Dodaj ogłoszenie o pracy


Transport leków - wysokim wymaganiom nie każdy potrafi sprostać

Wysokie wymagania dotyczące składowania i transportu leków są spowodowane tym, że leki zawierają silne substancje aktywne i ich zawartość jest ściśle kontrolowana w celu zapewnienia stałej dawki leku podczas podania. Odpowiednia temperatura przechowywania oraz przewozu leków to kluczowe wyzwanie dla operatora logistycznego, który obsługuje klientów z branży farmaceutycznej. Jakie zagrożenia niesie za sobą niedochowanie odpowiedniej temperatury w transporcie leków?

 

Każda substancja, już od momentu wyprodukowania, zaczyna się rozkładać, a czas w którym następuje ten proces może uleć skróceniu w momencie, kiedy warunki składowania są niekorzystne. - Musimy pamiętać, że w 1 tabletce może się znajdować  np. 0,25 mg substancji aktywnej, a reszta to tylko i wyłącznie substancje pomocnicze. Przy tak małej ilości nawet niewielkie zmiany zawartości mogą być bardzo niebezpieczne w skutkach. Właśnie z tego powodu wydzielone zostały grupy leków, których składowanie musi odbywać się w określonych przedziałach temperatur - wyjaśnia Jakub Bojakowski, kierownik Farmaceutycznego Składu Konsygnacyjnego DSV Solutions.

 

Najbardziej popularne grupy leków są składowane w temperaturze 15-25 °C oraz 2-8°C. Rola operatora logistycznego w procesie przechowywania oraz transportu leków nabiera kluczowego znaczenia, biorąc pod uwagę fakt, że przekroczenie tych zakresów może powodować poważne zagrożenie dla zdrowia.

 

Dla leków przechowywanych w temperaturze 15-25°C przekroczenia temperatury mogą powodować nieprzewidywalność skutków ich działania. Przykładowo, nieodpowiednia temperatura może spowodować wytrącenie się substancji czynnej nawet ze „zwykłego” syropu na kaszel.
- W takiej sytuacji nie będziemy w stanie oszacować odpowiedniej dawki leku, ponieważ każda łyżka będzie zawierała zupełnie inną dawkę substancji czynnej. O ile w przypadku osoby dorosłej skutki mogą być dość łagodne, to już w przypadku dziecka sytuacja staje się bardzo niebezpieczna - wyjaśnia Jakub Bojakowski, kierownik Farmaceutycznego Składu Konsygnacyjnego DSV Solutions.

 

Zagrożenia rosną także, wraz ze „specjalizacją” danego leku. W przypadku przewozu leków składowanych w temperaturze 2-8°C przekroczenie temperatury nawet na pół godziny możne doprowadzić do uszkodzenia produktu, a co za tym idzie poważnego zagrożenia zdrowia. Za przykład możemy podać tutaj insulinę, stosowaną przez cukrzyków – w sytuacji przekroczenia temperatury nie tylko nie będzie ona spełniać swojego efektu terapeutycznego, ale także może doprowadzić do bardzo groźnych powikłań lub śmierci. Poza elementem wpływu na substancje czynne temperatura może wpływać również na wygląd leku np. rozpuścić tabletki do ssania, co w konsekwencji rodzi konieczność utylizacji całego uszkodzonego towaru.

 

Przestrzeganie przez operatora logistycznego ścisłych procedur związanych z restrykcyjnymi warunkami składowania oraz przewozu leków jest podstawowym wymaganiem w przypadku obsługi firm farmaceutycznych. Świadomość konsekwencji potencjalnych zagrożeń w tym zakresie jest kluczem do profesjonalnej obsługi i owocnej współpracy pomiędzy operatorem, a jego klientami.

(źr. za inf. DSV)

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.