Grupa Integer.pl – niezależny operator pocztowo-finansowy oraz dostawca innowacyjnych rozwiązań dla sektora e-commerce – odnotowała narastająco po czterech kwartałach 2012 roku 49,43 mln zł zysku netto, co daje wzrost o 116,3 proc. względem analogicznego okresu roku ubiegłego. Skonsolidowane przychody wyniosły narastająco 281,85 mln zł i są wyższe o 13,2% w porównaniu z wynikami osiągniętymi rok wcześniej.
W IV kwartale 2012 roku skonsolidowane przychody Grupy Integer.pl wyniosły 82,31 mln zł i były wyższe o niemal 9 proc. względem ostatniego kwartału 2011. Jednocześnie - w związku ze znaczącym przyspieszeniem procesu inwestycyjnego na zagranicznych rynkach w ramach rozwoju sieci easyPack i tym samym zdarzeniami jednorazowo zmniejszającymi wynik na działalności podstawowej - Grupa Integer.pl odnotowała w IV kwartale 2012 niższy zysk netto i zysk operacyjny w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Decyzję zarządu Grupy Integer.pl - zakładającą szybszą względem przyjętego harmonogramu realizację międzynarodowej ekspansji, a tym samym konieczność rozliczenia już w IV kwartale 2012 roku wyższych kosztów operacyjnych - uzasadnia sprzyjająca koniunktura na zagranicznych rynkach e-commerce. Jednocześnie zarząd Grupy Inetger.pl wskazuje, że wydatki związane z intensyfikacją procesu inwestycyjnego, obejmującego wdrożenie w 2012 roku Paczkomatów aż na sześciu - względem pierwotnie planowanych trzech - rynkach zagranicznych, były ponoszone przy odroczonych w perspektywie jednego roku przychodach z projektu easyPack. Tym samym, odbiegające od oczekiwań Zarządu wyniki finansowe IV kwartału 2012 roku są jedynie efektem skonsolidowania znaczących, ale jednorazowych kosztów związanych z przyspieszonym rozwojem usług na zupełnie nowych rynkach. Oznacza to jednak, że procedury wdrożeniowe zostaną zakończone wcześniej niż zakładano, gwarantując szybsze osiągnięcie progu rentowności, a w perspektywie długookresowej również wzrost sprzedaży dzięki wysokomarżowym produktom i usługom Grupy Integer.pl.
- Międzynarodowa ofensywa – bazująca na rozwoju sieci easyPack – wiąże się aktualnie z ogromnymi inwestycjami, które jak najbardziej przewidywaliśmy wchodząc w ten projekt. Między innymi dlatego też podjęliśmy decyzję o współpracy z funduszem PineBridge Investments. Zakładamy, że nasze działania na rynkach zagranicznych jeszcze przez kilka miesięcy mogą generować znaczące nakłady, co znajdzie również odzwierciedlenie w uzyskiwanych przez Grupę wynikach finansowych. Paczkomaty InPost - pod kątem sprzedaży technologii – są rentowne od samego początku. Natomiast break-even w przypadku projektu easyPack spodziewany jest jeszcze w 2013 roku. Oznacza to tym samym, że już od 2014 roku Grupa Integer.pl zacznie zarabiać również na tym projekcie – zapowiada Rafał Brzoska, prezes Grupy Integer.pl.
Dzięki strategicznym projektom realizowanym na międzynarodowych rynkach, przychody Grupy Integer.pl wyniosą w ciągu kilku najbliższych lat 20-40 mln euro rocznie. Jak dodaje prezes Brzoska - Kluczowe jest to, że wraz z kolejnymi kwartałami 2013 i 2014 roku przed Grupą Integer.pl rysują się ogromne perspektywy rozwoju. Z jednej strony projekt easyPack zacznie przynosić zyski, a szczególnie liczymy tu na brytyjski sektor e-commerce, który wyceniany jest 14-krotnie wyżej niż polski e-handel. Natomiast z drugiej strony systematycznie rosnąć będą nasze udziały w rynku pocztowym. Zakładamy, że dzięki ‘uwolnieniu’ po 1 stycznia 2013 segmentu przesyłek do 50g, obroty InPost powinny zwiększyć się o co najmniej 25 proc. Spodziewamy się wielu nowych kontraktów zarówno z klientami biznesowymi, jak też instytucjami z sektora publicznego. Na tej podstawie szacujemy, że nasze udziały w rynku pocztowym wzrosną na koniec 2013 roku do około 20 proc. względem 16 proc. w 2012 roku.
Strategiczne cele biznesowe Grupy Integer.pl obejmują m.in. wzrost sprzedaży usług pocztowych na terenie Polski, zwłaszcza w kontekście pełnej liberalizacji rynku pocztowego, która nastąpiła w dniu 1 stycznia 2013 roku, w tym zwiększenie udziałów w rynku usług pocztowo-kurierskich z 16 proc. do 20 proc. w 2013 roku; wzrost wolumenu doręczeń z około 70 mln w 2009 roku, przez 123,5 mln w 2010 roku, ponad 144 mln w 2011 roku, przez 200 mln przesyłek w 2012 roku, aż po osiągnięcie progu 250 mln listów w 2013 roku.
Grupa Integer.pl planuje przeznaczyć do końca 2013 roku na rozwój usługi Paczkomaty InPost około 65 mln euro, a niemal 4-letni projekt zagranicznej ekspansji wyceniany jest na około 300 mln euro.
(źr. Grupa Integer.pl)