Dodaj ogłoszenie o pracy


Kto kupi greckie koleje?

Po ogłoszeniu jeszcze w sierpniu przez grecką agencję ds. prywatyzacji Fundusz Rozwoju Aktywów Republiki Greckiej (HRADF)) przetargu na zakup 100% akcji spółki zarządzającej infrastrukturą kolejową (Greek Company of Railway Track Material Maintenance SA. - odpowiednik naszego PKP PLK) przyszła kolej na przewoźnika kolejowego Trainose SA (greckie koleje państwowe).
Jak poinformowała agencja HRADF do  przetargu zgłosiły się trzy grupy inwestycyjne i zakwalifikowały się do uczestnictwa w drugim etapie międzynarodowego przetargu na zakup 100% udziałów w spółce.

Są to: konsorcjum w skład którego wchodzi rosyjska firma Russian Railways (RZD) i grecka spółka GEK Terna SA; firma Siemens S.A. i konsorcjum składające się z firmy Alstom Transport SA i firmy Damco Energy SA.
To kolejny proces sprzedaży państwowej infrastruktury. Trwa równoległe proces sprzedaży portu w Pireusie - 51% udziałów ma nabyć chińska kompania COSCO.

Przypomnijmy, że w ramach naprawy finansów publicznych wynikającej z zobowiązań wobec „Trójki” czyli MFW, EBC i krajów strefy euro, Grecy kontynuują proces prywatyzacji i sprzedają kolejne przedsiębiorstwa państwowe. Według szacunków Eurostatu grecka gospodarka skurczyła się o 5,3% w I kwartale 2013r. w porównaniu z odnośnym okresem w roku 2012. Eurostat oznajmił także, że gospodarka strefy euro skurczyła się o 1,0% w okresie marzec - styczeń br. w porównaniu z odnośnym okresem ubiegłego roku.

Ponadto trwa proces naprawy systemu podatkowego. Po wielu latach unikania płacenia podatków (a tradycja ta sięga panowania Imperium Osmańskiego. Wówczas był to akt odwagi i patriotyzmu. Ale odzyskanie niepodległości nie zmieniło nawyków. Sprzyjał temu wadliwy system prawny i brak jakichkolwiek sankcji.) wprowadzono przepisy, które pozwalają „skarbówce” na wnioskowanie osobom mającym więcej niż 10 tys. euro zadłużenia kar, do pozbawienia wolności włącznie.
rak.z wyk. mat. WPHI w Atenach

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.