Dodaj ogłoszenie o pracy


LOT wprowadza e-cargo

Polskie Linie Lotnicze LOT S.A wprowadziły e-cargo, czyli możliwość przesyłania towarów bez towarzyszących dokumentów. E-cargo jest kolejną nowoczesną usługą, wprowadzoną w ostatnim czasie przez LOT, by ułatwiać zarówno pasażerom jak i klientom korzystanie ze swoich usług oraz wychodzić naprzeciw ich oczekiwaniom. System e-cargo już działa.
Pierwsza przesyłka, została wysłana do Londynu, nadawcą był World Courier, firma oferująca wysoką jakość usług logistycznych i lider w międzynarodowym transporcie leków i towarów o krótkim okresie trwałości. Cały proces przebiegł bez najmniejszych zakłóceń , paczka doleciała na miejsce i została odebrana przez agenta.

Głównym celem wdrożenia e-cargo jest zastąpienie papierowej dokumentacji dokumentami w postaci wiadomości elektronicznych zgodnych z IATA CIMP (Cargo Interchange Message Precedures), lub też w postaci zeskanowanych dokumentów (faktury, certyfikaty pochodzenia, specyfikacja przesyłki itd.) E-cargo w przewozach towarowych można porównać do biletów elektronicznych (e-ticket) w transporcie pasażerskim. Jednak e-cargo jest bardziej skomplikowane i wymaga zaangażowania większej liczby podmiotów. Transport lotniczy towarów angażuje przewoźników lotniczych, spedytorów, agentów handlingowych, nadawców, a także agencje i urzędy celne. Przy przewozach towarowych, oprócz listu przewozowego (AWB) razem z towarem wysyłane są faktury, certyfikaty pochodzenia, dokumenty celne iinne niezbędne do transportu. Obecnie towarzysząca przesyłkom lotniczym dokumentacja waży glob alnie 7 800 ton rocznie, zdarza się, że do jednej przesyłki dołączonych jest nawet 30 dokumentów.

Po wprowadzeniu e-cargo cała dokumentacja jest przesyłana drogą elektroniczną. Celem IATA jest zastąpienie w 100% papierowego listu przewozowego (AWB) dokumentem w formie elektronicznej (e-AWB) do końca 2015 roku. W maju 2013 r. Polskie Linie Lotnicze LOT S.A. jako jeden z pierwszych przewoźników w tym rejonie Europy przystąpiły do wielostronnego porozumienia z IATA (Multilateral e-AWB Agreement). Umowa ta zastępuje warunki przewozu znajdujące się na tylnej stronie papierowego listu przewozowego. Obecnie spedytor wypełniając list przewozowy (AWB) akceptuje podpisem warunki przewozu zawarte na dokumencie. Po wprowadzeniu elektronicznego listu przewozowego (e-AWB) nie ma możliwości złożenia podpisu pod warunkami przewozu. Wielostronna umowa, podpisana tylko raz, zastępuje konieczność akceptacji warunków przewozów przy każdej wysyłce.

E-cargo wiąże się ze znacznymi oszczędnościami po stronie zarówno nadawcy jaki odbiorcy towarów. Przesyłanie dokumentów drogą elektroniczną zmniejszy jednocześnie koszty związane z przewozem. Według danych IATA wprowadzenie e-cargo na świecie pozwoli zaoszczędzić wszystkim podmiotom biorącym udział w transporcie łącznie pomiędzy 3,1 a 4,9 miliarda dolarów. Wprowadzenie nowego systemu zarządzania przesyłkami polepszy jakość i szybkość obsługi, nie będzie problemu zaginięcia dokumentów, a dane w formie elektronicznej będą musiały być wprowadzane precyzyjnie, dokładnie i na czas. Kolejnym pozytywnym aspektem wprowadzenia e-cargo jest szybsza obsługa przesyłek. Dokumenty wysłane drogą elektroniczną mogą być skontrolowane zanim jeszcze towar fizycznie dotrze do portu docelowego.

Obecnie e-cargo dotyczy przesyłek typu General Cargo, przesyłki specjalne, takie jak materiały niebezpieczne, szybko psujące się, czy wartościowe, a także poczta będą objejmowane tym projektem sukcesywnie. Biuro Cargo i Poczty PLL LOT S.A., finalizuje kolejne porozumienia z swoimi agentami handlingowymi i spedytorami w celu ustanowienia współpracy w zakresie e-cargo. LOT również przygotowuje się do wdrożenia e-cargo w portach regionalnych w Polsce.

(źr. LOT)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.