Konto pracodawcy


Inwestycje transportowe CPK dla Łodzi

Spółka Centralny Port Komunikacyjny zgodziła się na wariant wylotu Kolei Dużych Prędkości z Łodzi, który omija Konstantynów Łódzki. Jednocześnie zadeklarowała dofinansowanie odbudowy linii tramwajowej do Konstantynowa i Lutomierska.

Linia kolejowa nr 85 – będąca fragmentem tzw. „szprychy” nr 9 – łącząca Warszawę, CPK, Łódź i Sieradz na tym odcinku planowana jest do realizacji w latach 2020-2027. Od dworca Łódź Fabryczna jako wiodący rozpatrywany jest wariant tunelu przebiegający pod centrum miasta i dworcem Łódź Kaliska, a następnie pod ul. Karolewską i Bratysławską na południowo-wschodnim skraju osiedla Retkinia. Zakończenie tunelu planowane jest w pobliżu istniejącej linii kolejowej nr 14 na odcinku Łódź Kaliska - Lublinek.
Przygotowywana w ramach projektu CPK linia KDP Warszawa-CPK-Łódź-Wrocław/Poznań ze względu na swój kształt określana jest jako „igrek”. Pociągi na tej linii mają jeździć z prędkością do 250 km/godz. Zakładany czas przejazdu między Warszawą i Łodzią to 45 minut. Do Portu Lotniczego Solidarność warszawiacy dojadą w kwadrans, a łodzianie w niespełna pół godziny. Zakładany czas przejazdu z Warszawy do Wrocławia to 1 godz. 55 minut.
– Pracujemy jeszcze nad ostatecznym raportem z konsultacji SSL, a mieszkańcy Konstantynowa Łódzkiego już teraz mogą się przekonać, że poważnie potraktowaliśmy ich postulaty. Zdecydowaliśmy się na zmianę proponowanego wylotu linii po zachodniej stronie Łodzi – powiedział Mikołaj Wild, prezes CPK. – Jednocześnie chcemy jednak zapewnić dostęp do transportu publicznego jak największej liczbie mieszkańców aglomeracji łódzkiej. Nasza linia kolejowa ominie Konstantynów, ale to miasto nie pozostanie bez dostępu do transportu szynowego – zapewnił.

To możliwe, dlatego że w planach jest odbudowa linii tramwajowej 43 łączącej Łódź z Konstantynowem Łódzkim i Lutomierskiem, która została zlikwidowana w marcu 2019 r. Łączna wartość tego projektu to ponad 20 mln zł, z czego ponad 15 mln zł zadeklarowały się wyłożyć władze samorządu wojewódzkiego w Łodzi. Dzisiaj swój udział finansowy w tym projekcie zadeklarowała też spółka CPK w ramach puli tzw. inwestycji komplementarnych. Została ona przewidziana w Programie Wieloletnim CPK, który jest już na ostatnim etapie uzgodnień na poziomie rządowym.
– Dzięki dobrej współpracy Urzędu Marszałkowskiego z rządem udało się pozyskać jeszcze więcej pieniędzy na tę istotną dla mieszkańców aglomeracji inwestycję. To kolejny dowód na to, że współpraca to podstawa skutecznego działania, to warunek konieczny dla realizacji celów. Przywiązuję dużą wagę do inwestycji w linie tramwajowe, w transport zbiorowy. I dzięki współpracy - z rządem, ale i z lokalnymi samorządami, udaje nam się te inwestycje skutecznie realizować – zapowiedział Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego.

- Dzisiaj mieszkańcy Konstantynowa Łódzkiego mogą korzystać wyłącznie z połączeń drogowych. Dotyczy to także komunikacji z Łodzią, odległą o niecałe 10 km stolicą województwa. – Celem programu CPK jest walka z wykluczeniem transportowym regionów Polski i miast, do których nie dociera wygodny transport szynowy. Konstantynów Łódzki będzie beneficjentem inwestycji komplementarnych CPK – dodał Mikołaj Wild.

Linia tramwajowa z Łodzi do Konstantynowa Łódzkiego została otwarta w grudniu 1910 r., kiedy to tramwaj GE58 „Berlinka” wyjechał z zajezdni Brus w Łodzi do Konstantynowa Łódzkiego. Ponad rok temu linia została zlikwidowana, co było pochodną jej złego stanu technicznego. Dowodem na to, jak ważne było to połączenie dla mieszkańców Konstantynowa, jest ustawiony w centrum miasta… pomnik linii 43, a konkretnie zabytkowy wagon 2N2.

Budowa CPK i nowych połączeń kolejowych stworzy w centrum Polski – między Warszawą i Łodzią –obszar o największej dostępności transportowej w kraju. Budowa CPK będzie silnym impulsem wzrostu gospodarczego w regionie. Według wyliczeń Ministerstwa Infrastruktury CPK zapewni – w sposób bezpośredni i pośredni – do 150 tys. nowych miejsc pracy. Inwestycje przyczynią się do zbliżenia gospodarczego Łodzi i Warszawy, a w dalszej perspektywie do utworzenia duopolis zamieszkałej przez łącznie 6 mln osób.

(źr. CPK)

kobiety w logistyce
Karen Reddington nową prezes FedEx Express w Europie oraz CEO TNT
50 proc. kobiet w składzie nowego zarząd DB Cargo
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Wjazd do Wielkiej Brytanii już możliwy, ale…
Mandaty i taryfikatory w transporcie – jak jeździć w zgodzie z prawem?
Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii
Zwolnienia grupowe w dobie pandemii - kiedy pracownikom należą się odprawy?
Wyroby medyczne czyli zamieszanie z procentami
Tarcza antykryzsowa - pułapki kryterium przychodowego. Będzie strata, ale ZUS płac ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Jak zagraniczna sprzedaż może pomóc firmom w czasie pandemii? - komentarz DHL
Covid-19 wystawił na próbę światową logistykę – czy to rozwinie nearshoring?
Co dalej z kierowcami i jak cyfryzacja wpłynie na ich rynek pracy?
Jak zarządzać łańcuchem dostaw po pandemii COVID-19?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Linie Emirates zwiększają ładowność, usuwając fotele z kabiny klasy ekonomiczne ...
DKV chce zwiększyć dostęp do strzeżonych parkingów dla aut ciężarowych
Kuehne+Nagel w Polsce podpisało wieloletni kontrakt z firmą Huel
CEVA Logistics rozpoczęła realizację planu ekspansji w Afryce
Pierwsze FLIRTy wjeżdżają na tory
Fracht FWO Polska dynamicznie rozwija transport morski kontenerów
GLS wprowadza na polski rynek rowery kurierskie
Innowacyjne rozwiązanie Hillebrand chroni beczki przed TCA w transporcie
Dachser Polska w nowej siedzibie w Strykowie k. Łodzi
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC