Dodaj ogłoszenie o pracy


Pod koniec roku poznamy wykonawcą master planu CPK

Przed końcem roku spółka CPK planuje podpisanie umowy z wykonawcą master planu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Swoje oferty złożyły trzy konsorcja: Francusko-hiszpańskie konsorcjum ADP i IDOM, holenderska grupa NACO oraz niemiecko-austriacki ILF.
 
Postępowanie na konsultanta wsparcia technicznego ds. opracowania master planu CPK odbywa się w formie dialogu konkurencyjnego. Oferty złożyły w nim trzy duże konsorcja, które świadczą usługi inżynieryjne i projektowe oraz zajmują się zarządzaniem i nadzorem nad budowami portów lotniczych w różnych częściach świata.
– Master plan to kluczowe opracowanie przedprojektowe, od którego zależą m.in.: parametrytechniczne, ostateczna lokalizacja i koncepcja finansowania nowego portu lotniczego. To postępowanie to jeden z kamieni milowych potrzebnej Polsce inwestycji, jaką jest CPK. Cieszę się, że oferty w postępowaniu złożyły firmy z tak bogatym międzynarodowym doświadczeniem w realizacji inwestycji infrastrukturalnych – mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.


Elementami master planu będą: szczegółowa lokalizacja lotniska i koncepcja wariantowania jego budowy, które mają być przygotowywane równolegle z badaniami środowiskowymi i terenowymi. W skład opracowania wejdą też m.in: prognozy ruchu lotniczego (z uwzględnieniem wpływu na rynek lotniczy pandemii COVID-19), analizy przepustowości planowanej infrastruktury lotniskowej, koncepcja rozwoju CPK i etapowania jego budowy, strategia operacyjna systemu bagażowego i obsługi logistycznej oraz zawansowane analizy kosztowe i specjalistyczne.
– Master plan CPK zapewni integrację lotniska z siecią kolejową i drogową. Wraz z masterplanerem opracujemy także zasady rozwoju najbliższego otoczenia CPK, tzw. Airport City. Wspólnie przygotujemy także wszystkie inne dokumenty konieczne do stworzenia projektu Portu Solidarność. Jeżeli nie będzie odwołań od procedury przetargowej, jeszcze w tym roku podpiszemy umowę z wybranym wykonawcą – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Master plan CPK będzie gotowy w 2022 r., ale odbiory poszczególnych części składowych zaczną się już w przyszłym roku. Spółka CPK wymagała od kandydatów do roli master plannera doświadczenia w przygotowaniu analogicznej dokumentacji: dla dużych lotnisk przesiadkowych (czyli: hubów), dla inwestycji infrastrukturalnych typu greenfield (projektowanych i budowanych od podstaw), dla lotnisk obsługiwanych transportem kolejowym. Spółka sprawdzała też zdolności finansowo-ekonomiczne do realizacji zamówienia o tej skali, co CPK.

ADP Ingénierie to spółka zależna Grupy ADP, która jest operatorem lotnisk m.in. De Gaulle’a i Orly w Paryżu. Firma działa w 20 krajach i zatrudnia w sumie 420 ekspertów. Była zaangażowana m.in. w budowę lotnisk Daxing w Pekinie i Incheon w Seulu. IDOM to z kolei hiszpańska grupa inżynieryjna, w której pracuje ponad 3,8 tys. osób w 45 biurach w różnych częściach świata. Ta firma przygotowała m.in. projekt konstrukcyjny Terminala 2 dla Heathrow w Londynie. Spółka brała udział w opracowywaniu master planu dla portów lotniczych m.in. w Manili na Filipinach i Santa Lucia w Meksyku.

NACO Netherlands Airport Consultants i Royal HaskoningDHV to uczestnicy konsorcjum z Holandii. Od początku swojej działalności NACO było zaangażowane w projekty na ponad 600 lotniskach na całym świecie, m.in. w budowę otwartego w ub. roku lotniska Daxing w Pekinie, a wykonywało master plan np. dla portów: w stolicy Meksyku i Phnom Penh w Kambodży. NACO od lat 50. ubiegłego wieku współpracuje przy kolejnych projektach z Portem Lotniczym Amsterdam-Schiphol, który jest trzecim lotniskiem w Europie pod względem liczby pasażerów (72 mln w 2019 r.) Royal HaskoningDHV ma z biura w 30 krajach i zatrudnia łącznie ponad 5,8 tys. specjalistów.

ILF Consulting Engineers to niemiecko-austriacki koncern, który wystartował w przetargu CPK w konsorcjum z firmą amd.sigma. Większościowym udziałowcem tej ostatniej jest Port Lotniczy w Monachium (jedyne lotnisko przesiadkowe w Europie, które uzyskało pięć gwiazdek w lotniskowym rankingu jakości Skytrax). Dla lotniska w Monachium ILF przygotowuje obecnie koncepcję rozbudowy do 2035 r. Terminalu 1. Koncern opracowywał master plany m.in. dla lotnisk w Wiedniu w Austrii, Zhengzhou w Chinach i Quito w Ekwadorze. W ciągu 50 lat ILF zrealizował ponad 6 tys. projektów w 150 krajach. Zatrudnia 2,4 tys. osób w ponad 40 biurach na pięciu kontynentach.

Równolegle do postępowania na master plan spółka CPK prowadzi postępowanie na doradcę strategicznego. W drugiej połowie października br. oferty w postępowaniu złożyły dwa porty lotnicze z Azji: Incheon w Seulu i Narita w Tokio. Doradca strategiczny ma zapewnić wiedzę operacyjną i komercyjną dotyczącą projektowania, budowy i efektywnego zarządzania dużym lotniskiem przesiadkowym. CPK planuje wybranie doradcy strategicznego przed końcem roku – podobnie jak wykonawcy master planu. Umowa na doradcę zostanie podpisana na trzy lata, co oznacza, że będzie dotyczyła etapów planowania i projektowania inwestycji lotniskowej.
Oba podmioty – master planner z Europy i doradca strategiczny z Azji – wejdą w skład zintegrowanego zespołu CPK, który będzie przygotowywał budowę Portu Solidarność.

(źr. CPK)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.