Z badań przeprowadzonych przez European Brand Institute, który opublikował wyniki badania eurobrand 2011 wyceniającego marki w Europie, najcenniejszą marką jest grupa LVMH. Przebadano ponad 3 tys. markowych korporacji w 24 krajach oraz w 16 branżach w porównaniu z Ameryką i Azją.
Europejskie, markowe korporacje o największej wartości to:
1. LVMH (31,699 mld EUR)
2. Vodafone (28,505 mld EUR)
3. INBEV (25,481 mld EUR)
4. Nestlé (25,418 mld EUR)
5. Unilever (24,344 mld EUR)
6. Telefonica (23,384 mld EUR)
7. Daimler (19,552 mld EUR)
8. Deutsche Telekom (18,102 mld EUR)
9. BASF (17,884 mld EUR)
10. SAB Miller (17,764 mld EUR)
Silne marki rozwijają się szybciej niż wynosi średnia. Wartość marki 10 najlepszych w Europie markowych korporacji wzrasta o +11,6%. Wzrost wartości marki grupy Nestlé wynosi +29,9%, za którą plasuje się BASF (+17,6%) oraz Daimler (+15,4%), które zanotowały największy wzrost wartości marki wśród 10 najlepszych markowych korporacji w Europie. Cztery najważniejsze "marki przemysłowe" w Europie: artykuły konsumpcyjne (+10,2%), usługi finansowe (+14,6%), telekomunikacja (+5,4%) oraz handel detaliczny (+6,4%). Przemysł towarów luksusowych zanotował największy wzrost wynoszący +17,6%, przy średnim rozwoju przemysłu +8,9%.
Europa jest liderem na rynku artykułów konsumpcyjnych, zaś Ameryka zajmuje silną pozycję w branży IT i technologii. Europa jest "kontynentem artykułów konsumpcyjnych", Ameryka Północna ma silną pozycję w branży IT i technologii - z Apple (69,658 mld EUR) jako najcenniejszą marką światową. Azja jest liderem w branży usług finansowych. W Europie jest dwa razy więcej marek, zaś w Ameryce Północnej wartość wydajności w stosunku do Europy jest dwa razy większa. Europejskie kraje światowym liderem w gospodarce pod względem udziału marek. Markowe korporacje w Finlandii, Szwajcarii, Luksemburgu, Szwecji, Danii oraz w Austrii stanowią największy wkład do ich gospodarek i są tym samym światowymi liderami, jeśli chodzi o wartość marki do wskaźnika PKB.
LVMH czyli Louis Vuitton Moët Hennessy - francuski koncern powstały w roku 1987, jest jednym z największych producentów produktów markowych, w tym alkoholi i kosmetyków. Grupa LVMH to ponad 60 różnych marek z pięciu działów m.in: wina i napoje alkoholowe – koniak Henessy wódki Belvedere, Chopin oraz liczne wina i szampany, zegarki i biżuteria - m.in. TAG Heuer, Chaumet, Zenith, Fred, perfum - m.in. Christian Dior Perfums, Givenchy Perfums, Guerlain, odzież - m.in. Louis Vuitton, Céline, Loewe, Fendi, sklepy detaliczne m.in. DFS, Sephora, La Samaritaine. Spółka zatrudnia ok. 65 tys. osób, prowadzi 2400 sklepów.
European Brand Institute (EBI) to przodująca instytucja europejska do badania niematerialnych wartości majątkowych; w centrum naszych działalności znajduje się w szczególności wartość marki oraz patentów.
(źr. APA-OTS/EBI)
Polecamy też artykuł: To brand decyduje o wyborze pracodawcy