Dodaj ogłoszenie o pracy


Firma Kuehne + Nagel odporna na wirusa?

W wyniku pandemii COVID-19 w pierwszym kwartale 2020 roku wolumeny biznesowe gwałtownie spadły. Obroty netto, zysk brutto i zyski w Grupie Kuehne + Nagel były znacznie niższe niż w ubiegłym roku. Negatywny wpływ miały również wahania kursów walut.

- Pandemia wywołana wirusem SARS-Cov-2 jest ogromnym globalnym wyzwaniem, także dla Kuehne + Nagel. Produkcja przemysłowa oraz wolumeny handlowe znacznie się osłabiły. W obliczu pandemii firma utrzymała swoją wydajność operacyjną, ściśle zarządzając wieloma wyspecjalizowanymi podmiotami oraz pozyskując nowych Klientów. Wolumeny przewozu podstawowych towarów, takich jak żywność i farmaceutyki utrzymano na dość wysokim poziomie. Pewnym jest, że w nadchodzących miesiącach będziemy musieli stawić czoła poważnym wyzwaniom, ale ze względu na partnerskie relacje z Klientami, elastyczność oraz na możliwości cyfrowe - mamy dobrą pozycję. Wysoki poziom płynności charakteryzuje solidną siłę finansową firmy – skomentował dr Detlef Trefzger, dyrektor generalny Kuehne + Nagel International AG.

Spedycja morska
Spedycja morska została szczególnie dotknięta skutkami pandemii, już na początkowym etapie, odnotowując dwucyfrowy spadek popytu na dostawy do i z Chin. Jednak z drugiej strony transport chłodniczy (między innymi na rzecz branży farmaceutycznej) oraz eksport z Ameryki Łacińskiej (głównie towary łatwo psujące się) rozwijały się dobrze. W pierwszym kwartale bieżącego roku przewieziono 1 075 mln standardowych kontenerów (TEU), czyli o 71 000 mniej jednostek niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (-6,2%). W związku z tym obrót netto tej jednostki biznesowej spadł o 6,9%, osiągając wartość 1,7 mld CHF, a zysk brutto o 9,9% do 344 mln CHF. EBIT spadł o 29,5% do 79 mln CHF. Wahania kursów walut miały negatywny wpływ na działalność biznesową w wysokości 5,3% (obrót netto) i 3,6% (EBIT).
Nawet w obecnej sytuacji pandemicznej zainteresowanie Klientów neutralnymi pod względem emisji CO2 rozwiązaniami morskimi utrzymywało się na wysokim poziomie. W ramach programu Net Zero Carbon, Kuehne + Nagel wyrównało emisje CO2 z transportu wszystkich przesyłek drobnicowych (LCL) zrealizowanych od początku tego roku.

Spedycja lotnicza
Z powodu falowego odwoływanych lotów pasażerskich w marcu, globalna pojemność ładunkowa dywizji lotniczej spadła o około 60% w zaledwie kilka tygodni. Blokady w Chinach, Europie i w Ameryce doprowadziły do gwałtownego spadku konsumpcji oraz popytu, co skutkowało niższymi wolumenami transportu lotniczego. Najbardziej poszukiwane w tym czasie były szybkie czarterowe rozwiązania dla transportu o krytycznym czasie dostawy, w tym dla farmaceutyków.  Wolumen lotniczy w pierwszym kwartale bieżącego roku wyniósł 372 000 ton i był o 9% niższy niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Obroty netto spadły o 6,8% do 1,1 mld CHF a zysk brutto o 5,8% do 307 mln CHF. EBIT spadł o 11,3% do 71 mln CHF. Efekty walutowe miały negatywny wpływ zarówno na obroty netto, jak i na EBIT w wysokości 5,0%.

Spedycja drogowa
Dział logistyki drogowej zanotował dobry początek roku, jednak od marca wolumeny w Europie (zwłaszcza we Francji, Wielkiej Brytanii i we Włoszech) oraz w Ameryce Północnej (głównie w transporcie intermodalnym) znacznie spadły. Dotyczy to wszystkich sektorów, z wyłączeniem handlu internetowego (e-commerce) oraz realizacji transportów dla branży farmaceutycznej. W pierwszym kwartale 2020 r. obroty netto spedycji drogowej spadły o 4,2% do 863 mln CHF w porównaniu z analogicznym okresem 2019 roku, a zysk brutto spadł o 1,4% do 281 mln CHF. EBIT spadł do 17 mln CHF. Efekty walutowe miały negatywny wpływ w wysokości 4,8% na obrót netto i 4,2% na EBIT.
W Europie przejęcia dwóch firm, Rotra (Belgia, Holandia) oraz Joebstl (Austria, Europa Wschodnia) zostały pomyślnie zintegrowane. Wyniki z działalności w Azji pozostały zachęcające do dalszej ekspansji. Kuehne + Nagel ogłosiło także zwiększone zapotrzebowanie na wdrażanie platformy cyfrowej eTrucKNow.

Logistyka kontraktowa
Dywizja logistyki kontraktowej w związku z pandemią zanotowała zmniejszoną podaż po stronie obsługi produkcji motoryzacyjnej i detalicznej. Wzrósł jednak popyt na podstawowe towary, usługi farmaceutyczne i e-commerce. W pierwszym kwartale 2020 r. obroty netto logistyki kontraktowej spadły o 6,1% do 1,2 mld CHF w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku, zysk brutto o 4,0% do 946 mln CHF, a EBIT o 34,6% do 17 mln CHF. Efekty walutowe miały negatywny wpływ na obrót netto 4,9% oraz na EBIT 3,8%. Zmienne otoczenie wymagało szybkiego i kompleksowego dostosowania zasobów do dalszej restrukturyzacji logistyki kontraktowej. W pierwszym kwartale 2020 roku, 90% wszystkich centrów dystrybucyjnych firmy na całym świecie działało bez zakłóceń.

(źr. Kuehne+Nagel)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.