Po ogłoszeniu jeszcze w sierpniu przez grecką agencję ds. prywatyzacji Fundusz Rozwoju Aktywów Republiki Greckiej (HRADF)) przetargu na zakup 100% akcji spółki zarządzającej infrastrukturą kolejową (Greek Company of Railway Track Material Maintenance SA. - odpowiednik naszego PKP PLK) przyszła kolej na przewoźnika kolejowego Trainose SA (greckie koleje państwowe).
Jak poinformowała agencja HRADF do przetargu zgłosiły się trzy grupy inwestycyjne i zakwalifikowały się do uczestnictwa w drugim etapie międzynarodowego przetargu na zakup 100% udziałów w spółce.
Są to: konsorcjum w skład którego wchodzi rosyjska firma Russian Railways (RZD) i grecka spółka GEK Terna SA; firma Siemens S.A. i konsorcjum składające się z firmy Alstom Transport SA i firmy Damco Energy SA.
To kolejny proces sprzedaży państwowej infrastruktury. Trwa równoległe proces sprzedaży portu w Pireusie - 51% udziałów ma nabyć chińska kompania COSCO.
Przypomnijmy, że w ramach naprawy finansów publicznych wynikającej z zobowiązań wobec „Trójki” czyli MFW, EBC i krajów strefy euro, Grecy kontynuują proces prywatyzacji i sprzedają kolejne przedsiębiorstwa państwowe. Według szacunków Eurostatu grecka gospodarka skurczyła się o 5,3% w I kwartale 2013r. w porównaniu z odnośnym okresem w roku 2012. Eurostat oznajmił także, że gospodarka strefy euro skurczyła się o 1,0% w okresie marzec - styczeń br. w porównaniu z odnośnym okresem ubiegłego roku.
Ponadto trwa proces naprawy systemu podatkowego. Po wielu latach unikania płacenia podatków (a tradycja ta sięga panowania Imperium Osmańskiego. Wówczas był to akt odwagi i patriotyzmu. Ale odzyskanie niepodległości nie zmieniło nawyków. Sprzyjał temu wadliwy system prawny i brak jakichkolwiek sankcji.) wprowadzono przepisy, które pozwalają „skarbówce” na wnioskowanie osobom mającym więcej niż 10 tys. euro zadłużenia kar, do pozbawienia wolności włącznie.
rak.z wyk. mat. WPHI w Atenach
wszystko o rynku usług i pracy w logistyce