Dodaj ogłoszenie o pracy


29 tys. nowych samolotów w 20 lat - prognoza Airbusa

Taką prognozę zapotrzebowania na nowe samoloty na najbliższe 20 lat opublikował jeden z największych producentów samolotów koncern Airbus.
Wraz z rosnącą dostępnością usług lotniczych we wszystkich częściach świata, w przyszłości podróżowanie będzie w coraz większym stopniu odbywać się drogą powietrzną – szczególnie w obrębie rynków wschodzących. Według najnowszej Globalnej Prognozy Rynkowej Airbusa (Global Market Forecast - GMF) w ciągu najbliższych 20 lat (2013-2032) ruch lotniczy będzie rósł w tempie 4,7 procent rocznie, co przełoży się na zapotrzebowanie na 29 220 nowych samolotów pasażerskich i transportowych o wartości niemal 4,4 biliona USD, z czego 28 350 to samoloty pasażerskie (o wartości 4,1 biliona USD).

Około 10 400 bardziej wydajnych maszyn zastąpi obecnie eksploatowane samoloty. Przy obecne eksploatowanej flocie wielkości 17 740 samolotów oznacza to, że do 2032 roku rozmiar światowej floty zostanie podwojony do 36 560 samolotów.

Wzrost ruchu lotniczego doprowadził do „zwiększenia” przeciętnych rozmiarów samolotu o 25 procent – linie lotnicze zaczęły wybierać większe samoloty lub zwiększać rozmiary już zamówionych samolotów. Większe maszyny, jak A380, w połączeniu z wyższymi wskaźnikami obłożenia prowadzą do bardziej wydajnego wykorzystania ograniczonej przepustowości lotnisk oraz wzrostu liczby pasażerów bez konieczności zwiększania liczby wykonywanych lotów (według komunikatu londyńskiego lotniska Heathrow). Koncentracja na zrównoważonym rozwoju przyczyniła się do redukcji zużycia paliwa oraz poziomu hałasu przynajmniej o 70 procent w ciągu ostatnich 40 lat i trend ten utrzymuje się  dzięki wprowadzeniu takich innowacji, jak  A320neo, Sharklety do samolotów z rodziny A320, A380 oraz A350 XWB.

- Do 2032 roku region Azji i Pacyfiku obejmie prowadzenie w dziedzinie natężenia ruchu lotniczego, wyprzedzając Europę i Amerykę Północną. Obecnie średnio jedna piąta populacji rynków wschodzących w ciągu roku odbywa jakąś podróż. Do 2032 roku wskaźnik ten wzrośnie do dwóch trzecich. Atrakcyjność podróży  lotniczych oznacza, że liczba pasażerów ulegnie więcej niż podwojeniu z obecnych 2,9 miliardów do 6,7 miliardów do 2032 roku. Dowodzi to kluczowej j roli przemysłu lotniczego w rozwoju gospodarczym – powiedział John Leahy, dyrektor operacyjny Airbusa ds. klientów.

Sektor lotów krajowych również czeka intensywny rozwój. Najszybciej rosnąć będzie liczba lotów krajowych w Indiach (prawie o 10 procent), oraz w Chinach i Brazylii (7 procent). Ogólnie rzecz biorąc przy światowej średniej stopie wzrostu ruchu lotniczego wynoszącej 5,5%, region Azji i Pacyfiku odpowiadać będzie za 36% wzrostu popytu na nowe samoloty pasażerskie, Europa – za 20%, zaś Ameryka Północna – za 19%.

Na rynku bardzo dużych samolotów, zdominowanym przez A380, występuje zapotrzebowanie na 1334 samolotów pasażerskich o wartości 519 miliardów USD. Prawie połowę - 47% tych maszyn potrzebować będą przewoźnicy z regionu Azji i Pacyfiku, 26% - przewoźnicy z Bliskiego Wschodu, a 16% - z Europy. Świadectwem popytu na model A380 w regionie Azji i Pacyfiku jest wzrost liczebności klasy średniej w tym regionie (prognozowany jest wzrost czterokrotny w ciągu najbliższych 20 lat).

Na rynku samolotów szerokokadłubowych, obsługiwanym między innymi przez modele A350 XWB oraz A330, wystąpi zapotrzebowanie na 6779 samolotów o wartości 1,82 biliona USD. 48% dostaw w tej grupie zrealizowanych zostanie w regionie Azji i Pacyfiku, 15% - w Europie, a 13% - na Bliskim Wschodzie.

Rynek samolotów wąskokadłubowych odpowiada za 71% dostaw w ujęciu ilościowym. Na tym rynku pojawi się zapotrzebowanie na 20 242 samoloty o wartości 1,8 biliona USD, przy czym za 34% popytu odpowiadać będzie region Azji i Pacyfiku, zaś Ameryka Północna i Europa odpowiadać będą z osobna za 23% popytu (czyli łącznie 46%). Globalny sukces tanich linii lotniczych, szczególnie w Europie, oraz w coraz większym stopniu w Azji, na Bliskim Wschodzie i w Afryce, przyczynia się do otwarcia nowych rynków oraz udostępnienia możliwości podróży lotniczych osobom, które nigdy wcześniej w ten sposób nie podróżowały. Do 2032 roku udział tanich linii lotniczych w rynku wzrośnie z 17 do 21 procent.

za info Airbus

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.