Dodaj ogłoszenie o pracy


Polscy przewoźnicy zwiększają udział w logistyce kolejowej w Europie

Polska i Niemcy - to dwa kraje i o największym udziale w rynku transportu kolejowego w Europie - Polska 12 proc., Niemcy 25 proc. W przypadku Polski wynika to m.in. z dogodnego położenia państwa o charakterze tranzytowym,  a Niemiec z uwagi na rozbudowaną infrastrukturę terminalową i pełnienie roli "bramy transportowej" do innych krajów Europy. Według najnowszych  analiz tendencja wzrostowa utrzyma się, a rozwój przewozów kolejowych zmierzać będzie w kierunku transportu transgranicznego.

 

Przez granicę polsko-niemiecką rocznie wozi się ok. 8 mln ton ładunków. Około 60 proc. tych przewozów wykonuje PKP Cargo, ale przewoźnicy prywatni też mają spory w tym udział, np CTL ok. 20 proc. głównie w przewozie kontenerów, paliwa, drewna, stali i cementu.

Przewozy między krajami to jeden z najważniejszych elementów logistyki kolejowej.  Jak wskazuje firma CTL udział przewozów kolejowych w poszczególnych rynkach (Polska, Niemcy) należy rozpatrywać odrębnie  gdyż różni się on pod pewnymi względami:  Polska jest silnie zdominowana przez przewozy wewnętrzne z powodu np. energetyki opartej na węglu i dominujących dostawach z rodzimych kopalń do elektrowni. Udział importu za pośrednictwem portów i transportu zza wschodniej granicy w tym obszarze rośnie.  Niemcy są krajem bardziej otwartym międzynarodowo, a ich  wartość eksportu, importu i transportu transgranicznego jest większa.


- Chcemy zwiększać swój udział w transporcie na granicy polsko-niemieckiej korzystając z wiedzy i doświadczeń niemieckich partnerów i współudziałowców tamtego rynku. Przykładem realizacji strategii inwestowania w rozwój rynku trans granicznego są najnowsze kontrakty jakie podpisaliśmy z niemieckimi partnerami oraz te które aktualnie są w fazie ostatnich formalności – zapowiada Mariusz Mik członek zarządu i dyrektor ds. operacyjnych CTL Logistics.
CTL Logistics działa na terenie Polski jako Grupa CTL, a na terenie Niemiec jako CTL GmbH, wpisując się ze swoją strategią w trend widoczny na terenie Niemiec.  Jednym z przykładów jest wieloletni kontrakt CTL z firmą Konrad Zippel Intermodal GmbH zakładający wspólną obsługę przewozów z Hamburga i Bremerhaven do terminali w Büna oraz Wustermark w Niemczech (wolumen na poziomie 700 tys. ton rocznie).  Drugim jest finalizowany właśnie kontrakt na przewóz sprzętu AGD z łódzkiej fabryki należącej do koncernu BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH do niemieckiego Nauen pod Berlinem, skąd sprzęt ten będzie transportowany do innych krajów Europy.

- Uważamy, że logistyka kolejowa w najbliższych latach będzie wychodziła coraz wyraźniej poza granice kraju. Polska jest krajem tranzytowym a zarazem należy do struktur UE, zatem w naturalny sposób uczestniczy w integracji także rynków logistycznych. Poza tym, jest ważnym ogniwem transeuropejskich korytarzy, zapełniając lukę między Wschodem a Zachodem. To powoduje, że udział naszych przewozów międzynarodowych w ogólnym rynku transportowym jest coraz większy. Wszystkie firmy logistyczne w tym także kolejowe, tworząc dalekosiężne strategie rozwoju biorą to pod uwagę - uważa Michał Bryliński dyrektor ds. sprzedaży i rozwoju - Europa Zachodnia CTL Logistics.

 

Ruch transgraniczny
Granica polsko-niemiecka jest w pewnym sensie oddzielnym rynkiem w usługach logistycznych, o który warto zabiegać a nawet wyspecjalizować się w jego obsłudze. Ruch transgraniczny z Polski na Zachód w 80% odbywa się do lub przez Niemcy. Eksport towarów koleją z Polski przez zachodnią granicę w 2010 r.  wyniósł 6 268 000 ton. Również w przypadku transportu z Niemiec na Wschód głównym odbiorcą jest Polska. Import towarów koleją przez zachodnią granicę z Polską w 2010 r. wyniósł 3677 000 ton.

 

Wybrane tendencje rynkowe

Analizy pokazują duży wolumen transportu paliwowego, a jego poziom zmienia się adekwatnie do sytuacji panującej na rynku naftowym.
Na rynku przewozów kontenerowych występuje silna tendencja i przewaga importu do Polski. Rynek transportu kontenerowego odrodził się po kryzysie w końcu 2008 roku i rośnie dynamiczniej niż inne segmenty rynku. Transport kontenerów ma duży potencjał i stanowi przyszłość logistyki w wielu gałęziach przemysłu. Oczekuje się, że rynek w Europie nadal będzie rósł, w Polsce spodziewany jest jego wzrost na poziomie dwucyfrowym.
Ciekawie zmieniają się także kierunki organizowania transportu drewna. Import z Polski zastąpił eksport. Wzmożone zapotrzebowanie na biomasę w Niemczech napędza pozyskiwanie drewna z Europy Wschodniej .

Kolejnym kluczowym obszarem dla rozwoju przewozów transgranicznych jest sektor materiałów budowlanych. Przewiduje się, że w latach 2012-2015 będzie obserwowany stabilny przepływ kruszyw i mieszanek z kopalń we wschodnich Niemczech do zachodniej Polski ze względu na realizowane projekty infrastrukturalne m.in.: S3 i S5. Logistyka kolejowa kamieni charakteryzuje się niskimi marżami, sezonowością i dużymi ilościami.

(źr. Opr. na podstawie Analizy rynku niemieckiego pod kątem budowania strategii rozwoju rynku polskiego, CTL Logistics)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.