Pomimo, że transport kolejowy w Niemczech odnotowuje ciągły wzrost, to spółka DB Cargo odnotowała spadek przewozów. Za to w pierwszym półroczu 2018 r. liczba stałych klientów Deutsche Bahn w segmencie ruchu dalekobieżnego wzrosła o 3,8 proc. rok do roku, osiągając rekordowy poziom 70,9 mln pasażerów.
Skorygowane przychody Grupy DB w wysokości 21,5 mld euro były w pierwszym półroczu 2018 r. o 2,3 proc. wyższe niż w analogicznym okresie roku 2017. Wzrost wyliczony w porównywalny sposób (tj. skorygowany o skutki związane z walutami obcymi i o zmiany w grupie spółek skonsolidowanych), wyniósł 3,8 proc. DB oczekuje podobnego zwiększenia przychodów do około 44 mld euro za cały rok 2018. W pierwszym półroczu 2018 r. spółka DB wypracowała zysk przed potrąceniem odsetek i podatków (EBIT) w wysokości 974 mln euro, co oznacza spadek o 205 mln euro rok do roku, tj. 17,4 proc. Był on głównie spowodowany dodatkowymi opłatami wynikającymi z niekorzystnych warunków pogodowych, obniżonej wielkości kolejowego transportu towarowego oraz większych inwestycji w podniesienie punktualności. W roku 2018 DB planuje zwiększyć inwestycje o ponad 100 mln euro w celu poprawy wskaźnika terminowości usług.
Wyniki DB Arriva i DB Schenker
Międzynarodowe jednostki biznesowe DB, odnotowały dalszy wzrost. W pierwszej połowie roku wszystkie segmenty logistyki DB osiągnęły wzrost. Wolumen lotniczego transportu towarowego wzrósł o 5,9 proc. rok do roku. Spółka DB Schenker wygenerowała w pierwszym półroczu 2018 r. przychody w wysokości 8,3 mld euro, co oznacza wzrost o 2,8 proc.. DB Arriva odnotowała zwiększenie przychodów o 1,7 proc., do poziomu 2,7 mld euro. W pierwszej połowie 2018 r. nastąpił wzrost ilości dalekobieżnych przewozów pasażerskich, który z roku na rok wyniósł 6 proc., osiągając wynik 20,6 mld pasażerokilometrów.
Przewozy cargo spadają
Kolejowy transport towarowy odnotował natomiast spadek przewozów o 6,7 proc. Pierwsze sześć miesięcy roku nie było łatwe dla DB Cargo. Spółka planuje naprawić tę sytuację, wprowadzając trwałe zmiany, które m.in. będą dotyczyć rozwiązania wewnętrznych problemów. Stopień wykorzystania infrastruktury zwiększył się, a zapotrzebowanie na trasy pociągów wzrosło o 1,1 proc., osiągając poziom 540 milionów kilometrów przejechanych przez pociągi. Ponownie wzrósł również udział użytkowania infrastruktury przez przedsiębiorstwa kolejowe spoza DB w pierwszym półroczu 2018 r., do 31,9 proc. (z poziomu 30,8 proc. w pierwszym półroczu 2017 r.).
W pierwszej połowie 2018 r. znacznie wzrosły nakłady inwestycyjne netto, z 1,5 mld euro do 1,9 mld euro. Wzrost o 0,4 mld euro związany jest z największą do tej pory kampanią inwestycyjną Deutsche Bahn.
Deutsche Bahn zatrudniła również dodatkowych pracowników, rekrutując w pierwszej połowie roku 13,3 tys. osób w Niemczech. Do końca roku spółka planuje zatrudnić około 19 tys. nowych pracowników. Według stanu na koniec czerwca poziom zatrudnienia DB w Niemczech wynosił około 202,5 tys. osób (w porównaniu do 196,5 tys. osób w analogicznym okresie ubiegłego roku) i 329,6 tys. osób na całym świecie (w porównaniu do 319 700 osób w analogicznym okresie ubiegłego roku).
(źr. Deutsche Bahn)