Dodaj ogłoszenie o pracy


Nowi właściciele i nowe plany rozwoju DCT Gdańsk

PSA International Ptd Ltd (PSA), Polski Fundusz Rozwoju (PFR) i IFM Global Infrastructure Fund (GIF) zarządzany przez IFM Investors podpisały umowę wspólnego nabycia 100 proc. udziałów w Deepwater Container Terminal Gdańsk (DCT Gdańsk). Udziały zostały odkupione od funduszu Global Infrastructure Fund II zarządzanego przez Macquarie Infrastructure and Real Assets (MIRA), a także MTAA Super, AustralianSuper i Statewide Super. Zamknięcie transakcji wymaga jeszcze formalnego zatwierdzenia przez właściwe organy ochrony konkurencji i konsumentów.

Przypomnijmy, budowa terminala DCT rozpoczęła się w 2005 roku. Przez minione 13 lat sprzedający akcjonariusze pomagali w jego rozwoju. DCT Gdańsk jest najszybciej rozwijającym się morskim terminalem kontenerowym w Europie i należy do 15 największych tego typu w Europie. Dzięki nabrzeżu o długości 1306 metrów oraz maksymalnej głębokości 17 metrów, terminal jest dobrze przygotowany do obsługi największych kontenerowców, zawijających już dziś do gdańskiego portu. Liczba obsłużonych kontenerów w DCT Gdańsk w 2018 roku wyniosła 1,9 mln TEU.
- DCT Gdańsk jest pierwszą inwestycją PSA w Europie Środkowo-Wschodniej. Cieszymy się na bliską współpracę z naszymi partnerami PFR i IFM w celu dalszego rozwoju i umocnienia pozycji DCT jako preferowanego portu przeładunkowego dla Polski i Morza Bałtyckiego. Wykorzystując naszą globalną sieć i wiedzę w tworzeniu wartości dla społeczności portowych i spedycyjnych, PSA będzie współpracować z liniami żeglugowymi, operatorami logistycznymi i właścicielami ładunków, aby dostarczyć bardziej wydajne, elastyczne i solidne rozwiązania dotyczące łańcucha dostaw dla regionu - powiedział Tan Chong Meng, Group CEO PSA International.

- Cieszymy się, że udało nam się z sukcesem sfinalizować przejęcie tego wyjątkowego aktywa - jedynego głębokowodnego terminalu kontenerowego w Polsce i regionie basenu Morza Bałtyckiego. Wierzę, że unikalne połączenie lokalnych i międzynarodowych kompetencji, a także operacyjna wiedza PSA pomogą w dalszym rozwoju DCT Gdańsk. Nowi właściciele będą wspierać w najbliższych latach ambitne plany ekspansji, w tym budowę nowego terminala, co umożliwi DCT skorzystanie na wzroście gospodarczym Polski i Europy Środkowo-Wschodniej - podkreślił Paweł Borys, prezes PFR.

DCT Gdańsk jest jedynym terminalem na Morzu Bałtyckim, który obsługuje największe na świecie statki kontenerowe – tzw. „ULCV” (Ultra Large Container Vessels, o pojemności do 23.000 TEU). DCT zapewnia liniom żeglugowym i klientom końcowym niezawodną i atrakcyjną finansowo alternatywę dla portów Europy Północnej, które obsługują bezpośrednie połączenia z Azją przez cały rok. Biorąc pod uwagę ciągły wzrost i rozwój firmy, oczekuje się, że terminal osiągnie pełne wykorzystanie mocy obsługowych w najbliższych latach. Aby umożliwić dalszy rozwój portu, PSA, PFR i IFM Investors przeanalizują możliwości ekspansji i dalszego wzrostu mocy obsługowych DCT.

(żr. PSA, PFR, IFM Investors, MIRA, MTAA, AustralianSuper i Statewide Super)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.