Dodaj ogłoszenie o pracy


Ile zebrał viaToll z opłat drogowych w roku 2015?

Ponad 1,55 mld zł przekazał viaToll do Krajowego Funduszu Drogowego z opłat drogowych w 2015 roku. viaToll nie podaje natomiast kosztów, jakie zostały poniesione z tytułu utrzymania systemu opłat drogowych.

Oprócz tego ubr. miało miejsce kilka wydarzeń mających duży wpływ zarówno na kierowców, jak i całą branżę transportową. Pierwszym z nich była nowela Ustawy o drogach publicznych, która wprowadziła szereg zmian w ich otoczeniu prawno-instytucjonalnym. Zmiany wprowadzone 2 stycznia 2015 roku w Ustawie o drogach publicznych były z jednej strony ukierunkowane na uporządkowanie otoczenia prawnego działania systemu viaTOLL, a z drugiej – stanowiły odpowiedź na postulaty branży transportowej. Podstawowa zmiana dotyczyła uproszczenia zasad odpowiedzialności administracyjnej użytkowników dróg za uchylanie się od obowiązku uiszczania opłaty. Chodziło tu przede wszystkim o ustawowe przeniesienie odpowiedzialności administracyjnej za większość naruszeń z kierowcy na właściciela pojazdu, obniżenie taryfikatora kar oraz wprowadzenie zasady jednej kary w ciągu doby. Dodatkowo, ujednolicono również kwestię zwolnień z opłaty elektronicznej i opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów służb mundurowych oraz służb specjalnych i ratowniczych.

W 2015 roku operator systemu wraz z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad przygotował nowe narzędzia dla użytkowników: e-Notę, powiadomienie SMS oraz aplikację mobilną. Pierwsze z nich to bezpośredni, elektroniczny dostęp do not obciążeniowych, które są dokumentami księgowymi przesyłanymi co miesiąc użytkownikom. Dostęp do serwisu jest możliwy on-line, 24h na dobę i eliminuje potrzebę wysyłki pocztą. Obecnie z tego rozwiązania korzysta ponad 14 tys. użytkowników. Powiadomienie SMS to usługa dla rozliczających się za pomocą konta przedpłaconego. Gwarantuje natychmiastowy dostęp do informacji o stanie salda za pomocą wiadomości tekstowej. Od momentu uruchomienia do końca 2015 roku SMSem wysłano ponad 200 tys. zapytań o saldo.
Ostatnia innowacja w systemie to aplikacja mobilna viaTOLL. Do tej pory, poprzez platformy Google Play oraz Apple iStore, oprogramowanie ściągnięto ponad 10 tys. razy. Operator systemu do końca 2015 roku zarejestrował około 25 tys. sesji z wykorzystaniem tego narzędzia. Co ważne, aplikacja mobilna viaTOLL powstała w oparciu o standardy bankowe, gwarantując bezpieczeństwo ochrony danych i transakcji. Dzięki niej użytkownik może między innymi sprawdzać saldo i na bieżąco doładowywać konto za pomocą karty płatniczej lub flotowej, a także ma stały dostęp do ogólnych informacji o umowie oraz interaktywnej mapy Miejsc Obsługi Klienta.

