Spółka kolejowa „Lietuvos geležinkeliai”, oferuje transport ciężarówek z naczepami na specjalnych platformach kolejowych z Litwy do Białorusi. Wykonała też próbny kurs specjalnego składu i sądzi, że taka oferta może być atrakcyjna dla przewoźników ładunków, którzy chcą ominąć kolejki na granicy litewsko – białoruskiej. Próbny kurs pozwolił zidentyfikować wady procesu technologicznego i je usunąć. Projekt otrzymał symboliczną nazwę „Niemen” (lit. Nemunas).
Pociąg jednocześnie może przewozić 30 ciężarówek z naczepami, a w składzie kolejowym jest również jeden wagon dla kierowców. W opinii przedstawicieli przewoźników, perspektywa projektu zależy od działań spółki kolejowej i stosowanej polityki cenowej. Porównując bezpośrednie koszty, transport koleją w porównaniu z przejazdem drogą z Wilna do Mińska jest droższy, jednak gdy na granicy tworzą się kolejki, projekt może być interesujący.
Koszt transportu jednej ciężarówki z Litwy (z Wilna albo z Kowna) do Mińska do końca roku wynosi 299 USD, natomiast z Mińska do Kowna nieco drożej – 360 USD. Taka cena będzie obowiązywała w przyszłym roku także w przypadku przejazdu z Litwy. Planuje się, że pociąg z Mińska do Kowna będzie przyjeżdżał w czwartki rano, a z powrotem na Białoruś będzie wyjeżdżał w piątki wieczorem z Wilna. Czas przejazdu – 10 godzin. Z białoruskimi kolejami został także uzgodniony codzienny harmonogram przejazdów. W przyszłym roku trasę planuje się przedłużyć do Kłajpedy.
Za info WPHI w Wilnie
wszystko o rynku usług i pracy w logistyce