Dodaj ogłoszenie o pracy


„Tiry na tory” po litewsku

Spółka kolejowa „Lietuvos geležinkeliai”, oferuje transport ciężarówek z naczepami na specjalnych platformach kolejowych z Litwy do Białorusi. Wykonała też próbny kurs specjalnego składu i sądzi, że taka oferta może być atrakcyjna dla przewoźników ładunków, którzy chcą ominąć kolejki na granicy litewsko – białoruskiej. Próbny kurs pozwolił zidentyfikować wady procesu technologicznego i je usunąć. Projekt otrzymał symboliczną nazwę „Niemen” (lit. Nemunas).

Pociąg jednocześnie może przewozić 30 ciężarówek z naczepami, a w składzie kolejowym jest również jeden wagon dla kierowców. W opinii przedstawicieli przewoźników, perspektywa projektu zależy od działań spółki kolejowej i stosowanej polityki cenowej. Porównując bezpośrednie koszty, transport koleją w porównaniu z przejazdem drogą z Wilna do Mińska jest droższy, jednak gdy na granicy tworzą się kolejki, projekt może być interesujący.
Koszt transportu jednej ciężarówki z Litwy (z Wilna albo z Kowna) do Mińska do końca roku wynosi 299 USD, natomiast z Mińska do Kowna nieco drożej – 360 USD. Taka cena będzie obowiązywała w przyszłym roku także w przypadku przejazdu z Litwy. Planuje się, że pociąg z Mińska do Kowna będzie przyjeżdżał w czwartki rano, a z powrotem na Białoruś będzie wyjeżdżał w piątki wieczorem z Wilna. Czas przejazdu – 10 godzin. Z białoruskimi kolejami został także uzgodniony codzienny harmonogram przejazdów. W przyszłym roku trasę planuje się przedłużyć do Kłajpedy.
Za info WPHI w Wilnie

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.