Dodaj ogłoszenie o pracy


Kryzys kryzysem, a logistyka rozwija się dalej

Spowolnienie gospodarcze, które dotyka większości branż, nie zmniejsza popytu na centra magazynowe, pracę czy maszyny w logistyce. Na dobrze prosperujących rynkach Wielkiej Brytanii, Francji i Europy Środkowej widoczne są nowe kierunki rozwoju. Będą one determinowały decyzje podejmowane zarówno przez inwestorów, jak i dostawców magazynowych rozwiązań.
W pierwszym kwartale tego roku w Europie w nieruchomościach magazynowych ulokowano łącznie ponad 3,7 miliarda euro. W ubiegłym roku wartość inwestycji w centra wyniosła 20 proc. spośród wszystkich inwestycji w Polsce. Informacje te, opublikowane przez firmę CBRE świadczą o dobrej kondycji sektora i jego szansach rozwoju.

Magazyny
W ubiegłym roku sektor logistyczno-magazynowy, mimo ogólnej recesji w gospodarce dobrze sobie radził. Wskazuje na to spadek wolnych powierzchni magazynowych. Według raportu On Point „Rynek powierzchni magazynowych w Polsce” wskaźnik ten zmalał z 11,5 proc. w grudniu 2011 do 10,1proc. na koniec 2012 roku. W ciągu minionych dwunastu miesięcy poziom oddanej do użytku powierzchni zwiększył się natomiast o 40 proc. Sytuacja ta różni się w zależności od regionu – najczęściej wybierane są magazyny znajdujące się w okolicach Warszawy, na Górnym Śląsku czy w Wielkopolsce.
– Miejsca te są atrakcyjne logistycznie głównie ze względu na bliskość dużych aglomeracji i dobrze rozwiniętą infrastrukturę drogową – tłumaczy Tomasz Sobczak z firmy STILL Polska. – Dla inwestorów istotna jest także dostępność nowych technologii, pozwalająca na uzyskanie oszczędności w perspektywie długoterminowej – dodaje. Zarówno względy ekonomiczne, jak i zapewnienie kompleksowej obsługi u jednego dostawcy są czynnikami coraz częściej determinującymi wybór bazy magazynowej. Zmniejsza się także ilość projektów spekulacyjnych, których liczba pod koniec 2012 roku wynosiła 11 proc. wszystkich inwestycji. Poza tym coraz powszechniejsze stają się projekty typu BTS, czyli built to suit. Magazyny te, dostosowane do indywidualnych potrzeb i przygotowywane pod konkretne zamówienie, generują dodatkowe koszty inwestycji. W tym przypadku zleceniodawca może wymagać wykorzystania konkretnej technologii czy określonej lokalizacji, musi jednak liczyć się z większymi kosztami bądź dłuższym okresem najmu.

Logistyka wciąż szuka pracowników
Sektor logistyczno-magazynowy ze względu na dobrą kondycję staje się jedną z branż, w której notuje się stały wzrost podaży wolnych miejsc pracy. Wśród zawodów najczęściej poszukiwanych są takie stanowiska jak magazynier, operator wózka widłowego, spedytor, handlowiec, ale też kadra kierownicza, np. manager magazynu czy szef logistyki. Według ostatniego raportu Antal International średnie wynagrodzenie w branży TSL w ubiegłym roku wynosiło 8 540 zł brutto, kierownik magazynu i szef logistyki zarabiali przeciętnie natomiast po 9,5 tys. złotych.

Ekonomia i ekologia - nowe kierunki
Sytuacja gospodarcza całego rynku wpływa jednak na to, jakie decyzje podejmowane są w sektorze logistyczno-magazynowym. Nasycenie rynku magazynowego sprawia, że na znaczeniu zyskują lokalizacje w okolicach Łodzi czy Wrocławia.
– W najbliższym czasie w branży będzie można wyróżnić dwa trendy – ekonomiczny i ekologiczny – tłumaczy Tomasz Sobczak, ekspert z firmy STILL. – Pierwszy spowodowany jest coraz wyższą świadomością długoterminowej efektywności kosztowej wśród konsumentów. Tendencja do wybierania rozwiązań ekologicznych podyktowana jest zarówno rozwojem technologii, jak i zmianami prawnymi. Jest także ściśle powiązana ze względami finansowymi, bowiem dobrze dopasowane rozwiązania ekologiczne w dłuższym czasie przynoszą zazwyczaj oszczędności. Jest to widoczne choćby na przykładzie rosnącego popytu na wózki widłowe z napędem elektrycznym – dodaje.

Przedsiębiorcy dużą wagę przywiązują do kosztów eksploatacji czy serwisu. Wyzwaniem, stojącym przed firmami z branży są także rosnące oczekiwania klientów, którzy coraz częściej wymagają kompleksowej obsługi. W najbliższych latach prognozuje się, że sektor ten będzie bardzo dobrze rozwijał się w Europie Środkowej, w tym przede wszystkim w Niemczech i Polsce. Rejony te są bowiem dobrze zlokalizowane, dysponują odpowiednią technologią i zasobami kadrowymi.

(opr. BT za inf. STILL)

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.