Dodaj ogłoszenie o pracy


ABC leasingu - CFM dla początkujących

Co to jest Car Fleet Management (CFM)? Firmy CFM, zwane także firmami wynajmu długoterminowego zajmują się outsourcingiem flot. Celem firm CFM jest odciążenie przedsiębiorstw od bieżącej administracji i szeroko rozumianej obsługi floty samochodowej. Takie rozwiązanie pozwala firmom korzystającym z naszych usług skupić się na prowadzeniu swojej działalności biznesowej, zamiast przeznaczać czas i zasoby ludzkie na zarządzanie flotą.
Wśród produktów oferowanych przez firmy wynajmu, zasadnicze znaczenie mają te trzy:
1. Wynajem długoterminowy (full service leasing – FSL), czyli finansowanie parku pojazdów z kompleksowym pakietem usług pozafinansowych.
Podstawowe warunki:
finansowanie floty odbywa się poprzez umowę leasingu operacyjnego, najmu lub dzierżawy
ryzyko wartości rezydualnej (końcowej) pojazdów leży po stronie firmy CFM – stawka wynajmu, w dużym uproszczeniu, stanowi różnicę pomiędzy ceną zakupu auta, a jego wartością końcową, po zakończeniu okresu wynajmu; Firma CFM musi taką wartość oszacować i na tej podstawie obliczyć koszt leasingu dla klienta, dzieląc go na miesięczne raty. Ryzyko faktu, że cena takiego pojazdu po okresie leasingu będzie mniejsza, niż założona przy wyliczeniach leży zatem po stronie firmy CFM i to jej problemem będzie korzystne odsprzedanie samochodów po okresie leasingu.
czas trwania umowy - minimum 24 miesiące
umowa musi obejmować przynajmniej trzy usługi pozafinansowe (w tym zawsze serwis mechaniczny).
2. Leasing operacyjny z serwisem (leasing & service – LS), a więc finansowanie wraz z kilkoma wybranymi usługami, na przykład z serwisowaniem aut.
Podstawowe warunki:
finansowanie floty odbywa się poprzez umowę leasingu operacyjnego, najmu, dzierżawy lub leasingu finansowego
ryzyko wartości rezydualnej (końcowej) leży po stronie klienta
czas trwania umowy - minimum 24 miesiące,
umowa musi obejmować przynajmniej dwie usługi pozafinansowe, bez wymogu serwisu mechanicznego.
3. Zarządzanie flotą (fleet management – FM) to usługa, z której korzystają przedsiębiorstwa zainteresowane przekazaniem do zewnętrznej firmy jedynie obsługi administracyjnej floty, którą same posiadają.
Podstawowe warunki:
brak finansowania floty przez firmę CFM, usługa dotyczy pojazdów będących własnością klienta
czas trwania umowy - minimum 6 miesięcy,
dowolna liczba usług pozafinansowych.
Rzadziej wykorzystywaną przez firmy, ale wartą wspomnienia, usługą jest leasing zwrotny (lease back), umożliwiający odsprzedanie firmie CFM posiadanej floty i uwolnienie zamrożonych w niej środków finansowych, a następnie wyleasingowanie zwrotne parku pojazdów. Wspomniane w powyższych punktach usługi pozafinansowe tworzą wachlarz dodatkowych możliwości dla klientów leasingujących floty. Obejmują one, obok finansowania, również serwisowanie oraz zarządzanie flotą w każdym zakresie – operacyjnym, administracyjnym, prawnym i technicznym.
Do głównych usług pozafinansowych należą:
ubezpieczenie,
likwidacja szkód,
serwisowanie,
wymiana i serwis opon,
assistance i samochody zastępcze,
obsługa kart paliwowych,
raportowanie
door-to-door, czyli obsługa pojazdów wraz z dostawą „pod drzwi” klienta
Jakie produkty są najbardziej popularne?
Najpopularniejszym produktem oferowanym przez firmy CFM jest niewątpliwie full service leasing, który stanowi najbardziej wszechstronne rozwiązanie. Jego głównym atutem jest – oprócz finansowania samochodów – pakiet usług dodatkowych, obejmujący wszystkie elementy związane z eksploatacją firmowej floty. Składają się one na kompleksowy produkt, który pozwala efektywnie i oszczędnie korzystać z pojazdów.
Jakie korzyści płyną z wynajmu?
Korzyści wynikające z usług wynajmu można podzielić na finansowe i administracyjne. Do tych pierwszych należy zaliczyć fakt, że firma korzystająca może dysponować służbową flotą pojazdów, ale nie musi angażować środków w jej zakup. Tym samym nie zamraża własnych pieniędzy i nie obniża płynności finansowej firmy. Miesięczna rata, którą opłaca korzystający, stanowi też koszt uzyskania przychodu. Wśród korzyści administracyjnych kluczowe jest odciążenie przedsiębiorców od obowiązków związanych z bieżącą obsługą floty. Firma korzystająca otrzymuje co miesiąc jedną fakturę za korzystanie z floty pojazdów. Zyskuje też pełną kontrolę nad wydatkami związanymi z parkiem pojazdów.
Kto najczęściej korzysta z takich usług?
Z usług FSL/CFM korzystają zarówno korporacje i duże przedsiębiorstwa, jak i firmy z sektora MSP. Obecnie wynajem długoterminowy jest w Polsce mniej popularny wśród tzw. działalności gospodarczych, posiadających do pięciu pojazdów, podczas gdy w krajach zachodniej Europy mikrofloty chętnie korzystają z tego typu usług. Samochód jest często podstawowym narzędziem pracy, dlatego wśród klientów tych firm znajdują się przedsiębiorstwa reprezentujące każdą branżę czy sektor.
Jakie auta są najbardziej popularne?
Najbardziej popularne marki aut flotowych to Ford, Opel, Skoda oraz marki francuskie. W ostatnich dwóch latach daje się jednak zauważyć dużą aktywność marek Kia oraz Hyundai, które są coraz częściej wybierane przez fleet managerów.
Czy dla klientów liczy się cena aut?
Na cenę samochodów we flocie wpływają między innymi marka, klasa i wyposażenie pojazdów. Przedsiębiorstwa wynajmujące małe floty kładą zazwyczaj większy nacisk na użyteczność aut, niż na model, czy klasę samochodów – decydują się na popularne pojazdy ze standardowym wyposażeniem. Duże firmy i korporacje, których parki aut często liczą po kilkaset samochodów, przy podpisywaniu umowy kierują się wewnętrznymi regulacjami, które dokładnie określają, jaki segment, czy model pojazdu ma się znaleźć w służbowej flocie.
(Opr. za inf. Alphabet Polska)

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.