Dodaj ogłoszenie o pracy


Rynek automotive poprawia wyniki eksportu

Po 16 miesiącach spadku, wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego w Polsce wzrosła o 12,7 proc., do 1,7 mld zł. Do krajów należących do UE trafiło ponad 81 proc. całości eksportu. Optymistycznie wyglądają również dane z rynków pozaunijnych, gdzie eksport systematycznie rośnie. Beneficjentem odbudowującego się popytu jest również spółka Lotos Oil SA.
- Eksport jest dla nas ważną i dochodową częścią działalności. Zwłaszcza przy uzyskiwanym poziomie marż – powiedział Marcin Niewdana, prezes zarządu spółki Lotos Oil SA. - Z jednej strony koncentrujemy się na krajach gdzie od lat mamy ugruntowaną pozycję, jak w Rosji, czy na Ukrainie – z drugiej systematycznie zwiększmy sprzedaż na obiecujących rynkach Azji Środkowej, Irlandii, czy na Bałkanach – dodaje prezes Niewdana.


W ostatnich kilkunastu latach dzięki zarówno krajowym jak i zagranicznym inwestycjom nasz kraj stał się jednym z największych producentów części i podzespołów motoryzacyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej. W konsekwencji odgrywa znaczącą rolę w handlu zagranicznym. Współtwórcami sukcesu są również producenci środków smarnych i płynów eksploatacyjnych.

Na trzy najważniejsze grupy: części i akcesoria, samochody osobowe i towarowo-osobowe oraz silniki diesla, przypadło 78,9 proc. całego eksportu branży, o 0,5 proc. mniej niż przed rokiem. Do krajów należących do UE trafiło ponad 81 proc. całości eksportu, przy dynamice na poziomie 92,6 proc. Eksport na rynki pozaunijne utrzymał trend wzrostowy (dynamika 115,1).
- Oczywiście, wzrost dotyczy tylko niektórych rynków i określonej grupy produktów. Nie mniej jest już odczuwalny i co najważniejsze efektem są zamówienia – podkreśla Cezary Kogucik, dyrektor ds. eksportu. – Bardzo dobrze rozwija się nie tylko do krajów UE, ale również ta rynek rosyjski i ukraiński – dodaje Cezary Kogucik. W ciągu ostatnich 4 lat, spółka trzykrotnie była nagradzana tytułem Ambasadora Polskiej Gospodarki.

- Po pierwszych trzech miesiącach zastoju, spowodowanych przedłużającą się zimą, rynek krajowy dystrybucji części, notuje systematyczne wzrosty. Nasze obroty wzrastają w dwucyfrowym tempie, gdy cały rynek notuje wzrost od 3-6% w stosunku do 2012. To samo obserwujemy na rynkach zagranicznych, gdzie operują nasze spółki zagraniczne, ulokowane w Europie Środkowo-Wschodniej np. na Ukrainie czy w Rumunii. Średnie przyrosty przychodów na dla spółek zagranicznych to 20 % - stwierdził Zenon Kosicki, kierownik biura zarządu Inter Cars.SA
Na trzy najważniejsze grupy: części i akcesoria, samochody osobowe i towarowo-osobowe oraz silniki diesla, przypadło 78,9 proc. całego eksportu branży, o 0,5 proc. mniej niż przed rokiem.


- Kwietniowe wyniku eksportu należy traktować, jako dobry prognostyk, ale do stałego wzrostu eksportu całego przemysłu motoryzacyjnego jest jeszcze daleko - mówi Rafał Orłowski, Partner w firmie analitycznej AutomotiveSuppliers.pl. - W kolejnych miesiącach 2013 r. można oczekiwać wzrostu eksportu części i komponentów. Natomiast w przypadku samochodów osobowych i towarowo-osobowych mogą sporadycznie zdarzać się wzrosty, ale w całym roku wynik tej grupy będzie na minusie gdyż produkcja tych pojazdów będzie niższa niż w zeszłym roku – dodaje Rafał Orłowski.
Wzrost eksportu sektora automotive oznacza wzrost produkcji wśród dostawców, reprezentujących liczne branże.  Według danych Konfederacji Lewiatan największy wkład we wzrost polskiego eksportu miała między innymi branża chemiczna i elektromaszynowa.
- Jedno jest pewne, stabilizuje się sytuacja na krajach UE – podsumowuje Rafał Orłowski. – A to są, główne rynki zbytu dla produkowanych w Polsce produktów motoryzacyjnych. Moim zdaniem wpłynie to pozytywnie na mniejsze wahania w eksporcie tej branży – kończy.

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.