6 czerwca br. w Hotelu Marriott w Warszawie spotkali się managerowie i przedstawiciele najważniejszych firm branży FMCG – zarówno producentów, jak i dystrybutorów, detalistów, dostawców usług – blisko 200 istotnych graczy rynkowych z ponad 90 firm, a także przedstawicieli organizacji branżowych i mediów.
Do odpowiedzialnego prowadzenia biznesu, współpracy i współdziałania w zakresie optymalizacji całego łańcucha wartości zachęcali uczestników III ECR Forum for Cooperation prelegenci sesji strategicznej. Sesje najlepszych praktyk potwierdziły zdiagnozowane wcześniej trendy dla rynku FMCG: już wkrótce w handlu na dobre zagoszczą technologie mobilne, zdrowie i jakość życia definiować będą popyt a sukcesy na rynku odniosą firmy czerpiące korzyści ze współpracy i wspólnie wypracowanych standardów. Organizatorzy konferencji - ECR Polska - ponownie zaserwowali uczestnikom sporą porcję praktycznej wiedzy i strategicznych inspiracji.
Tegoroczny program konferencji był bardzo intensywny. W ciągu zaledwie jednego dnia odbyły się dwa warsztaty dla uczestników konferencji, dwie plenarne sesje strategiczne, dwie równoległe sesje najlepszych praktyk, spotkanie grupy roboczej MobECom, panel dyskusyjny i bankiet. Prezentacje poruszały najistotniejsze dla branży tematy i problemy, o ich doborze decydowali przedstawiciele Rady Nadzorczej ECR Polska, a więc szefowie najważniejszych na rynku firm FMCG.
Rozpoczynające konferencję dwa równoległe warsztaty dotyczyły prawnych aspektów partnerstwa w łańcuchach dostaw oraz budowania stabilnej bazy dostawców poprzez faktoring. Przygotowane zostały przez kancelarię adwokacką BCKS i Bank BGŻ. Sesję strategiczną rozpoczął Jean Charles Bondy, Prezes L’Oreal Polska i jeden z Co-Chairmanów ECR Polska, który wraz z Dyrektorem Zarządzającym organizacji, Mateuszem Borutą, przywitał uczestników i przybliżył im ideę ECR na polskim rynku FMCG.
Następnie kolejno swoje prezentacje mieli Ahmed Elafifi, Prezes Coca-Cola HBC Polska, który przekonywał uczestników o istocie dobrej współpracy partnerów handlowych w rozwoju przedsiębiorstwa. Następnie Marek Borowski, Prezes Federacji Polskich Banków Żywności, przybliżył skalę marnotrawienia żywności w Polsce i rolę Banków Żywności w przekazaniu przeznaczonych do utylizacji, a wciąż jeszcze zdatnych do spożycia produktów na potrzeby najbardziej potrzebujących. Wątek sustainability i możliwych do osiągnięcia przez firmę oszczędności z tytułu zrównoważonego rozwoju, kontynuował Jonathan Scott, wykładowca Kozminski University w Warszawie, założyciel Center for Industrial Productivity and Sustainability, autor licznych publikacji z zakresu Sustainability in Business. Dopełnieniem pierwszej sesji strategicznej była prezentacja Jerzego Cichostępskiego, przewodniczącego Forum Podażowego ECR Polska i wieloletniego członka zarządu Unilever Polska, dotycząca najważniejszych trendów, jakie wpływać będą na biznes branży FMCG w kolejnej dekadzie. Prezentacja owych trendów i pomysłów na zmierzenie się z nimi była jednocześnie prezentacją efektów pracy uczestników warsztatu strategicznego „From Farm 2 Fork”, prowadzanego w formule Open Space, który odbył się dzień przed Forum.
O korzyściach dobrej współpracy, szczególnie na linii producent – sieć handlowa, na podstawie konkretnych case study, przekonali się słuchacze sesji dotyczącej Wydajności w Łańcuchach Dostaw. Prelegenci sześciu kolejnych prezentacji wskazali rzeczywiste korzyści współdziałania w zakresie konsolidacji powierzchni magazynowych, wprowadzenia kodów kreskowych data bar dla produktów marki własnej sieci handlowej, custom packagingu, prognozowania sprzedaży w celu zapobiegania Out of Stockom. Przedstawiony został również nowy projekt ECR i Instytutu Logistyki i Magazynowania – platforma benchmarkingowa umożliwiająca rzetelne porównanie podstawowych wskaźników przedsiębiorstwa do średnich wyników dla branży.
Jednocześnie uczestnicy równoległej sesji New Commerce Development zgłębili wiedzę dotyczącą wykorzystania nowoczesnych technologii w handlu FMCG. Sześć krótkich prezentacji utwierdziło uczestników w przekonaniu o szerokich możliwościach wykorzystania technologii mobilnych dla wsparcia sprzedaży, w promocji, realizacji płatności. Na przykładzie fińskiej aplikacji foodie.fm czy polskiej przepisy.pl udowodniono skuteczność wielokanałowego dotarcia do klienta. Jednocześnie uczestnicy mieli możliwość wysłuchania prezentacji nt. bezpieczeństwa płatności internetowych, konieczności współpracy producentów i handlu w zakresie jakości danych B2C w sprzedaży on-line.
Podsumowaniem konferencji była druga sesja strategiczna, w której Michał Kramarz, Szef Retailu w Google Polska, przedstawił wizję przyszłości handlu i możliwości wykorzystania technologii w sprzedaży on-line i tradycyjnej. Konferencję i prezentacje mówiące o trendach rozwoju rynku FMCG zakończyła prelekcja przedstawiciela Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa wyższego, który uczestnikom – obecnej kadrze zarządzającej największymi przedsiębiorstwami FMCG – przytoczył prognozy dotyczące podaży wykwalifikowanej kadry w kolejnej dekadzie. W tym zakresie prognozy nie są optymistyczne: absolwentów mogących objąć kierownicze stanowiska będzie z każdym rokiem coraz mniej.
Po części oficjalnej konferencji uczestnicy mieli okazję kontynuować rozmowy biznesowe w mniej formalnej atmosferze. Tym razem bankiet połączony z obchodami 15 urodzin ECR Polska zorganizowano na 40 piętrze Hotelu Marriott. Przy lampce wina, z pięknym widokiem na Warszawę o zachodzi słońca, zacięte dyskusje trwały do późnych godzin wieczornych.
Forum Współpracy po raz kolejny stanęło na najwyższym poziomie. Organizatorzy z ECR Polska ponownie dowiedli, że współpraca w myśl koncepcji ECR to nieunikniona droga do osiągnięcia obustronnych korzyści: redukcji kosztów, standaryzacji i upraszczania procesów, wzrostu wydajności komunikacji. Managerowie uczestniczący w konferencji otrzymali sporą porcję solidnej, praktycznej, aktualnej wiedzy o rynku oraz praktyczne wskazówki jak współpracując, dostarczać trwałej wartości dla klientów – lepiej, szybciej i mniejszym kosztem.
Na kolejne Forum ECR Polska zapraszamy za rok, 29 maja 2014! Już teraz polecamy i zapraszamy w imieniu organizatorów.
(opr. Anna Jarzębowska-Kwiatek, Manager ds. Komunikacji ECR Polska)