W najnowszym filmie Volvo Trucks pt. „The Epic Split” hollywoodzka gwiazda kina akcji Jean-Claude Van Damme wykonuje jeden ze swoich słynnych szpagatów, stojąc w rozkroku na lusterkach wstecznych dwóch samochodów ciężarowych Volvo FM, które poruszają się do tyłu. Tego niesamowitego wyczynu – pierwszego takiego na świecie – udało się dokonać tylko dzięki Aktywnemu Układowi Kierowniczemu Volvo.
Aktywny Układ Kierowniczy Volvo – nowatorski układ kierowniczy opracowany przez Volvo Trucks – znacząco zwiększa precyzję kierowania i stabilność pojazdu w każdych warunkach jazdy. Zasadniczym jego elementem jest silnik elektryczny sterowany sygnałami elektronicznymi z częstotliwością aż 2000 razy na sekundę. Aktywny Układ Kierowniczy Volvo pozwala wyjątkowo precyzyjnie i łatwo kontrolować tor jazdy podczas cofania. Bazuje na konwencjonalnym układzie z przekładnią kierowniczą połączą wałem z kołem kierownicy. W operowaniu którym pomaga kierowcy standardowy hydrauliczny układ wspomagania. W rozwiązaniu Volvo układ ten został rozbudowany o silnik elektryczny, sprzężony z wałem kierownicy. Silnik ten, współdziałający z hydraulicznym układem wspomagania układu kierowniczego, jest kontrolowany przez elektroniczną jednostkę sterującą z częstością kilku tysięcy razy na sekundę. Przy małej prędkości jazdy silnik elektryczny zwiększa siłę wspomagania, podczas gdy przy szybszej jeździe automatycznie kompensuje wszelkie zakłócenia przekazywane na koło kierownicy, będące skutkiem działania m.in. bocznego wiatru czy nierówności w nawierzchni drogi. W rezultacie, kierowca nie musi dokonywać ciągłych korekt toru jazdy. Co więcej, jeżeli kierowca zwolni koło kierownicy, Aktywny Układ Kierowniczy Volvo automatycznie ustawia je w pozycji wyjściowej, co jeszcze bardziej zmniejsza wysiłek kierowcy. – Film doskonale ilustruje stateczność kierunkową, jaką zapewnia Aktywny Układ Kierowniczy Volvo – wyjaśnia Jan-Inge Svensson, inżynier odpowiedzialny za rozwój oprogramowania w Volvo Trucks. – Precyzja utrzymywania toru jazdy jest tak dokonała, że możesz cofać idealnie po linii prostej na długim dystansie i to właśnie było nam potrzebne w tym filmie. Tor jazdy musiał być idealny – aż do ostatniego centymetra. – Podczas cofania konwencjonalnym samochodem ciężarowym z przyczepą mały ruch kołem kierownicy może spowodować znaczną zmianę toru jazdy, a kierowca musi wkładać w manewrowanie sporo wysiłku. Aktywny Układ Kierowniczy Volvo ułatwia utrzymywanie prostoliniowego toru jazdy i pozwala o wiele bardziej precyzyjnie kontrolować ruch samochodu ciężarowego.
Obejrzyj „The Epic Split”: http://youtu.be/M7FIvfx5J10 Obejrzyj film, w którym Jan-Inge Svensson demonstruje Aktywny Układ Kierowniczy Volvo: http://youtu.be/clv7emcs84Y Obejrzyj animację wyjaśniającą działanie Aktywnego Układu Kierowniczego Volvo: www.youtube.com/xx
„The Epic Split” stanowi kontynuację serii wcześniejszych przebojowych filmów Volvo Trucks: Obejrzyj „The Chase”: http://www.youtube.com/watch?v=_BRoU1hw-CU Obejrzyj „The Hamster Stunt”: http://www.youtube.com/watch?v=7N87uxyDQT0 See ‘The Hook’: http://www.youtube.com/watch?v=Jf_wKkV5dwQ Obejrzyj „The Ballerina Stunt”: http://www.youtube.com/watch?v=1zXwOoeGzys