Dodaj ogłoszenie o pracy


„Tiry na tory” po litewsku

Spółka kolejowa „Lietuvos geležinkeliai”, oferuje transport ciężarówek z naczepami na specjalnych platformach kolejowych z Litwy do Białorusi. Wykonała też próbny kurs specjalnego składu i sądzi, że taka oferta może być atrakcyjna dla przewoźników ładunków, którzy chcą ominąć kolejki na granicy litewsko – białoruskiej. Próbny kurs pozwolił zidentyfikować wady procesu technologicznego i je usunąć. Projekt otrzymał symboliczną nazwę „Niemen” (lit. Nemunas).

Pociąg jednocześnie może przewozić 30 ciężarówek z naczepami, a w składzie kolejowym jest również jeden wagon dla kierowców. W opinii przedstawicieli przewoźników, perspektywa projektu zależy od działań spółki kolejowej i stosowanej polityki cenowej. Porównując bezpośrednie koszty, transport koleją w porównaniu z przejazdem drogą z Wilna do Mińska jest droższy, jednak gdy na granicy tworzą się kolejki, projekt może być interesujący.
Koszt transportu jednej ciężarówki z Litwy (z Wilna albo z Kowna) do Mińska do końca roku wynosi 299 USD, natomiast z Mińska do Kowna nieco drożej – 360 USD. Taka cena będzie obowiązywała w przyszłym roku także w przypadku przejazdu z Litwy. Planuje się, że pociąg z Mińska do Kowna będzie przyjeżdżał w czwartki rano, a z powrotem na Białoruś będzie wyjeżdżał w piątki wieczorem z Wilna. Czas przejazdu – 10 godzin. Z białoruskimi kolejami został także uzgodniony codzienny harmonogram przejazdów. W przyszłym roku trasę planuje się przedłużyć do Kłajpedy.
Za info WPHI w Wilnie

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.