Dodaj ogłoszenie o pracy


Grupa Raben podsumowała działalność za rok 2019

Grupa Raben zamknęła rok 2019 wzrostem przychodów, z wynikiem przekraczającym 1,2 mld euro, a do listy sukcesów może dopisać rozwój europejskiej sieci logistycznej oraz połączeń z Niemcami.

Grupa Raben może uznać miniony rok za udany: zrealizowała plany budżetowe, osiągając przychody na poziomie 1,25 mld euro, co stanowi wzrost o ponad 8 proc. rok do roku. Wśród głównych branż obsługiwanych przez nią w 2019 r. znalazły się: żywność (27 proc.), technologie konsumenckie (21 proc.), automotive (20 proc.), retail (12 proc.) chemia (11 proc.) oraz FMCG non-food (9 proc.).
- Mamy wielu długoterminowych klientów. Ich biznes na przestrzeni lat się zmienia i my dostosowujemy się do nich. Jesteśmy partnerami i wspólnie rozwiązujemy pojawiające się problemy, ale i wspólnie się rozwijamy. Ten nieustanny rozwój jest wpisany w geny naszej firmy. Dodajemy do naszej europejskiej sieci coraz więcej lokalizacji, a także nowe kraje: w minionym roku do naszej rodziny dołączyła Bułgaria, rozwijamy także nasz biznes w Niemczech i we Włoszech. Już dziś mamy wiele dobrych sieci krajowych, a sieć krajowa jest jak człowiek. To kręgosłup, na którym możemy oprzeć cały organizm. Oznacza to, że możemy mieć działalność międzynarodową, oferować fracht morski, fracht lotniczy, logistykę kontraktową. Jeśli w kraju nie ma kręgosłupa dystrybucji krajowej, postrzegamy to jako złą konfigurację – wyjaśnia Ewald Raben, CEO Grupy Raben. – Dążymy do tego aby nasze x-docki w całej Europie były ustandaryzowane. Miały taką samą konfigurację, te same procesy i systemy IT. Dla nas i naszych klientów standaryzacja oznacza optymalizację i najwyższą jakości świadczonych usług.

Polska
- Jesteśmy usatysfakcjonowani wynikami za 2019 r., a w 2020 weszliśmy dobrze przygotowani. Wprawdzie można już dostrzec oznaki spowolnienia gospodarczego, szczególnie w Europie Zachodniej, jednak staramy się tak kształtować portfolio klientów, aby minimalizować wahania koniunkturalne. Poza tym wiele inicjatyw, które podjęliśmy w ostatnich latach w celu podniesienia jakości i nowoczesności świadczonych usług, zaczyna profitować – zwiększając zadowolenie klientów oraz w konsekwencji rozwój współpracy – powiedział Paweł Trębicki, dyrektor generalny Raben Transport. Zarządzana przez niego spółka Raben Transport w 2019 roku wygenerowała rekordowy przychód. Znakomitymi osiągnięciami może się także pochwalić największa spółka Raben Logistics Polska, w której wskaźnik lojalności klientów NPS wyniósł 80 proc., zaś wskaźnik satysfakcji CSI aż 82 proc. i już dziś jest gotowa na wyzwania związane z rozpoczynającym się właśnie rokiem.
- W 2020 branża logistyczna będzie się nadal rozwijać mimo wielu wyzwań –  prognozuje Janusz Anioł, dyrektor generalny Raben Logistics Polska – W Polsce największymi z nich nadal będą rosnące koszty rynku pracy, a także obciążenia wynikające z nowych, spodziewanych regulacji. Zmiany te dotyczyć będą całego rynku i wszystkich branż, a zatem konieczna będzie bliska współpraca i zrozumienie w całym łańcuchu dostaw dla wspólnego doskonalenia procesów logistycznych. Od logistyki będzie się oczekiwać zmian, doskonalenia i nowego podejścia do biznesu przez innowacje, automatyzację, zaawansowane formy wymiany danych oraz działania proekologiczne. Temu będą mogły sprostać tylko firmy stabilne finansowo, z nowoczesnym potencjałem rozwojowym oraz silnym zespołem IT i badawczym.
W Polsce pod względem inwestycji w obiekty rok 2019 nie ustępował poprzedniemu. W maju oddano do użytku nowoczesną halę magazynową o powierzchni 21 tys. mkw. w Robakowie pod Poznaniem. Dzięki temu Grupa Raben w Centrum Logistycznym w Gądkach użytkuje już 120 tys. mkw. powierzchni magazynowej, z możliwością składowania 185 tys. palet, prawie 18 tys. mkw. powierzchni przeładunkowej (cross-dock) oraz 5 tys. mkw. powierzchni produkcyjnej. Nowy obiekt przeznaczony jest także do realizacji projektów co-packingowych. Kilka tygodni później został otwarty oddział Raben w Kielcach, który przejął pracę lokalizacji w pobliskich Starachowicach. Nowoczesny, ekologiczny obiekt o powierzchni 5 tys. mkw., dedykowany usługom transportowym i przeładunkowym, średnio miesięcznie obsługuje ponad 24 tys. przesyłek i ok. 50 tys. palet. Za sprawą tych inwestycji możliwości operacyjne firmy znacząco się zwiększyły. W 2020 r. planowane są kolejne inwestycje w ramach infrastruktury Raben w Polsce. Z kolei dla specjalizującej się w przewozach produktów świeżych spółki Fresh Logistics Polska rok 2019 upłynął pod znakiem ciągłego doskonalenia biznesu w ramach programu Better Everyday, opartego na filozofii Lean Management. Zrealizowano aż 18 projektów optymalizacyjnych, podwyższając tym samym efektywność usług i odpowiadając na rosnące oczekiwania klientów.
- Rolą operatora logistycznego jest nie tylko przechowanie towaru czy transport z punktu A do B, ale przede wszystkim zapewnienie wysokiej jakości usług, troska o bezpieczeństwo przewożonych i magazynowanych towarów oraz szeroko rozumiana optymalizacja procesów i kosztów. Wymagania klientów przez ostatnie lata ewoluowały w kierunku rosnących oczekiwań jakościowych oraz coraz krótszego czasu reakcji na zmieniające się potrzeby – powiedział Tomasz Olenderek, dyrektor generalny Fresh Logistics Polska.

