpracy to 3,5 mln euro netto.
– Cieszę się, że mamy na pokładzie przedstawicieli Portu Lotniczego Incheon. Jest to jeden z głównych portów przesiadkowych w Azji i jedno z najlepiej zorganizowanych lotnisk świata. Jest to dla CPK absolutnie kluczowy doradca, swoista „druga para oczu”, która będzie wsparciem w podejmowaniu najważniejszych decyzji planistycznych i pomocą w opracowaniu i odbiorze specjalistycznej dokumentacji przedprojektowej – wyjaśnia Mikołaj Wild, prezes CPK.
– To wielki zaszczyt być doradcą strategicznym projektu CPK o ogromnym znaczeniu symbolicznym dla polskiej gospodarki i dla przemysłu lotniczego. Dołożymy wszelkich starań, aby pomyślnie wypełniać swoją rolę w tym projekcie, wykorzystując całą naszą wiedzę i know-how, aby w przyszłości stać się partnerem strategicznym – powiedział Kim Kyung-wook. prezes lotniska Incheon.
Incheon to główne międzynarodowe lotnisko Korei Południowej. Zajmuje czwarte miejsce na świecie w aktualnym rankingu Skytrax, prestiżowym zestawieniu najlepszych portów przesiadkowych świata. Lotnisko zostało otwarte w 2001 r. Decyzja o jego budowie zapadła po Igrzyskach Olimpijskich w Seulu w 1988 r. w związku z niewystarczającą przepustowością lotniska Gimpo. Lotnisko Incheon było budowane etapami. W fazie pierwszej powstały dwie równoległe drogi startowe (po 3 750 m długości każda), a port miał przepustowość 30 mln pasażerów i 1,7 mln ton towarów rocznie. W wyniku dynamicznego rozwoju rynku rząd Korei Południowej wdrażał kolejne etapy rozbudowy. W 2019 r. – przed wybuchem pandemii COVID-19 – Incheon obsłużył ponad 71 mln pasażerów i 2,7 mln ton towarów. Według dotychczasowych założeń, Port Solidarność w ramach pierwszego etapu będzie posiadał dwie drogi startowe o długości 4 000 m każda i możliwość obsłużenia do 45 mln pasażerów (ta wartość będzie jeszcze potwierdzania w trakcie przygotowań do master planu lotniska). Przepustowość CPK będzie można zwiększać poprzez kolejne inwestycje, pod które zostanie zabezpieczona rezerwa terenowa.
Icheon i CPPK podobieństwa
Incheon znajduje się na wyspie Yeongjong, 52 km od centrum Seulu. CPK zostanie zbudowany 37 km od centrum Warszawy. W przypadku Incheon stacja kolejowa znajduje się obok głównego budynku terminalu i umożliwia wygodny dojazd do centrum Seulu. Pasażerowie mogą skorzystać z pociągów ekspresowych, które zatrzymują się tylko na lotnisku Incheon i w Seulu (taki przejazd trwa ok. 40 minut). CPK będzie posiadał stację kolejową zintegrowaną z portem lotniczym. Planowany czas podróży pociągiem z postojem na CPK i w centrum Warszawy to ok. 15 minut.
(źr. CPK)