Dodaj ogłoszenie o pracy


Kłopoty litewskich przewoźników a rosyjskie kontrole transportu

Jak informuje litewska prasa - rosyjska decyzja o bardzo szczegółowej kontroli ładunków transportowanych do Rosji poprzez litewskie magazyny, także tranzytowych, jest bolesna nie tylko dla eksporterów czy przewoźników, ale dla całego sektora transportu.

Od 12 września Rosja rozpoczęła stosowanie szczególnego reżimu wobec ładunków jadących z Litwy, niezależnie z jakiego kraju jest wiozący je przewoźnik: czy z Litwy, czy z Rosji, czy z innego kraju. Wobec wszystkich ładunków z Litwy, niezależnie od kraju pochodzenia, stosowany jest pewien profil ryzyka. przewoźnicy powinni transportować ładunki od rosyjskiej granicy do wewnętrznego urzędu celnego w towarzystwie eskorty.
Taką usługę można zamówić na granicy. Koszt takiej eskorty, np. do Moskwy, wynosi 900 LTL.

Ponadto w urzędzie celnym jest wykonywana pełna kontrola, tzn. ładunki są wyładowywane, pobierane są ich próbki, kierowane są na badania zgodności z nomenklaturą i podobnie. Takie procedury znacznie wydłużają czas transportu i są znacznym utrudnieniem, szczególnie w przypadku towarów o krótkim terminie przydatności.

Jak powiedział Algimantas Kondrusevičius, prezydent zrzeszenia przewoźników drogowych „Linava”, takie postępowanie rosyjskich służb już ma negatywne skutki. To wystraszyło klientów, większość z nich już teraz kieruje ładunki przez inne kraje, nie chcą korzystać z usług firm litewskich. Dotyczy to nie tylko przewoźników, ale też terminali, magazynów, portu. - Taka sytuacja nie jest dobrą, jest zatrważająca. To jest aktualne dla całego sektora, całego systemu transportowego Litwy, potencjalne zagrożenie dla całego biznesu logistycznego działającego na rosyjskim kierunku – powiedział A. Kondrusevičius.

Szacuje się, że w ciągu tygodnia z powodu szczegółowej i zaostrzonej kontroli ciężarówek litewscy przewoźnicy stracili około 35 mln LTL, a wartość dziennego strumienia towarów do Rosji szacowana jest na około 2 mln EUR.

Wg danych „Linavy”, do Rosji ładunki transportuje około 650 zarejestrowanych na Litwie firm, czyli około 13 tys. „tirów”. W obecnej sytuacji litewscy przewoźnicy stają się niekonkurencyjni nie tylko pod względem czasu, ale i pod względem ceny za transport. Część litewskich producentów oraz przewoźników jeszcze w poprzednim tygodniu otrzymała od rosyjskich klientów i pośredników celnych ostrzeżenie, by na razie nie wieźli towarów do Rosji.

oprac. na pods. mat. WPHI w Wilnie

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.