Dodaj ogłoszenie o pracy


Szczepionka na Covid-19 w IV kwartale 2020? – DHL już opracował jej łańcuch dostawy

Jak informuje DHL w swoim najnowszym komunikacie – w związku z tym, że pierwsze zezwolenia na zastosowanie szczepionek przeciwko COVID-19 zostaną wydane najprawdopodobniej w ostatnim kwartale 2020 r., dostawcy usług logistycznych będą musieli szybko dostosować łańcuchy dostaw medycznych, by móc przewozić surowice o niespotykanej na świecie ilości ponad 10 miliardów dawek. DHL, współpracując z firmą analityczną McKinsey & Company, opublikował raport dotyczący zapewnienia stabilnej logistyki dla szczepionek i produktów medycznych w czasie pandemii koronawirusa oraz ewentualnych przyszłych kryzysów.

Obecnie w ramach siedmiu programów opracowywanych i testowanych jest ponad 250 szczepionek. Ze względu na to, że szczepionki na COVID-19 mają skokowe fazy rozwoju, w przypadku niektórych z nich prawdopodobnie zostaną nałożone surowe wymagania dotyczące temperatury (do -80°C), aby utrzymać ich właściwości podczas transportu i magazynowania. Stanowi to poważne wyzwanie logistyczne dla obecnego łańcucha dostaw medycznych, który w standardowych warunkach dystrybuuje szczepionki w temperaturze około 2-8°C. W raporcie, DHL ocenia, w jaki sposób można skutecznie zarządzać transportem szczepionek, jako produktów wysoce wrażliwych na temperaturę w celu zwalczania dalszego rozprzestrzeniania się wirusa. Skala tego działania jest ogromna. Aby zapewnić globalny zasięg szczepionek przeciwko COVID-19, potrzebnych będzie około 200 tysięcy przesyłek paletowych, 15 milionów dostaw w skrzynkach chłodzących oraz 15 tys. lotów w różnych konfiguracjach łańcucha dostaw.

- W historii zdarzały się już liczne przypadki pandemii, ale w XXI wieku nikt nie był przygotowany na tak ogromny zasięg i tak poważne skutki choroby, przypominającej grypę. Wymagało to od rządów, przedsiębiorstw i branży logistycznej szybkiego dostosowania się do nowych okoliczności, co stanowiło dla wszystkich niemałe wyzwanie. Jako światowy lider w logistyce, chcemy dzielić się naszym doświadczeniem, by pomóc we wdrażaniu nowych strategii w coraz bardziej połączonym świecie, pomimo trwania jednego z największych kryzysów zdrowotnych w naszej historii – komentuje Katja Busch, dyrektor handlowy DHL. - W celu walki z koronawirusem niektóre państwa przeszły na bardziej aktywną rolę w łańcuchach dostaw medycznych. W ciągu ostatnich kilku miesięcy udowodniliśmy, że odpowiednie planowanie i właściwa współpraca w ramach łańcucha dostaw mogą odgrywać kluczową rolę w pracy rządów na rzecz zabezpieczenia krytycznych zasobów medycznych w sytuacjach kryzysowych takich jak ta – dodaje Katja Busch.

Przyszłe zarządzanie kryzysowe
Od czasu wybuchu pandemii wzrosło zapotrzebowanie na środki medyczne. Jednym z przykładów jest UNICEF, który dostarczył 100 razy więcej maseczek do twarzy i 2000 razy więcej rękawic medycznych niż w 2019 roku. Sprowadzanie artykułów medycznych z odległych miejsc do wykorzystania na pierwszej linii frontu było jednym z najważniejszych działań w zarządzaniu i reakcji na pandemię w pierwszej fazie zagrożenia zdrowia. Zwłaszcza w przypadku sprzętu ochrony osobistej ogromnym wyzwaniem była logistyka wewnętrzna, ze względu na geograficzną koncentrację produkcji, ograniczone możliwości przewozowe i brak kontroli jakości w ruchu lotniczym. W celu zapewnienia stabilnego zaopatrzenia medycznego w przyszłych kryzysach zdrowotnych, rządy muszą ustanowić kompleksowe strategie i struktury kryzysowe w zakresie zdrowia publicznego, w ramach współpracy zarówno sektora publicznego, jak i prywatnego.

- W pierwszych miesiącach pandemii w Polsce również mierzyliśmy się ze zwiększonym zapotrzebowaniem na maseczki, rękawiczki ochronne oraz sprzęt medyczny. Sprawny łańcuch dostaw oraz szybka i bezpieczna dostawa często decydują o czyimś zdrowiu lub nawet życiu. Raport DHL to zbiór przydatnych wskazówek dla sektora publicznego i prywatnego, żeby jeszcze lepiej radzić sobie z pandemią – komentuje Tomasz Buraś, prezes zarządu DHL Express Polska.

W celu rozpoczęcia komunikacji między zainteresowanymi stronami i poprawy odporności na skutki pandemii w logistyce zaopatrzenia medycznego, DHL zapewnia firmom logistycznym gotowe schematy współpracy z władzami, politykami, organizacjami pozarządowymi, a także z sektorem nauk przyrodniczych. Ustalenia te pomagają we wdrażaniu środków mających na celu zapewnienie możliwie najbardziej stabilnych i bezpiecznych łańcuchów dostaw. Oprócz planu reagowania w sytuacjach kryzysowych obejmują one również sieć partnerską, infrastrukturę logistyczną oraz przejrzystość łańcucha dostaw opartą na technologiach informatycznych. Ponadto, należy powołać jednostkę reagowania z jasno określonym mandatem do realizacji wszystkich krytycznych działań w krótkim czasie.

Więcej informacji można znaleźć w raporcie DHL: https://www.dhl.com/pandemic-resilience

(źr. DHL)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.