Dodaj ogłoszenie o pracy


Komputery vs. segregatory

 

Standard vs. dodatek, czyli usługi IT dla biznesu

Nowe technologie opanowały prawie wszystkie sfery firmowej aktywności. Urządzenia mobilne na spotkaniach kadry kierowniczej czy mechanizmy IT w halach produkcyjnych...

Z jakich usług branży jutra korzysta dzisiejszy biznes?

Standard vs. dodatek, czyli usługi IT dla biznesu
Nowe technologie opanowały prawie wszystkie sfery firmowej aktywności. Urządzenia mobilne na spotkaniach kadry kierowniczej czy mechanizmy IT w halach produkcyjnych... Z jakich usług branży jutra korzysta dzisiejszy biznes?

Komputery vs. Internet
88 638 na 93 577 przedsiębiorstw, zbadanych w ubiegłym roku przez GUS, wykorzystuje w swojej działalności komputery. Już dawno przestały one pełnić funkcje maszyn do pisania, przejmując stopniowo odpowiedzialność za realizację zadań rozmaitych komórek – od biura, przez produkcję, aż do dystrybucji.


W zależności od branży i działu, mogą to być proste edytory, profesjonalne programy graficzne czy zaawansowane systemy sterujące np. parkiem maszynowym lub operacjami finansowymi. W każdym jednak przypadku ogromną rolę przypisuje się obecnie mechanizmom służącym komunikacji i wymianie danych. Niezależnie więc od wdrażania w przedsiębiorstwie rozwiązań wspierających określone procesy, standardem jest korzystanie z Internetu, choćby w postaci poczty elektronicznej. Jak wskazuje analiza CBOS, najwięcej internautów jest wśród kadry kierowniczej i specjalistów z wyższym wykształceniem (97%), pracowników biurowo-administracyjnych (89%) oraz techników i średniego personelu (88%). Jednak coraz szersze możliwości posługiwania się wirtualnymi narzędziami sprawiają, że obowiązki a i udogodnienia związane z byciem online, dotyczą najróżniejszych stanowisk. Zmienia się zakres pracy, zmienia się też infrastruktura IT.

Kadra IT vs. outsourcing
W większych firmach pieczę nad procesami informatycznymi sprawują wykwalifikowani fachowcy. Według przytoczonego wcześniej badania GUS, ponad 13 tysięcy (z przebadanych 93 577) przedsiębiorstw zatrudnia fachowców w dziedzinie IT/ICT. Odpowiadają oni za funkcjonalność infrastruktury, uczestniczą też we wdrażaniu nowych, niejednokrotnie strategicznych dla organizacji przedsięwzięć. Obecnie sporo podmiotów może się poszczycić posiadaniem rozbudowanych systemów informatycznych, służących optymalizowaniu pracy praktycznie całej swojej struktury (np. systemy ERP). Są to na ogół wielkie projekty outsourcingowe realizowane przez wyspecjalizowane jednostki. Czasem pojawiają się więc obawy pracowników o ingerencję w ich dotychczasowe obowiązki.
- W  rzeczywistości zewnętrzne usługi IT nie muszą stanowić realnego zagrożenia dla etatowej kadry – zwraca uwagę Elżbieta Zdrojewska z Centrum Przetwarzania Danych Exea Data Center – Dają one firmie konkretne, gotowe rozwiązania usprawniające procesy organizacyjne, wytwórcze, komunikacyjne, księgowe i in., zakładając jednocześnie późniejsze administrowanie całością przez dotychczasowy, ale odpowiednio przeszkolony zespół. W ten sposób outsourcing zapewnia nowoczesne mechanizmy do wykorzystania na bazie zaplecza wewnętrznego.

Infrastruktura firmowa vs. chmura
Najnowsze usługi IT koncentrują się nie tylko na poprawie organizacji pracy, lecz także  na maksymalnym usprawnianiu przepływu danych. Rosnąca popularność chmur obliczeniowych to przejaw priorytetowego podejścia do dysponowania wirtualnymi zasobami. Infrastruktura informatyczna musi być nieustannie gotowa na coraz bardziej skomplikowane operacje przy przetwarzaniu coraz większej ilości informacji.
Generuje to wydatki na sprzęt, kadrę, pomieszczenia oraz systemy ochrony kapitału drzemiącego w zawartości serwerów. Sprostanie aktualnym, ale i perspektywicznym potrzebom w tym zakresie, oznacza angażowanie ogromnych środków na kolejne usprawnienia. Stąd tak dynamiczny rozwój sektora Cloud Computingu, który umożliwia przekazanie odpowiedzialności za zasoby IT wyspecjalizowanym podmiotom. Jednak również one muszą brać pod uwagę dynamicznie zmieniającą się sytuację we własnej branży, a co za tym idzie – rosnące oczekiwania klientów i nowe wyzwania.

- Dzisiejsze data center to znacznie więcej niż elektroniczne magazyny w postaci serwerów. To cała infrastruktura, tworząca środowisko dla precyzyjnie dostosowanych do charakteru użytkownika (firmy), form eksploatowania i zabezpieczania należących do niego wirtualnych zasobów – dodaje Elżbieta Zdrojewska z Exea. I właśnie kierunek „elastyczność” jest typowy dla dzisiejszego rozumienia szerokiego pakietu dostępnych usług IT.

jugo./pr

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.