Dodaj ogłoszenie o pracy


Optymalizacja przepływów drogowych w GEFCO z wykorzystaniem platformy Opteam

Grupa GEFCO ukończyła kolejny etap wspólnego projektu IT: wdrażanie platformy Opteam, zaprojektowanej i zrealizowanej we współpracy z firmą Cereza. Platforma stanowi główny element programu Tosca. Jest wykorzystywana w dwudziestu krajach, gdzie służy do poprawy konkurencyjności poprzez optymalizację przepływów lądowych Overland. Opteam wchodzi w skład 4-częściowego programu Tosca, którego wdrożenie zaplanowane jest na 3 lata i zakończy się pod koniec 2014 r.

Program obejmuje następujące elementy: system zarządzania przewoźnikami CMS (Carrier Management System), platformę Opteam służącą do zarządzania mapami i optymalizacji przepływów, moduły do rejestracji danych (system CADIS do transportów drobnicowych i różne narzędzia do transportów całopojazdowych) oraz wspólną platformę kliencką do zarządzania zleceniami i ich trackingu.
Optymalizacja przepływów drogowych dzięki mapom
Platforma Opteam ma umożliwić tworzenie map realizowanych przepływów, ich analizę, a także identyfikowanie i wdrażanie możliwych usprawnień.
Analiza przepływów jest przeprowadzana według strefy geograficznej, poszczególnych klientów lub przewoźników, zarówno dla przewozów spotowych, jak i regularnych linii. Wizualizacja przepływów na ekranie pozwala na szybkie identyfikowanie miejsc, gdzie ruch jest niezrównoważony. W rezultacie GEFCO może nadać priorytet działaniom służącym poprawie sytuacji i optymalizacji ruchu, między innymi poprzez tworzenie tzw. „kółek”, co pozwala na zmniejszenie liczby powrotów bez załadunku.

- Optymalizacja przepływów ma dla GEFCO i dla naszych przewoźników wymierne konsekwencje finansowe i stanowi dla nas poważne wyzwanie, które możemy podjąć dzięki wizualizacji sieci w systemie Opteam - stwierdza Arnaud Levillain, odpowiedzialny za rozwiązania inżynieryjne i optymalizację Overland w GEFCO. - Kolejną zaletą platformy jest możliwość jej wykorzystania w przetargach, czyli oferowania klientom rozwiązania konkurencyjnego i zoptymalizowanego pod względem terminów, cen i planu transportowego.
Praca zespołowa warunkiem sprawnego funkcjonowania
Narzędzie Opteam umożliwia wymianę informacji i wspólne wypracowywanie rozwiązań przez użytkowników w różnych, często odległych od siebie lokalizacjach. W celu wykorzystania platformy Opteam do optymalizacji przepływów trzeba było wprowadzić zmiany w strukturze organizacyjnej GEFCO. W tym celu powołana została nowa funkcja „optymalizatorów przepływów”.

- Od momentu wdrożenia w całej europejskiej sieci GEFCO, czyli od początku 2013 r., platforma Opteam posłużyła już do ponad 90 analiz, których celem było zaplanowanie ”kółek” - zamkniętych tras przewozu. Oprócz ograniczenia liczby powrotów bez załadunku, nowy system pozwolił też na rozbudowę planów transportowych. Dzięki temu zwiększyła się wydajność działów spedycji, a wszystkie dodatkowe linie są rejestrowane w systemie zarządzania eksploatacją. Narzędzie umożliwia też zintegrowane zarządzanie przepływami realizowanymi pomiędzy różnymi krajami i poprawia współpracę pomiędzy filiami GEFCO. Aby ułatwić koordynację systemem Opteam, powołano trzech kierowników strefowych. Monitorują oni pracę optymalizatorów we Francji, w Europie Środkowej i Wschodniej oraz w Europie Zachodniej. Nie ma wątpliwości, że rozwiązanie to przyniesie nam konkretne oszczędności, ponieważ koszty przejazdów na trasach, dla których opracowane zostały nowe kółka, spadły średnio o ponad 7% — stwierdza Artem Mardian, kierownik ds. badań nad optymalizacją oraz rozwojem przepływów Overland w Europie Środkowej i Wschodniej.
Technologia na usługach Overland
GEFCO stawia na nowe technologie informacyjne, dzięki którym transport drogowy przebiega płynniej, wzrasta wydajność całego procesu, jego skuteczność oraz wartość dodana dla klientów.
- Opteam jest narzędziem innowacyjnym, prawdziwym prekursorem Business Intelligence w wymiarze geograficznym: umożliwia analizę i wizualizację operacji przewozowych oraz symulację rozwiązań optymalizujących z uwzględnieniem czynnika geograficznego — wyjaśnia Bruno Rivoallan, dyrektor Overland Grupy GEFCO.

za info Gefco

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.