W jakie rozwiązania powinien być wyposażony wózek widłowy, aby zapewnić operatorowi bezpieczny przeładunek towarów w każdych warunkach atmosferycznych, zwłaszcza kiedy ujemne temperatury i zalegający na placu manewrowym śnieg skutecznie utrudniają pracę.
Niedostosowanie pojazdów do specyfiki pracy w warunkach zewnętrznych może być przyczyną niebezpiecznych wypadków, szybszego zużycia sprzętu a nawet awarii. Dlatego istotny jest nie tylko przemyślany wybór floty, ale też odpowiedniego osprzętu. Utrudnione manewrowanie na śliskiej powierzchni, gorsza widoczność spowodowana opadami śniegu i konieczność przebywania w niskich temperaturach - to wyzwania, które muszą pokonywać operatorzy wózków widłowych.
Napęd na przednie koła
Wśród dostępnych na rynku rozwiązań w zimowych warunkach najlepiej sprawdzą się modele wózków widłowych z napędem na przednie koła, który zwiększą sterowność na śliskich powierzchniach oraz ułatwia pokonywanie ośnieżonych podjazdów. Praca w niskich temperaturach oznacza konieczność używania zimowych płynów i olejów hydraulicznych. Ich formuła dzięki mniejszej lepkości nie blokuje tłoków, ułatwiając rozruch silnika. W przypadku zalegającego śniegu, zalecane jest także stosowanie specjalnie przystosowanych do opon widlaków łańcuchów tekstylnych lub stalowych. Konstruktorzy wózków widłowych, aby zapewnić odporność poszczególnych elementów na działanie niskiej temperatury i wilgoci, zabezpieczają maszyny specjalną powłoką lakierniczą oraz stosują dedykowane do warunków chłodniczych rozwiązania, takie jak wyjątkowo wytrzymała sprężyna dyszla i ogrzewanie płytki elektroniki dyszla.
Pomyśl o ciepłej kabinie
Niemniej istotne jest zapewnienie operatorowi komfortowych warunków pracy w niskich temperaturach i przy utrudnionej widoczności. Takie rozwiązania, jak ogrzewanie kabiny i tylnej szyby dostępne są dzisiaj w kilku modelach wózków widłowych. Dodatkowymi udogodnieniami są także dostępne w opcjonalnym wyposażeniu wycieraczki, odtwarzacz CD i ogrzewanie fotela. Należy też zwracać uwagę na niski środek ciężkości oraz wahliwie zawieszoną oś kierującą, co daje stabilność przy jeździe na zakrętach oraz stateczny podczas manewrów, nawet na śliskiej nawierzchni. Z kolei parametryzowany program jazdy ułatwia sterowanie pojazdem i zwiększa bezpieczeństwo w awaryjnych sytuacjach. Umożliwia bowiem przyspieszanie i hamowanie wózka za pomocą pedału gazu oraz wybór jednego z pięciu programów jazdy.
Wybór floty przystosowanej do pracy w niskich temperaturach musi iść w parze z odpowiednią konserwacją i określonym postępowaniem ze sprzętem. Regularne sprawdzanie stanu ogumienia oraz przeprowadzanie przeglądu technicznego jest podstawą zapewnienia bezpieczeństwa pracy z wózkami widłowymi. Aby pojazd po przebywaniu na mrozie mógł być wykorzystywany następnie w magazynie, niezbędne jest przewidzenie tzw. „strefy buforowej”. Pół godziny w pomieszczeniu ze stałą temperaturą 0C pozwoli odparować skroplonej wodzie, co nie dopuści do ponownego jej zamarznięcia, które jest potencjalnie niebezpieczne dla sprzętu.
(źr. za inf. STILL)