Australijska firma CHEP, specjalizująca się w usługach wynajmu palet i kontenerów, przeprowadziła już tradycyjnie, badanie satysfakcji klientów w zakresie współpracy i zarządzania łańcuchem dostaw. Wyniki badania wskazują, że ponad 80 proc.
klientów uważa CHEP za preferowanego lub strategicznego partnera w łańcuchu dostaw. Wiedza na temat postrzegania przez klientów oferowanych usług oraz jak je oceniają pod kątem spełniania swoich potrzeb, umożliwia zdiagnozowanie obszarów, które wymagają działań służących podniesieniu konkurencyjności marki. Analiza poziomu satysfakcji klientów pozwala także na lepsze dopasowanie oferty do ich indywidualnych potrzeb. Metodologia NPS (Net Promoter Score) Badanie satysfakcji zostało przeprowadzone w oparciu o metodę NPS (Net Promoter Score) wśród dwóch grup klientów CHEP: użytkowników palet czyli producentów FMCG oraz sieci dystrybucji, które otrzymują towar na paletach CHEP. Metodologia oraz wskaźnik lojalności i zadowolenia klientów zostały zmierzone w skali od 1 do 10 punktów. Za pomocą badania udało się zmierzyć to, co wydawałoby się nieuchwytne - emocje klientów. Siła tego przywiązania przekłada się m.in. na rekomendacje, a także skalę współpracy.
Wyniki badania
W roku 2013 ponad 200 klientów w Polsce wyraziło swoją opinię na temat współpracy z CHEP. Dzięki badaniu udało się otrzymać informacje dotyczące realizacji zamówień, dostaw i odbioru palet, jakości nośników, a także satysfakcji z obsługi klienta i współpracy z zespołem.
Ponad 80 proc. klientów uważa CHEP za preferowanego lub strategicznego dostawcę w łańcuchu dostaw. Wyniki badania pokazały również, że dla pond 80 proc. klientów firmy newralgicznym elementem łańcucha dostaw jest ochrona środowiska. Tylko w okresie roku, wszyscy klienci CHEP Polska przyczynili się do zmniejszenia emisji CO2 o ponad 12 tys. ton, zużycia wody o ponad 60 tys. m³, zużycia drewna o blisko 11 tys. ton oraz ograniczenia ilości odpadów o ponad 1 tys. ton. Działania i innowacje a udoskonalenia współpracy - Nasze działania i współpracę budujemy w oparciu o relacje partnerskie i strategię obopólnych korzyści. W celu optymalizacji kosztów zainicjowaliśmy program współpracy w zakresie transportu z naszymi klientami a także uruchomliśmy internetową platformę LeanLogistics, aby usprawnić współpracę z firmami przewozowymi’ - mówi Maciej Kubiak, dyrektor generalny CHEP Polska. W odpowiedzi na potrzeby klientów i ich wskazówki dostarczone m.in poprzez badanie NPS, CHEP rozszerzył działalność na terenie Europy, obejmując swoim zasięgiem klientów, którzy korzystają z palet przy realizacji dostaw do Rumunii, Serbii, Chorwacji, Bułgarii, na Litwę, Łotwę i Estonię. Tylko w 2012 roku do systemu poolingu włączonych zostało blisko 500 nowych lokalizacji dostaw produktów na paletach CHEP, co przyczyniło się do obniżenia kosztów współpracy dla nowych i istniejących klientów firmy. Firma współpracuje już z ponad 6,5 tyś takich lokalizacji.
Dodatkowo CHEP kontynuuje projekt wdrożenia systemu elektronicznej wymiany informacji (EDI) pozwalający na szybszy dostęp do informacji i zautomatyzowanie procesów raportowania i zamawiania palet CHEP. Kolejni klienci przyłączyli się do inicjatywny „elektroniczna faktura”. W ciągu ostatniego roku firma skoncentrowała się na rozwijaniu trzech kluczowych obszarów współpracy z partnerami. Pierwszy z nich to tworzenie wartości dodanej poprzez generowanie oszczędności w łańcuchu dostaw i minimalizowanie wpływu palet na środowisko naturalne. Kolejny to gwarancja jakości i dostępności palet CHEP, niezależnie gdzie jest prowadzona działalność klientów i dokąd są wysyłane produkty na paletach. Ostatni to bezpieczeństwo produktów i pracowników klientów, które jest decydującym czynnikiem sukcesu.
W 2013 r. roku uruchomiono komorę do obróbki termicznej palet wg standardu ISPM 15 pod rosnące zapotrzebowanie na wysyłki do innych krajów europejskich. W tym samym roku wprowadzono też nową linię do inspekcji i czyszczenia plastikowych palet wystawowych, dzięki czemu CHEP jest w stanie dostarczyć więcej palet pod akcje promocyjne w sieciach dyskontowych. Firma planuje również otworzyć dwa nowe Centra Serwisowe, których lokalizacja pozwoli klientom na obniżenie kosztów transportu na terenie całej Polski.
Pooling palet
Klienci w zdecydowanej większości wybierają rozwiązanie jakim jest pooling palet z uwagi na wymierne korzyści w postaci zmniejszenia kosztów związanych z gospodarką paletową oraz uproszczenie procesów związanych z zarządzaniem opakowaniami. Głównymi obszarami, na których generowane są oszczędności i usprawnienia to: transport nośników, zarządzanie jakością palet oraz administrowanie saldami paletowymi. Klienci bardzo często decydują się też na włączenie w system poolingu swoich dostawców, co pozwala każdej z firm na dodatkowe obniżenie kosztu obrotu paletami i usprawnienie współpracy pomiędzy nimi. Ponadto współpraca transportowa w zakresie odbioru palet z sieci dystrybucji - daje możliwość optymalnego wykorzystania pustej przestrzeni ładunkowej w samochodach klienta i zmniejszenie kosztów transportowych.
(źr. CHEP Polska)