Niemcy
Własna, niezależna sieć transportowa Grupy Raben, funkcjonująca od stycznia 2018 r. w Niemczech, wiosną ubiegłego roku rozszerzyła się o nowe oddziały – centrum logistyczne w Schüttorf w Dolnej Saksonii (4,5 tys. mkw. pow. przeładunkowej, 53 rampy załadunkowe) oraz Neumünster w landzie Schleswig-Holstein (750 mkw. pow. magazynowej i 8 ramp załadunkowych). Ponadto zakończyła się rozbudowa lokalizacji w Eisenach, która zaowocowała zwiększeniem powierzchni magazynowej  o 40 proc. (łącznie cztery magazyny logistyczne, dwa magazyny tranzytowe, 74 doki załadunkowe). Listopad 2019 r. przyniósł porozumienie w sprawie przejęcia przez Grupę Raben niemieckiej grupy Fenthol & Sandtmann, w skład której wchodzą spółki FKL & Kraftverkehr Ehrig. Raben nabył kolejne 50 proc. udziałów firmy, z którą od 2011 r. współpracował na zasadzie joint venture, przez co teraz stał się jedynym udziałowcem. W wyniku transakcji Grupa Raben przejęła centra dystrybucyjne Fenthol & Sandtmann w Hamburgu, Erlensee, Lipsku i Dreźnie, łącznie z pracownikami.
Na tym rynku ważną rolę do odegrania mają bezpośrednie, dzienne połączenia z innymi krajami Grupy, szczególnie na linii PL-DE, których głównym założeniem jest podwojenie ilości przesyłek w najbliższych latach.
- Niemcy to największy i najważniejszy dla Polski partner handlowy, dlatego rozbudowa sieci oddziałów na tamtejszym rynku idzie w parze ze zwiększeniem częstotliwości połączeń. Transport drobnicowy Raben pomiędzy Polską a Niemcami to obecnie już 90 codziennych linii – tłumaczy Łukasz Lubański, dyrektor ds. rozwoju polsko-niemieckiego rynku w Grupie Raben.

Europa
W 2019 r. nastąpiło otwarcie wielu nowych linii bezpośrednich do Niemiec z krajów Raben. Dynamicznie rozwijały się także połączenia z Rumunią, Czechami i Słowacją, krajami bałtyckimi, Ukrainą oraz na Wschód. We Włoszech Grupa zacieśniła współpracę z firmą Sittam, w której stała się większościowym udziałowcem po zwiększeniu pakietu akcji do 51%. Raben obecnie intensywnie inwestuje na tamtejszym rynku poprzez innowacyjne rozwiązania IT, rozbudowę sieci krajowej oraz połączenia międzynarodowe z innymi swoimi rynkami. Na Litwie firma świętowała 15-lecie istnienia. Natomiast, w listopadzie rodzina Raben powiększyła się o Bułgarię, co oznacza, że firma ma swoje oddziały już na 13 rynkach Europy, a jej sieć liczy ponad 150 oddziałów. W minionym roku w ramach europejskiej sieci logistycznej największą część usług świadczonych przez Grupę Raben tradycyjnie już stanowił transport drogowy (66 proc.), dalej logistyka kontraktowa (13 proc.), FTL (8 proc.), Fresh Logistics (8 proc.), integrator procesów logistycznych (4 proc.), sea & air (1 proc.). Warto podkreślić, że transport morski w minionym roku zaczął się bardzo dynamicznie rozwijać, a zespół Raben dedykowany do obsługi tego sektora znacznie się powiększył.  

Innowacje
Dopełnieniem inwestycji w infrastrukturę w Grupie Raben było wdrożenie w ubiegłym roku kolejnych rozwiązań technologicznych i rozwój taboru. W styczniu firma zaoferowała swoim klientom innowacyjne narzędzie bazujące na parametrze ETA (Estimated Time of Arrival), które pozwala śledzić przesyłkę w czasie rzeczywistym i określić czas jej dostawy z dokładnością do dwóch godzin. Firma od wielu lat stawia na automatyzację i robotyzację procesów i usług na różnych płaszczyznach: procesów fizycznych, procesów IT, również robotyzację procesów biurowych (RPA). W ramach automatyzacji postawiła na zaawansowane rozwiązania IT, takie jak platformy automatycznie przekazujące informacje dla klientów, platformy prezentujące ETA itp. W obszarze automatyki i robotyki magazynowej Raben wdraża urządzenia mierzące przesyłki, autonomiczne, półautomatyczne wózki widłowe, a także ramiona „cobotyczne”, sensory Internet of Things (IoT) i wiele innych rozwiązań zwiększających efektywność procesów magazynowania i transportu. W zakresie RPA (Robotic Process Automation) są to wdrożenia robotów software’owych wspomagających lub zastępujących pracę użytkowników w poszczególnych aplikacjach (WMS/TMS/FK) lub na styku systemów IT. Warto też nadmienić, że w 2019 roku flota operatora wzbogaciła się o dziesięć ciągników Mercedes-Benz Actros wyposażonych w innowacyjną technologię, m.in. kamery MirrorCam i asystenta martwego pola.

(źr. Grupa Raben)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.