Dodaj ogłoszenie o pracy


Drożeje benzyna, na razie w rafineriach

Od początku roku w polskich rafineriach ponownie drożeje benzyna: w stosunku do wartości z początków listopada 2013 r. jest to już ok. +8 gr/l brutto. Średnie ceny detaliczne w piątek, 10 stycznia br. kształtowały się na poziomie: olej napędowy 5,35 zł/l; benzyna 95-oktanowa 5,30 zł/l; LPG 2,66 zł/l*. W skali 7 dni (od 3 stycznia) ON tanieje więc 2 gr/, Pb95 l gr/l, a ceny LPG nie uległy zmianom.
Najtańszy olej napędowy ma tradycyjnie woj. śląskie: średnia 5,22 zł/l (od 3 stycznia br. -6 gr/l).

Najdroższego diesla tankują kierowcy w woj. lubuskim: 5,42 zł/l (-2 gr/l). Ceny minimalne: 5,08 zł/l; maksymalne: 5,59 zł/l.
Najtańsza benzyna jest również w woj. śląskim: średnia 5,18 zł/l (od 3 stycznia br. -4 gr/l); w podlaskim średnia wynosi: 5,38 zł/l (bez zmian od 3 stycznia br.). Ceny minimalne: 5,01 zł/l; maksymalne: 5,59 zł/l.
Najtańszy autogaz ma woj. podkarpackie: 2,61 zł/l (+1 gr/l). Najdroższy świętokrzyskie: 2,71 zł/l (b.z.). Ceny minimalne: 2,44 zł/l; maksymalne: 2,84 zł/l.
Ropa Brent kontynuuje trend zniżkowy. Dziś rano notowano ją po 106,96 USD/b. Zmiana 7 dni -0,98%; 30 dni 2,66%, roku -3,91%.
Waluty: wg NBP dolar wczoraj taniał 0,7%, kosztując 3,0695 zł; jednak przez 7 dni zdrożał o 1,25%; tyle samo przez ostatnie 30 dni; a w stosunku do wartości sprzed roku notuje -2,92%.
Cena minimalna Pb95 na rynku ARA rośnie dziś o 1 USD do 937 USD/t; 7d -2,19%; 30 dni -2,19%; od początku roku 2014 r.: -4,19%.
Tanieje za to ON: -5 USD do 904,75 USD/t; 7 dni -1,74%; 30 dni: -3,08%; rok -2,24%.
Po świątecznych obniżkach ceny hurtowe w polskich rafineriach szybko powróciły do wartości sprzed świąt.

W PKN Orlen:

  • benzyna Pb95 kosztuje dziś 4101 zł/m3 (netto w temperaturze referencyjnej 15st.C), od wczoraj jej ceny wzrosły o 5 zł/m3 netto, a w stosunku do oferty z 1 listopada 2013 r. jest drożej o 8 gr/l brutto.
  • Pb98 [czyli benzyna premium] również drożeje 5 zł/m3; jej cena to 4196 zł/m3; od 1 listopada jest to jednak -1 gr/l brutto.
  • olej napędowy: tanieje 13 zł/m3 netto; poszczególne jego gatunki w płockiej rafinerii kosztują więc: ON (zwykły olej napędowy) 4136 zł/m3 , B100 (biodiesel) 4086 zł/m3; Arktyczny 2 (ON premium) 4316 zł/m3; od 1 listopada jest to ok. -9 gr/l brutto (-3 gr/l B100).
  • olej opałowy (ONG Ekoterm Plus): 2966 zł/l (-6 zł/m3 netto i ok. +0,2 gr/l brutto od 1 listopada.

Rok temu, 10 stycznia 2013 r., benzyna z Płocka kosztowała 4278 zł/m3 netto (tj. ok. 22 gr/l brutto więcej niż dziś), a olej napędowy 4323 zł/m3 (ok. +23 gr/l).
W Lotosie zmiany znacząco dalej idące, ale w ostateczności ceny i tak są prawie identyczne – tylko z wyjątkiem nieco tańszego oleju opałowego:

  • Pb95 kosztuje więc 4101 zł/m3 (netto w temperaturze referencyjnej 15st.C); czyli od wczoraj +5 zł/m3, od 1 listopada 2013 r. +8 gr/l brutto.
  • Pb98 to 4196 zł/m3; +5 zł/m3, od + 1 listopada 2013 r. -1 gr/l brutto.
  • olej napędowy od wczoraj -14 zł/m3, od + 1 listopada 2013 r. -9 gr/l brutto. ON kosztuje dziś w rafinerii gdańskiej 4136 zł/m3; B100 4086 zł/m3; a I Z-40 4316 zł/m3.
  • olej opałowy Lotos Red: 2965 zł/m3, -8 zł/m3; od 1 listopada -0,0012 gr/l brutto.

 * Zestawienie wg monitoringu cen paliw prowadzonego przez Polską Izbę Paliw Płynnych
więcej na: paliwa.pl

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.