PSA International Ptd Ltd (PSA), Polski Fundusz Rozwoju (PFR) i IFM Global Infrastructure Fund (GIF) zarządzany przez IFM Investors podpisały umowę wspólnego nabycia 100 proc. udziałów w Deepwater Container Terminal Gdańsk (DCT Gdańsk). Udziały zostały odkupione od funduszu Global Infrastructure Fund II zarządzanego przez Macquarie Infrastructure and Real Assets (MIRA), a także MTAA Super, AustralianSuper i Statewide Super. Zamknięcie transakcji wymaga jeszcze formalnego zatwierdzenia przez właściwe organy ochrony konkurencji i konsumentów.
Przypomnijmy, budowa terminala DCT rozpoczęła się w 2005 roku. Przez minione 13 lat sprzedający akcjonariusze pomagali w jego rozwoju. DCT Gdańsk jest najszybciej rozwijającym się morskim terminalem kontenerowym w Europie i należy do 15 największych tego typu w Europie. Dzięki nabrzeżu o długości 1306 metrów oraz maksymalnej głębokości 17 metrów, terminal jest dobrze przygotowany do obsługi największych kontenerowców, zawijających już dziś do gdańskiego portu. Liczba obsłużonych kontenerów w DCT Gdańsk w 2018 roku wyniosła 1,9 mln TEU.
- DCT Gdańsk jest pierwszą inwestycją PSA w Europie Środkowo-Wschodniej. Cieszymy się na bliską współpracę z naszymi partnerami PFR i IFM w celu dalszego rozwoju i umocnienia pozycji DCT jako preferowanego portu przeładunkowego dla Polski i Morza Bałtyckiego. Wykorzystując naszą globalną sieć i wiedzę w tworzeniu wartości dla społeczności portowych i spedycyjnych, PSA będzie współpracować z liniami żeglugowymi, operatorami logistycznymi i właścicielami ładunków, aby dostarczyć bardziej wydajne, elastyczne i solidne rozwiązania dotyczące łańcucha dostaw dla regionu - powiedział Tan Chong Meng, Group CEO PSA International.
- Cieszymy się, że udało nam się z sukcesem sfinalizować przejęcie tego wyjątkowego aktywa - jedynego głębokowodnego terminalu kontenerowego w Polsce i regionie basenu Morza Bałtyckiego. Wierzę, że unikalne połączenie lokalnych i międzynarodowych kompetencji, a także operacyjna wiedza PSA pomogą w dalszym rozwoju DCT Gdańsk. Nowi właściciele będą wspierać w najbliższych latach ambitne plany ekspansji, w tym budowę nowego terminala, co umożliwi DCT skorzystanie na wzroście gospodarczym Polski i Europy Środkowo-Wschodniej - podkreślił Paweł Borys, prezes PFR.
DCT Gdańsk jest jedynym terminalem na Morzu Bałtyckim, który obsługuje największe na świecie statki kontenerowe – tzw. „ULCV” (Ultra Large Container Vessels, o pojemności do 23.000 TEU). DCT zapewnia liniom żeglugowym i klientom końcowym niezawodną i atrakcyjną finansowo alternatywę dla portów Europy Północnej, które obsługują bezpośrednie połączenia z Azją przez cały rok. Biorąc pod uwagę ciągły wzrost i rozwój firmy, oczekuje się, że terminal osiągnie pełne wykorzystanie mocy obsługowych w najbliższych latach. Aby umożliwić dalszy rozwój portu, PSA, PFR i IFM Investors przeanalizują możliwości ekspansji i dalszego wzrostu mocy obsługowych DCT.
(żr. PSA, PFR, IFM Investors, MIRA, MTAA, AustralianSuper i Statewide Super)