Dodaj ogłoszenie o pracy


Kto kupi greckie koleje?

Po ogłoszeniu jeszcze w sierpniu przez grecką agencję ds. prywatyzacji Fundusz Rozwoju Aktywów Republiki Greckiej (HRADF)) przetargu na zakup 100% akcji spółki zarządzającej infrastrukturą kolejową (Greek Company of Railway Track Material Maintenance SA. - odpowiednik naszego PKP PLK) przyszła kolej na przewoźnika kolejowego Trainose SA (greckie koleje państwowe).
Jak poinformowała agencja HRADF do  przetargu zgłosiły się trzy grupy inwestycyjne i zakwalifikowały się do uczestnictwa w drugim etapie międzynarodowego przetargu na zakup 100% udziałów w spółce.

Są to: konsorcjum w skład którego wchodzi rosyjska firma Russian Railways (RZD) i grecka spółka GEK Terna SA; firma Siemens S.A. i konsorcjum składające się z firmy Alstom Transport SA i firmy Damco Energy SA.
To kolejny proces sprzedaży państwowej infrastruktury. Trwa równoległe proces sprzedaży portu w Pireusie - 51% udziałów ma nabyć chińska kompania COSCO.

Przypomnijmy, że w ramach naprawy finansów publicznych wynikającej z zobowiązań wobec „Trójki” czyli MFW, EBC i krajów strefy euro, Grecy kontynuują proces prywatyzacji i sprzedają kolejne przedsiębiorstwa państwowe. Według szacunków Eurostatu grecka gospodarka skurczyła się o 5,3% w I kwartale 2013r. w porównaniu z odnośnym okresem w roku 2012. Eurostat oznajmił także, że gospodarka strefy euro skurczyła się o 1,0% w okresie marzec - styczeń br. w porównaniu z odnośnym okresem ubiegłego roku.

Ponadto trwa proces naprawy systemu podatkowego. Po wielu latach unikania płacenia podatków (a tradycja ta sięga panowania Imperium Osmańskiego. Wówczas był to akt odwagi i patriotyzmu. Ale odzyskanie niepodległości nie zmieniło nawyków. Sprzyjał temu wadliwy system prawny i brak jakichkolwiek sankcji.) wprowadzono przepisy, które pozwalają „skarbówce” na wnioskowanie osobom mającym więcej niż 10 tys. euro zadłużenia kar, do pozbawienia wolności włącznie.
rak.z wyk. mat. WPHI w Atenach

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.