Dodaj ogłoszenie o pracy


Uczniowie warszawskiej Kolejówki na praktykach w Kolejach Mazowieckich

Z początkiem października rozpoczęła się kolejna edycja praktyk dla uczniów z Technikum Nr 7 z Zespołu Szkół im. inż. Stanisława Wysockiego – dawna „Kolejówka” w Warszawie. To jeden z elementów współpracy szkoły z Kolejami Mazowieckimi. Uczniowie raz w tygodniu towarzyszą pracownikom Kolei Mazowieckich w wykonywaniu codziennych obowiązków, a tym samym uczą się praktycznego wykonywania zawodu.

Szesnastu uczniów trzeciej klasy o profilu technik elektroenergetyk transportu szynowego będzie szkolić się na terenie Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru Warszawa Grochów do końca maja 2019 roku. W ramach zawartej umowy o praktykę zawodową, Koleje Mazowieckie zapewniają uczniom odpowiednie miejsca pracy, odzież, obuwie robocze, niezbędne urządzenia, sprzęt, narzędzia, materiały i środki ochrony indywidulanej oraz środki higieny osobistej. Ponadto praktykantom, tak jak pracownikom na danym stanowisku pracy, przysługują nieodpłatne posiłki profilaktyczne.
- Jesteśmy świadomym pracodawcą, który buduje kadry na lata. Troszczymy się nie tylko o osoby już związane z naszą spółką - inwestujemy również w młodych i zdolnych ludzi. Umożliwiamy im odbywanie praktycznej nauki zawodu i staży na terenie sekcji napraw i eksploatacji taboru, z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć technicznych i technologicznych. Na najlepszych uczniów czekają fundowane przez nas stypendia oraz stabilne zatrudnienie i możliwość dalszego szkolenia, np. na maszynistę pojazdu trakcyjnego. Ta współpraca jest dla nas ważna, bo już teraz potrzebujemy młodzieży wykształconej w kierunkach kolejowych: elektromonterów, informatyków, elektryków oraz mechaników – mówi Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.

Koleje Mazowieckie od wielu lat są patronem klasy o profilu technik elektroenergetyk transportu szynowego w Zespole Szkół im. inż. Stanisława Wysockiego d. „Kolejówka” w Warszawie. Spółka inwestuje w młodzież nie tylko w Warszawie, ale także na terenie województwa mazowieckiego.  Objęła patronatem jeszcze dwie szkoły średnie kształcące na kierunkach kolejowych. Są to: Zespół Szkół im. K.K. Baczyńskiego w Tłuszczu oraz Zespół Szkół im. Prymasa Tysiąclecia Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Teresinie. Celem współpracy Kolei Mazowieckich ze szkołami jest tworzenie korzystnych warunków dla rozwoju szkolnictwa zawodowego, w szczególności w zakresie praktycznego kształcenia w zawodach związanych z kolejnictwem.

Program praktyk jest bardzo obszerny. Dotyczy właściwie każdego z obszarów eksploatacji taboru. Obejmuje m.in. omówienie spraw organizacyjnych, szkolenie BHP – szczególnie ważne ze względu na teren na jakim poruszają się uczniowie, i zapoznanie z organizacją firmy. Następnie praktykanci uczestniczą w pracach przy konserwacji i naprawie urządzeń mechanicznych podwozia i nadwozia elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pomagają wykonywać przeglądy, naprawy i pomiary wózków, zestawów kołowych, urządzeń sprzęgających oraz urządzeń hamulcowych. Uczniowie muszą nauczyć się korzystać z dokumentacji przeglądowo-naprawczej. Biorą także udział w pracach związanych z przyjmowaniem i wyprawianiem pojazdów szynowych, badaniem stanu technicznego pojazdu oraz próbami hamulca.
Nadzorujący praktykantów opiekunowie praktyk oceniają wykonanie przez praktykanta poszczególnych czynności i wystawiają oceny w „Dzienniku Praktyk”. Na zakończenie każdemu z praktykantów wystawiają ocenę końcową i indywidualną opinię. Jednym z opiekunów jest Zbigniew Dzięcioł, mistrz koordynator Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru Warszawa Grochów, który szkoli młodzież od momentu podpisania pierwszego porozumienia z „Kolejówką”, czyli od 2005 roku.

- W naszej pracy liczy się sumienność i obowiązkowość. Tego, przede wszystkim, staram się nauczyć tych młodych ludzi. Wpoić im, jak ważna jest wykonywana przez nich praca, i jak wiele od tego zależy. Muszą właściwie przygotować stanowisko pracy i odpowiednio je zabezpieczyć przed opuszczeniem - mówi Zbigniew Dzięcioł.
Przez kolejne lata uczniowie tzw. „klas kolejowych” odbywali praktyki zawodowe na terenach poszczególnych sekcji spółki, które były możliwością zdobycia wiedzy praktycznej od fachowców. Wielu spośród nich to obecnie pracownicy Kolei Mazowieckich. Kończąc szkołę chętnie wybierają pracę w KM, bo jak sami mówią: „tutaj możemy szkolić się a później jeździć na najnowocześniejszym i najróżnorodniejszym taborze”.

(red./źr. Koleje Mazowieckie)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.