Dodaj ogłoszenie o pracy


Dachser obchodzi 90-lecie działalności

Dachser obchodzi 90-lecie istnienia na rynku. Firma, która wdrożyła na rynek transportowy wiele innowacji m.in. takich jak skanowanie SSCC, rodzina produktów entargo, wymienne nadwozia, czy autorskie rozwiązania IT digitalizujące procesy, przeszła drogę od jednoosobowej działalności, po globalne przedsiębiorstwo. W tej historii ważną rolę od 14 lat odgrywa również Dachser w Polsce.  

Założycielem firmy był Thomas Dachser, który początkowo działał jednoosobowo w niemieckim Kempten – miejscowości położonej w zachodniej Bawarii, a dzisiaj firma zatrudnia 31 tys. pracowników i działa w 393 lokalizacjach, posiadając swoje reprezentacje w 44 krajach. Dynamiczny rozwój firmy przyspieszył pod koniec lat 60., kiedy wkroczyła ona  na drogę innowacji. W 1967 roku firma wprowadziła „transport z gwarantowanym czasem”, a w 1970 przełomowe nadwozia wymienne. W 1980 roku Dachser wkroczył w świat IT, tworząc pierwsze autorskie aplikacje. W 1993 roku przedsiębiorstwo dokonało kolejnej rewolucji, stając się pomysłodawcą standaryzacji użycia kodów kreskowych w branży logistycznej w postaci globalnego systemu identyfikacji EAN/NVE.
Wraz z rozwojem autorskich rozwiązań, obszar działań DACHSER szybko zaczął się powiększać. W 1990 roku firma dociera ze swoją działalnością do wszystkich niemieckich landów oraz ośmiu innych krajów, w tym Stanów Zjednoczonych. W latach 90’ poszerza zasięg o Europę Zachodnią i Wschodnią oraz Afrykę Północną. W XXI wieku następuje gwałtowny rozrost sieci. Dotarcie do większości krajów w Europie, oddziały w Indiach, Tajlandii, Brazylii, czy Turcji, połączenia morskie i lotnicze z Chinami, Meksykiem, czy Argentyną. Wejście krajów Europy Środkowej do Unii Europejskiej i zniesienie ograniczeń w przemieszczaniu towarów pozwoliło wykorzystać w całości zintegrowane DNA firmy od początku opartego na jednakowym procesie we wszystkich krajach europejskich, wykorzystaniu jednego informatycznego systemu operacyjnego, który wsparł ujednolicone produkty i obsługę klientów w organizacji. Rozwój zasięgu działalności cały czas wspierany jest przez inteligentną i zintegrowaną sieć IT, nad którą czuwa 750 pracowników IT.

Polski rozdział wielkiej historii
Historia Dachser w Polsce jest dłuższa niż jej występowanie pod wspólną nazwą. Zanim firma przyjęła obecną nazwę i oficjalnie stała się częścią globalnej sieci, od 1995 roku w którym została zarejestrowana należała do struktur francuskiej firmy transportowej Graveleau. Jej polski oddział został wykupiony przez niemieckie przedsiębiorstwo w 1999 roku, a proces włączenia w europejską sieć przesyłek drobnicowych zakończył się wdrożeniem pełnego systemu, wprowadzeniem produktów Entargo na rynek w Polsce a tym samym zmianą profilu działania i w końcu rebrandingiem na Dachser w kwietniu 2006 roku. W tamtym momencie przedsiębiorstwo dysponowało 4 oddziałami: w Strykowie, Warszawie, Poznaniu i Sosnowcu. Dwa lata później dołączyły Wrocław i Szczecin, w 2010 Gdańsk, a najmłodszym jest oddział w Rzeszowie, założony w 2019 roku.
- Firma przez prawie półtorej dekady lat działalności nieustannie się rozwijała, osiągając w 2019 roku wolumen przesyłek na poziomie 1,7 mln (ponad 2 proc. wolumenu całej sieci) – 9 proc. wzrost r/r. – oraz tonaż powyżej 570 tys. ton (1,4 proc. całej sieci) – wzrost o 5 proc. Przychody w 2019 roku wyniosły 494,4 mln (ponad 1,6 proc. przychodów całej sieci), co znacznie przekroczyło prognozę na lata 2014 – 2019, która zakładała wzrost z 234,5 do 380 mln. Rozwój polskiej części firmy DACHSER to niewątpliwie „success story”, które mogło się spełnić dzięki zintegrowanej sieci a tym samym korzystaniu z kilkudziesięciu lat historii przedsiębiorstwa – od jednoosobowej firmy do światowego lidera innowacji w logistyce - skomentował Grzegorz Lichocik, prezes Dachser Polska od 2007 roku.

Ostatnie miesiące w historii Dachser to przede wszystkim walka o utrzymanie stabilnych łańcuchów dostaw. Kiedy były one zagrożone, firma zadbała o optymalizację, odpowiedni przepływ informacji i kontakt z klientami, dzięki czemu w większości przypadków udało utrzymać się płynność operacji.  Sprawne działanie pomogło również ruszyć ze wsparciem dla walczących z pandemią, m.in. zapewniając transport lotniczy dla milionów maseczek i innych środków ochrony osobistej oraz wspierając lokalne instytucje.

(źr. Dachser)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.