Dodaj ogłoszenie o pracy


Perspektywy rozwoju branży motoryzacyjnej w Polsce w 2012r.

Czy nadszedł czas, by wrzucić wyższy bieg? - to tytuł badania dotyczące trendów na rynku motoryzacyjnym w roku 2012, które przeprowadziła firma doradcza Deloitte. Badanie opisuje sytuację i nastroje branży motoryzacyjnej w Polsce. Przewiduje się stabilizację zarówno działalności jak i zatrudnienia.

 

Ocena okresu ostatnich 12 miesięcy w oczach przedsiębiorców jest pozytywna, czego źródeł upatrywać można we wzroście zamówień na rynkach europejskich. Ankietowani przedsiębiorcy wskazali, że działania stymulujące popyt na samochody osobowe w Polsce miałyby wpływ na większe zatrudnienie, inwestycje oraz w konsekwencji większe wpływy do budżetu. Aż 65proc. badanych wskazało, że aktualny system opodatkowania jest zły bądź ogranicza rozwój rynku.


Przedsiębiorcy ankietowani przez Deloitte zostali również zapytani o ich ocenę dotyczącą możliwych zmian w globalnym rynku motoryzacyjnym. Szeroko rozumiane zmiany właścicielskie w branży przewiduje aż 74proc. respondentów. Jednocześnie jednak aż 38proc. ogółu badanych zaznacza, że zmiany te nie dotkną firmy respondenta, ani podmiotów z jego grupy.
Ponad 50proc. respondentów przewiduje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy rynki sprzedaży będą się rozwijać a przychody wzrosną. Niestabilność strefy euro budzi jednak obawy co do dłuższego horyzontu decyzji inwestycyjnych. 65proc. wszystkich ankietowanych ocenia, że rok 2012 to okres możliwych inwestycji w poszczególnych przedsiębiorstwach. 1/3 respondentów szacuje, że nowe inwestycje w ich firmach są wysoce prawdopodobne. Jednak widać spadek w porównaniu do badania z 2010 roku, który wynosi 14 pkt. proc. (47proc. w roku ubiegłym vs. 33proc. obecnie).


55proc. respondentów wskazało, iż ich firmy złożyły wniosek o dofinansowanie, z czego 43proc. je faktyczne otrzymało. Aż 29proc. respondentów deklaruje, że nawet nie spróbowało ubiegać się o zachęty. Łatwiejszy dostęp do zachęt inwestycyjnych byłby zapewne czynnikiem stymulującym rozwój branży motoryzacyjnej w Polsce.


Podobnie jak w roku ubiegłym przewidywania dotyczące zatrudnienia są umiarkowanie optymistyczne, ale należy mieć na uwadze specyfikę rynku motoryzacyjnego, który w określonej części korzysta z pracowników tymczasowych. W odniesieniu do pracowników stałych statystyki wskazane powyżej mogą mieć charakter bardziej stonowany. Przedsiębiorcy nadal utrzymują politykę optymalizacji kosztów, a jednocześnie planują inwestycje, co nie pozwala im znacząco zwiększyć wydatków konsumpcyjnych.
53proc. respondentów wskazało, że nie będzie miało to wpływu na działalność biznesową firmy. Obecnie zmiana produkcji nie jest planowana, ale w latach kolejnych może się to zmienić. Firmy, które chcą być graczami globalnymi, muszą elastycznie dopasowywać się do sytuacji na rynku, co może wiązać się ze zwiększoną koncentracją rynku. Tendencja do przejmowania znanych marek przez koncerny działające na rynku występuje również w przypadku dostawców.
(źr. za inf. Deloitte)

 

Metodologia badania Deloitte: w badaniu udział wzięło ponad 80 podmiotów prowadzących działalność w sektorze motoryzacyjnym w Polsce. Badanie przeprowadzono w IV kwartale 2011 roku. Ankieta składała się z 11 pytań.

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.