Dodaj ogłoszenie o pracy


Relacja z ECR Forum Cooperation 2013

6 czerwca br. w Hotelu Marriott w Warszawie spotkali się managerowie i przedstawiciele najważniejszych firm branży FMCG – zarówno producentów, jak i dystrybutorów, detalistów, dostawców usług – blisko 200 istotnych graczy rynkowych z ponad 90 firm, a także przedstawicieli organizacji branżowych i mediów.

Do odpowiedzialnego prowadzenia biznesu, współpracy i współdziałania w zakresie optymalizacji całego łańcucha wartości zachęcali uczestników III ECR Forum for Cooperation prelegenci sesji strategicznej. Sesje najlepszych praktyk potwierdziły zdiagnozowane wcześniej trendy dla rynku FMCG: już wkrótce w handlu na dobre zagoszczą technologie mobilne, zdrowie i jakość życia definiować będą popyt a sukcesy na rynku odniosą firmy czerpiące korzyści ze współpracy i wspólnie wypracowanych standardów. Organizatorzy konferencji - ECR Polska - ponownie zaserwowali uczestnikom sporą porcję praktycznej wiedzy i strategicznych inspiracji.

Tegoroczny program konferencji był bardzo intensywny. W ciągu zaledwie jednego dnia odbyły się dwa warsztaty dla uczestników konferencji, dwie plenarne sesje strategiczne, dwie równoległe sesje najlepszych praktyk, spotkanie grupy roboczej MobECom, panel dyskusyjny i bankiet. Prezentacje poruszały najistotniejsze dla branży tematy i problemy, o ich doborze decydowali przedstawiciele Rady Nadzorczej ECR Polska, a więc szefowie najważniejszych na rynku firm FMCG.

Rozpoczynające konferencję dwa równoległe warsztaty dotyczyły prawnych aspektów partnerstwa w łańcuchach dostaw oraz budowania stabilnej bazy dostawców poprzez faktoring. Przygotowane zostały przez kancelarię adwokacką BCKS i Bank BGŻ. Sesję strategiczną rozpoczął Jean Charles Bondy, Prezes L’Oreal Polska i jeden z Co-Chairmanów ECR Polska, który wraz z Dyrektorem Zarządzającym organizacji, Mateuszem Borutą, przywitał uczestników i przybliżył im ideę ECR na polskim rynku FMCG.

Następnie kolejno swoje prezentacje mieli Ahmed Elafifi, Prezes Coca-Cola HBC Polska, który przekonywał uczestników o istocie dobrej współpracy partnerów handlowych w rozwoju przedsiębiorstwa. Następnie Marek Borowski, Prezes Federacji Polskich Banków Żywności, przybliżył skalę marnotrawienia żywności w Polsce i rolę Banków Żywności w przekazaniu przeznaczonych do utylizacji, a wciąż jeszcze zdatnych do spożycia produktów na potrzeby najbardziej potrzebujących. Wątek sustainability i możliwych do osiągnięcia przez firmę oszczędności z tytułu zrównoważonego rozwoju, kontynuował Jonathan Scott, wykładowca Kozminski University w Warszawie, założyciel Center for Industrial Productivity and Sustainability, autor licznych publikacji z zakresu Sustainability in Business. Dopełnieniem pierwszej sesji strategicznej była prezentacja Jerzego Cichostępskiego, przewodniczącego Forum Podażowego ECR Polska i wieloletniego członka zarządu Unilever Polska, dotycząca najważniejszych trendów, jakie wpływać będą na biznes branży FMCG w kolejnej dekadzie. Prezentacja owych trendów i pomysłów na zmierzenie się z nimi była jednocześnie prezentacją efektów pracy uczestników warsztatu strategicznego „From Farm 2 Fork”, prowadzanego w formule Open Space, który odbył się dzień przed Forum.

O korzyściach dobrej współpracy, szczególnie na linii producent – sieć handlowa, na podstawie konkretnych case study, przekonali się słuchacze sesji dotyczącej Wydajności w Łańcuchach Dostaw. Prelegenci sześciu kolejnych prezentacji wskazali rzeczywiste korzyści współdziałania w zakresie konsolidacji powierzchni magazynowych, wprowadzenia kodów kreskowych data bar dla produktów marki własnej sieci handlowej, custom packagingu, prognozowania sprzedaży w celu zapobiegania Out of Stockom. Przedstawiony został również nowy projekt ECR i Instytutu Logistyki i Magazynowania – platforma benchmarkingowa umożliwiająca rzetelne porównanie podstawowych wskaźników przedsiębiorstwa do średnich wyników dla branży.
Jednocześnie uczestnicy równoległej sesji New Commerce Development zgłębili wiedzę dotyczącą wykorzystania nowoczesnych technologii w handlu FMCG. Sześć krótkich prezentacji utwierdziło uczestników w przekonaniu o szerokich możliwościach wykorzystania technologii mobilnych dla wsparcia sprzedaży, w promocji, realizacji płatności. Na przykładzie fińskiej aplikacji foodie.fm czy polskiej przepisy.pl udowodniono skuteczność wielokanałowego dotarcia do klienta. Jednocześnie uczestnicy mieli możliwość wysłuchania prezentacji nt. bezpieczeństwa płatności internetowych, konieczności współpracy producentów i handlu w zakresie jakości danych B2C w sprzedaży on-line.

Podsumowaniem konferencji była druga sesja strategiczna, w której Michał Kramarz, Szef Retailu w Google Polska, przedstawił wizję przyszłości handlu i możliwości wykorzystania technologii w sprzedaży on-line i tradycyjnej. Konferencję i prezentacje mówiące o trendach rozwoju rynku FMCG zakończyła prelekcja przedstawiciela Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa wyższego, który uczestnikom – obecnej kadrze zarządzającej największymi przedsiębiorstwami FMCG – przytoczył prognozy dotyczące podaży wykwalifikowanej kadry w kolejnej dekadzie. W tym zakresie prognozy nie są optymistyczne: absolwentów mogących objąć kierownicze stanowiska będzie z każdym rokiem coraz mniej.

Po części oficjalnej konferencji uczestnicy mieli okazję kontynuować rozmowy biznesowe w mniej formalnej atmosferze. Tym razem bankiet połączony z obchodami 15 urodzin ECR Polska zorganizowano na 40 piętrze Hotelu Marriott. Przy lampce wina, z pięknym widokiem na Warszawę o zachodzi słońca, zacięte dyskusje trwały do późnych godzin wieczornych.

Forum Współpracy po raz kolejny stanęło na najwyższym poziomie. Organizatorzy z ECR Polska ponownie dowiedli, że współpraca w myśl koncepcji ECR to nieunikniona droga do osiągnięcia obustronnych korzyści: redukcji kosztów, standaryzacji i upraszczania procesów, wzrostu wydajności komunikacji. Managerowie uczestniczący w konferencji otrzymali sporą porcję solidnej, praktycznej, aktualnej wiedzy o rynku oraz praktyczne wskazówki jak współpracując, dostarczać trwałej wartości dla klientów – lepiej, szybciej i mniejszym kosztem.
Na kolejne Forum ECR Polska zapraszamy za rok, 29 maja 2014! Już teraz polecamy i zapraszamy w imieniu organizatorów.
(opr. Anna Jarzębowska-Kwiatek, Manager ds. Komunikacji ECR Polska)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.