Dodaj ogłoszenie o pracy


Akademia Profesjonalnego Przewoźnika - czyli jak poprawić jakość kształcenia w branży TSL

„To nie moda i zysk powinna kreować kierunki i specjalności kształcenia, motorem kształcenia powinni być przedsiębiorcy, a siłą napędową szkoły i uczelnie”

 

 

Logistyka wymaga nowych standardów kształcenia? - obecny system kształcenia nie zawsze spełnia oczekiwania studentów i firm z rynku transportowo-spedycjno-logistycznego. Przekazywana wiedza jest zbyt teoretyczna. By to zmienić konieczny jest transfer wiedzy między praktykami a uczelniami. To przyszli pracodawcy będą mieć znaczący wpływ na to jakie kierunki studiów przetrwają i po jakich kierunkach student znajdzie bez problemu pracę.

Nowy projekt "Akademia profesjonalnego przewoźnika" Wyższej Szkoły Cła i Logistyki ma być właśnie przykładem transferu praktyki do programów kształcenia. 5 lipca br. w WSCiL odbył się panel dyskusyjny poświęcony nowemu projektowi szkoleniowemu. Inicjatorem projektu jest dr inż. Andrzej Wojciechowski - wykładowca WSCiL, który zwrócił  uwagę na pewnego rodzaju modę kształcenia na kierunkach logistycznych, czego wynikiem było powstanie wielu kierunków studiów bez formalnego związku z logistyką jak np. logistyka finansów. Fakt ten niestety wpływa negatywnie na jakość kształcenia. Przeprowadzone badania w tym zakresie pokazują, że obecny system kształcenia nie spełnia ani oczekiwań studentów, ani firm transportowych.


Rady programowe z udziałem praktyków
Wiedza obecnie przekazywana jest zbyt teoretyczna. By to zmienić konieczny jest transfer wiedzy między praktykami a uczelniami. To przyszli pracodawcy będą mieć znaczący wpływ na to jakie kierunki studiów przetrwają i po jakich kierunkach student znajdzie bez problemu pracę. Nowa ustawa o szkolnictwie wyższym nakłada na uczelnie obowiązek stworzenia Rad Programowych, w których zasiadać będą mieli praktycy czyli przedstawiciele świata biznesu, tak by dostosować programy studiów jak najbardziej do otaczającej nas rzeczywistości, która wciąż się zmienia.
Obecnie sektor usług szeroko pojętej logistyki jest jednym z największych rynków pracy. W Polsce to nadal młoda branża, której dynamika rozwoju nie słabnie.


Czas na zmiany
Jeszcze dwa - trzy lata temu firmy z branży TSL inwestowały głównie w infrastrukturę i nowoczesne technologie. Obecnie coraz bardziej stawia się na jakość pracy i kwalifikacje kadr. Coraz więcej uwagi przykłada się do precyzyjnego planowania kształcenia pracowników. Ma to duże znaczenie dla szkół, które będą musiały dostosować swoje programy do wymagań rynku pracy, tak by absolwenci szkół średnich i wyższych opuszczając mury szkoły byli dobrze przygotowani do podjęcia pracy od strony praktycznej. Wymusza to również sytuacja naszego prawodawstwa. Ciągłe zmiany w otoczeniu prawnym działalności branży TSL, zmiany w przepisach oraz na nowe rozwiązania techniczne w transporcie - te wszystkie czynniki wpływają na konieczność ciągłego dokształcania. Zwłaszcza obecnie, gdy po 4 grudnia 2011r. firmy transportowe będą musiały przygotować się do największych zmian w historii, w związku z wprowadzeniem dyrektyw unijnych.
- Przewoźnicy są zobligowani do nadążania za zmianami i wdrażania ich w życie by zdobyć zaufanie klientów, a przede wszystkim by budować swój profesjonalny wizerunek. Ma to szczególne znacznie dla małych przewoźników, którzy nie dysponują sztabem ludzi śledzących na bieżąco nadchodzące zmiany, a chcąc być wiarygodnymi partnerami na rynku muszą również dostosować swoje firmy do coraz wyższych standardów w branży. - mówił podczas spotkania Jan Rzewnicki  wykładowca i współpracownik Centrum Szkoleń i Studiów Podyplomowych WSCiL.
Dlatego czas na zmiany. Jedną z nich ma być Akademia Profesjonalnego Przewoźnika, która jest pozytywnie oceniana przez przedstawicieli branży TSL.


Nie tylko branża
Mirosław Laskowski z firmy Trans–Tok uważa, że koniecznością jest nie tylko stałe podnoszenie kwalifikacji przewoźników, ale też wiedzy ich klientów. Za przykład podał rekrutację jaką niedawno przeprowadził do swojego zespołu, gdzie tylko niewielki procent kandydatów było godnych zaufania i reprezentowało odpowiednie kwalifikacje. Natomiast wspólnym mianownikiem wszystkich kandydatów była postawa roszczeniowa jeżeli chodzi o wynagrodzenie.
Praktyki, jeszcze raz praktyki
Konieczne jest aby młodzi ludzie kształcący się na kierunkach i specjalnościach związanych z transportem i logistyką mogli jak najwcześniej odbywać praktyki. Równie istotna jest dobra znajomość języka angielskiego. Dzisiaj jest to warunek konieczny aby móc pracować w branży TSL, której usługi mają wymiar globalny. Niestety zarówno uczelnie jak i studenci często nie do końca doceniają znaczenie komunikatywnej znajomości języka obcego.
- W moje praktyce spotkałem się z sytuacją, kiedy to brak znajomości języków obcych   uniemożliwił realizację zamówienia. Należy jednak pamiętać, aby szkolenia były tak skomponowane by dawały rozległą wiedzę niezbędną w codziennej pracy, a nie tylko rozwiązywały gotowe problemy. Gdyż trener będzie traktowany jako indywidualny, a wręcz prywatny doradca a nie o to chodzi. - mówił Jerzy Różyk z CDS Kancelarii Brokerskiej
Duże znaczenie mają osoby zarządzające polityką personalną w firmach w uświadomieniu pracownikom jak duże znaczenie ma podnoszenie kwalifikacji i dlaczego pracownik musi uczestniczyć w takim czy innym projekcie szkoleniowym. Niestety często pracownicy udział w szkoleniach traktują jako zło konieczne, a wszystko przez niedostateczną politykę informacyjną i brak jasno sprecyzowanych ścieżek rozwoju.

Spotkanie zakończyło się wzajemnym zobowiązaniem uczestników do dalszej współpracy przy projekcie: „Akademia profesjonalnego przewoźnika” Kolejne spotkanie odbędzie się jesienią, a cały projekt zakończy się stworzeniem profesjonalnego programu szkoleń dla przewoźników oraz konferencją naukową poświęconą temu zagadnieniu. W dyskusji udział wzięli przedstawiciele branży - Mirosław Laskowski z firmy Trans– Tok, Robert Pawłowski z Apreo Logistics S.A, Jerzy Różyk z CDS Kancelarii Brokerskiej oraz Beata Trochymiak redaktor portalu Pracujwlogistyce.pl, a WSCiL reprezentowali: inicjator projektu dr inż. Andrzej Wojciechowski, mgr  inż. Jan Rzewnicki, Sylwia Dubiel kierownik Biura Karier i Karolina Łąkowska dyrektor Centrum Szkoleń i Studiów Podyplomowych.
(Źr. WSCiL)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.