Jones Lang LaSalle opublikował drugą część raportu „Polskie porty kontenerowe: nowe kierunki rozwoju rynku logistycznego”, analizującą wpływ trendu konteneryzacji oraz rozwoju infrastruktury portowej na rynek logistyczny, w tym sektor magazynowy w Polsce. Pierwsza część opracowania zawierała informacje dotyczące trendów w handlu morskim, uwzględniając rosnące znaczenie konteneryzacji oraz rozwoju polskich portów kontenerowych. Według autorów raportu - obecnie przyszedł czas na podsumowanie konsekwencji tych zjawisk dla krajowego rynku powierzchni magazynowo-przemysłowych. Opracowanie zostało poparte badaniami przeprowadzonymi wśród reprezentantów działających w Polsce firm, w szczególności osób odpowiedzialnych za łańcuch dostaw w firmach logistycznych, spedycyjnych i handlowych.
Jak wynika z opracowania, rozwój terminali kontenerowych w portach, zwłaszcza tych głębokowodnych, będzie wpływał korzystnie na rozwój rynku powierzchni magazynowo-przemysłowych w kraju, szczególnie w regionach nadbrzeżnych. Co więcej, napływ towarów i otwarcie nowych możliwości transportowych będzie stymulować rozwój sektora logistycznego, w tym centrów przeładunkowych zlokalizowanych w całej Polsce.
Autorzy przypominają o tym, że trzech z siedmiu sąsiadów Polski nie ma dostępu do morza. Tym samym, korzystne położenie geograficzne Polski rozszerza zasięg naturalnego zaplecza krajowych portów kontenerowych o kraje ościenne. Dodatkowo, inwestycje w krajową infrastrukturę kolejową, intermodalną oraz drogową (A1,S3), skracające czas dojazdu z południa Polski, a także usprawnienie połączeń z krajami sąsiadującymi, wzmacniają konkurencyjność polskich terminali kontenerowych na europejskiej mapie logistycznej, czyniąc z nich atrakcyjny punkt przeładunkowy dla towarów transportowanych do całej Europy Środkowo-Wschodniej.
Ale ich zdaniem - rozwój polskich portów kontenerowych ma szansę stać się motorem napędzającym wzrost zapotrzebowania na powierzchnie magazynowe, nie tylko na północy Polski, ale – w konsekwencji usprawnienia sieci dystrybucji – i na terenie całego kraju. Z badań przeprowadzonych przez Jones Lang LaSalle wynika, że aż 48% respondentów planuje w ciągu najbliższych lat zwiększenie swojej obecności w magazynach na wybrzeżu, co w większości wypadków będzie efektem poszerzenia naturalnego zaplecza polskich portów oraz zwiększenia ich przepustowości. Jest to znaczący wynik, zwłaszcza, gdy weźmie się pod uwagę, że obecnie udział regionu Polski Północnej w całkowitych zasobach magazynowych w Polsce wynosi jedynie nieco ponad 3%.
- Przewidujemy, że w ciągu 10-12 najbliższych lat polski rynek magazynowo-przemysłowy będzie się dalej rozwijał. Rosnące obroty portów, nowe inwestycje w ich infrastrukturę, a także rozwój sieci połączeń z Centralną Polską to główne czynniki, które nie tylko wpłyną na zwiększenie popytu na powierzchnie na północy kraju, ale mogą również przyczynić się do wygenerowania nowych lokalizacji w całej Polsce. Największego wzrostu popytu możemy spodziewać się wokół terminali, które dzięki konsekwentnej poprawie infrastruktury będą w stanie nawiązać współpracę z największymi liniami oceanicznymi. Oczekujemy, że wzrost przeładunków zwiększy zainteresowanie przede wszystkim operatorów przewozowych, firm spedycyjnych oraz przedsiębiorstw produkcyjnych - skomentował wyniki raportu Tomasz Olszewski, dyrektor działu powierzchni magazynowo-przemysłowych w Europie Środkowo-Wschodniej w Jones Lang LaSalle.