Wartość inwestycji PKP Cargo poniesionej na budowę nowoczesnego terminala kontenerowego Poznań Franowo wyniosła ponad 25 mln zł, z czego prawie 9 mln zł PKP Cargo pozyskało ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. 18 grudnia 2013 r. obiekt został oddany do użytku. Terminal ten jest w ostatnich latach największą i najważniejsza inwestycją PKP CARGO.
- Uruchomienie Terminalu na stacji Poznań – Franowo jest ważnym krokiem dla rozwoju rynku intermodalnego w naszym kraju. Lista atutów tego obiektu jest bardzo długa: to nowoczesny i jeden z największych terminali w Grupie PKP CARGO, leży na szlaku komunikacyjnym Wschód-Zachód, blisko autostrady A2, blisko lotniska i wielkich centrów logistycznych zlokalizowanych w pobliżu. Nie bez znaczenia jest także siła gospodarcza regionu, możliwości jakie Wielkopolska oferuje inwestorom, a więc naszym potencjalnym klientom – mówi Adam Purwin, członek ds. finansowych PKP CARGO pełniący obowiązki prezesa.
Terminal będzie przystosowany do obsługi ładunków kontenerowych przewożonych transportem kombinowanym, m.in. kolejowym i drogowym. Będzie to największy terminal zlokalizowany w tej części kraju, wyróżniający się wielkością na tle pozostałych 7 terminali należących do Grupy PKP CARGO Logistics.
- Terminal kontenerowy w Poznaniu – Franowie będzie zajmował powierzchnię ponad 20 tys. m2 i obsługiwać początkowo 11, a docelowo nawet do 26 tysięcy kontenerów rocznie. Istnieje możliwość jego dalszej rozbudowy w przyszłości – mówi Artur Kostowski, dyrektor Biura Nieruchomości, realizującego inwestycje.
W ramach projektu „Budowa i wyposażenie kolejowego terminala intermodalnego na stacji Poznań – Franowo – Etap 1A” powstał liczący 1570 mb układ torowy z dwoma torami załadunkowymi i wyładunkowymi oraz plac o powierzchni około 20 tys. metrów kwadratowych do składowania kontenerów. Zbudowane zostały również m.in.: droga dojazdowa, infrastruktura energetyczna, telekomunikacyjna, wodnokanalizacyjna oraz stanowisko do tankowania samojezdnych urządzeń przeładunkowych.
W ramach projektu zostały zakupione także dwa urządzenia przeładunkowe – wózki jezdne kontenerowe firmy KALMAR, które służą do przeładunku w terminalach kontenerowych, o udźwigu do 45 t, mogące przeładowywać kontenery ISO.
Inwestycję zlokalizowano na największej stacji towarowej w regionie Wielkopolski, gdzie krzyżują się niezwykle ważne linie kolejowe, obsługujące transport z portów morskich dalej do Polski i Europy południowej. Równocześnie terminal powstał przy linii nr 352 Swarzędz – Poznań Starołęka, stanowiącej obwodnicę towarową Węzła Poznańskiego, będącą częścią ciągu komunikacyjnego E 20. Są tu rozrządzane pociągi z zachodu Europy do centrum kraju i za wschodnią granicę. Stąd można też odprawiać składy towarowe m. in. do Wrocławia, Zielonej Góry, Szczecina, Bydgoszczy, Piły, Kluczborka i Warszawy oraz do granicy zachodniej państwa, do Kunowic. Franowo znajduje się na obrzeżach Poznania, niedaleko węzła Krzesiny przy autostradzie A2, łączącej Berlin przez Warszawę docelowo z naszymi wschodnimi sąsiadami.
Wraz z przewidywanym wzrostem rozwoju gospodarczego branża przewozowa oczekuje wzrostu zapotrzebowania na transport intermodalny. PKP CARGO ma prawie 65 proc. udziału w przewozach kolejowych intermodalnych według przewożonej masy towarów i blisko 72 proc. udziału według pracy przewozowej (dane UTK za 2012 rok). W Polsce około 6% wolumenu przewozów kolejowych realizowanych jest przez transport intermodalny, dla porównania w Niemczech wielkość ta wynosi około 30 proc., a w Norwegii ponad 60 proc. Zdobywanie nowych rynków zbytu w Europie, zwiększająca się obsługa ruchu tranzytowego, kreowanie nowych preferencyjnych stawek za dostęp do torów w kraju dla ruchu kontenerowego, wpłyną na wzrost dynamiki zapotrzebowania na segment usług przewozów intermodalnych. Strategiczną odpowiedzią na to wyzwanie jest budowa terminalu na stacji Poznań – Franowo.
(źr. PKP Cargo)