W ramach testów na Centralnej Magistrali Kolejowej Pendolino pojechało 293 km/h. Pociąg sprawdzany był m.in. pod kątem współpracy z urządzeniami sterowania ruchem, procesu hamowania czy oddziaływania pola magnetycznego. W badaniach poza Instytutem Kolejnictwa, producentem pociągów i PKP Intercity, wzięły udział Polskie Linie Kolejowe i PKP Energetyka.
W sobotę na Centralnej Magistrali Kolejowej, pomiędzy Górą Włodowską a Psarami Pendolino pojechało 293 km/h. Testy prędkości to jeden z wielu elementów procesu badań, jakim przed wdrożeniem do codziennej eksploatacji poddawany jest każdy nowy pojazd kolejowy.
Przyjmuje się, że pociąg powinien osiągnąć prędkość wyższą o 10% od maksymalnej eksploatacyjnej. W przypadku Pendolino jest to 275 km/h (dopuszczalna eksploatacyjna prędkość wynosi 250 km/h).
Do prac badawczych wykorzystywany jest ponad 40 kilometrowy odcinek Centralnej Magistrali Kolejowej, pomiędzy Zawierciem/Górą Włodowską a Psarami/Knapówką.
Oprócz dokładnego przetestowania składu, Polskie Linie Kolejowe testują także sieć trakcyjną polskiej konstrukcji, odcinki nowej nawierzchni kolejowej polskiej produkcji oraz szereg innych czynników. Już pierwszy weekend testów na CMK pokazał, że infrastruktura Polskich Linii Kolejowych jest gotowa do współpracy z najnowocześniejszym taborem.
Testy prędkości stanowią jedynie część programu badań, na który składa się m.in. sprawdzanie współpracy pojazdu z torem kolejowym i siecią trakcyjną.
źródło: PKP