Wpływy
Od początku stycznia do końca grudnia 2015 roku wpływy do systemu osiągnęły poziom 1,55 mld zł, co stanowi 9,3 proc. wzrost rok do roku. Podobnie jak w roku 2014, w roku 2015 odnotowano stabilny wzrost przychodów wynikający ze zwiększającego się wolumenu przewozów oraz dalszego rozszerzania sieci dróg płatnych (o 251 km w czerwcu 2015 roku). Od momentu uruchomienia w dniu 1 lipca 2011 roku do końca grudnia ubiegłego roku system viaTOLL zebrał z tytułu opłat drogowych ponad 5,49 mld zł. W tej kwocie zawarte są przychody zarówno z systemu elektronicznego, jak i poboru manualnego na A2 i A4. Wszystkie przychody wygenerowane przez system viaTOLL trafiają bezpośrednio na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) i przeznaczane są na dalsze inwestycje w budowę nowej oraz modernizację istniejącej infrastruktury drogowej w Polsce. viaToll nie podaje natomiast kosztów, jakie zostały poniesione z tytułu utrzymania systemu opłat drogowych, nie wiadomo więc, ile tak naprawdę budżet państwa na tym zarobił?
W minionym roku najwyższe przychody w ramach systemu viaTOLL wygenerowała autostrada A4 (399,45 mln zł), a w następnej kolejności – droga ekspresowa S8 (208,86 mln zł) oraz autostrada A2 (156,59 mln zł). W pierwszej dziesiątce znalazły się również kolejno drogi: A1, S7, S3, DK92, S1, S6 oraz po raz pierwszy A8 z przychodem na poziomie 24,77 mln zł. Co ciekawe, spadki wpływów dotyczą tras: A2 (z 158 mln zł do 157 mln zł), S7 (z 90 mln zł do 87 mln zł), DK92 (z 50,5 mln zł do 47,5 mln zł) oraz S6 (z 26,5 mln zł do 25,5 mln zł).
Obecnie w systemie zarejestrowanych jest 523 tys. umów (wzrost rok do roku o 10,2 proc.) i nieco ponad 929 tys. pojazdów. Największą grupę zarejestrowanych przewoźników stanowią Polacy (61,3 proc.), ale ich odsetek spadł w porównaniu do poprzedniego roku o 1,7 p.p. Statystyki użytkowników nie wykazują żadnych poważniejszych zmian i na kolejnych miejscach ponownie plasują się: Niemcy (5,6 proc.), Litwini (3,5 proc.), Czesi (2,9 proc.), Ukraińcy(2,8 proc.), Rosjanie (2,7 proc.), Rumuni (2,2 proc.), Węgrzy (1,9 proc.), Słowacy (1,8 proc.) oraz Białorusini (1,6 proc.). W systemie viaTOLL cały czas przybywa pojazdów, których właściciele rozliczają się na podstawie przedpłaty (pre-pay) – ich odsetek wynosi obecnie 82,3 proc.. Zaledwie 17,7 proc. taboru prowadzi spedycję na podstawie umów z odroczonym terminem płatności (post-pay).

Nowsze pojazdy na polskich drogach
2015 rok przyniósł dalsze pozytywne zmiany w strukturze flot samochodowych zarejestrowanych w systemie viaTOLL. Zróżnicowanie stawek opłat względem „ekologiczności” pojazdów zdało egzamin. Po 54 miesiącach działania systemu prawie 60 proc. rejestracji wskazuje na klasy emisji od Euro 4 do Euro 6, a o połowę spadł udział klas Euro 3, Euro 2 i Euro 1.

viaAUTO coraz bardziej popularne
Od 2012 roku na płatnych odcinkach autostrad będących w zarządzie GDDKiA dostępna jest usługa viaAUTO – elektroniczna alternatywa dla opłaty manualnej. W wybranych Miejscach Poboru Opłat wprowadzone zostały pasy dedykowane dla Użytkowników viaAUTO uiszczających opłatę za przejazd w sposób elektroniczny. Usługa viaAUTO przeznaczona dla pojazdów lekkich (DMC≤3,5t) dostępna jest na płatnych odcinkach autostrad A2 i A4 zarządzanych przez GDDKiA. Pobór elektroniczny gwarantuje ok. 4 razy większą przepustowość bramek, niż pobór manualny. Do końca grudnia zostało rozdystrybuowanych ok. 37 tys. urządzeń, z czego 1,2 tys. przekazano służbom ratowniczym. Pojazdy lekkie korzystające z systemu elektronicznego stanowiły średnio 2,7 proc. wszystkich samochodów osobowych dokonujących płatności. Dla porównania, w roku 2014 odsetek ten wynosił 1,4 proc. Z kolei na odcinku autostrady A4 (Wrocław – Gliwice) pojazdy lekkie korzystające z systemu elektronicznego stanowiły 8,5 proc. wszystkich samochodów osobowych dokonujących płatności (5,4 proc. w roku 2014).

(red/źr. viaToll)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.