Dodaj ogłoszenie o pracy


Czas na długoterminowe kontrakty we frachcie morskim

Fracht morski, choć odczuwa skutki spowolnienia gospodarczego, skutecznie broni się przed powtórką sytuacji z 2008 roku. Uczestnicy rynku stawiają na stabilizację wolumenu i długoterminowe kontrakty – ocenia Andrzej Kozłowski, Członek Zarządu Rohlig Suuss Logistics odpowiedzialny za rozwój usług  morskich, lotniczych i intermodalnych.
2013 rok we frachcie morskim zapowiada się dość stabilnie, choć nie będzie pozbawiony ryzyka i zagrożeń. Przemyślane, solidarne działanie wszystkich uczestników rynku mogą jednak skutecznie uchronić przed ewentualnymi kłopotami biznesowymi.

Skuteczna nauka na błędach
Obecnie obserwujemy na rynku niepokojącą sytuację - brak przyrostu wolumenu globalnego. Armatorzy wycofują więc statki z żeglugi na nierentownych kierunkach, w tym z największej linii handlowej do Europy - z Dalekiego Wschodu. Konsekwencją tej sytuacji jest wzmożona walka o wolumen który pozostał na rynku, niestety najczęściej kosztem marży zarówno operatorów logistycznych jak i linii oceanicznych.

Uczestnicy rynku wyciągnęli jednak wnioski z doświadczeń 2008 roku i w wielu przypadkach zarówno spedytorzy jak i armatorzy z dużą asekuracją planują kolejne kroki, a także rozsądniej prowadzą swoją politykę sprzedażową. Stanowisko wielu firm wydaje się jasne – nie pozwolimy na zdrenowanie stawek, a tym samym kolosalne straty w biznesie. Widać to choćby na przykładzie armatorów. Pomimo że najczęściej statki nie są całkowicie wypełnione, a w odróżnieniu od sytuacji roku 2008, stawki są utrzymane na określonym poziomie rentowności.
Stałe kontrakty gwarantem stabilności i bezpieczeństwa biznesu
W obecnych coraz trudniejszych warunkach rynkowych najbezpieczniejszym rozwiązaniem tak dla klientów, jak i dostawców logistycznych są długoterminowe kontrakty z gwarantowanymi stawkami morskimi na czas trwania umowy. Od pewnego czasu obserwujemy, że klienci coraz bardziej przekonują się do tego rozwiązania. Niektórzy z nich bardzo rozważnie podpisali takie kontrakty jeszcze przed ewentualnym usztywnieniem się stawek, dzięki czemu wynegocjowali korzystne warunki. Dla operatora logistycznego taki kontrakt również może być atrakcyjny - mając gwarancję obsługi stałego, dużego wolumenu, nawet za cenę nieco niższej marży, zyskuje on bezpieczeństwo biznesowe.

 

(źr. za inf. Rohlig Suus Logistics)

 

 


czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.